Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettfrågor-o-svar
Läst 16263 ggr
Zandra---83
16

Kompisarmband

Jag har kommit på hur kul det är med att göra kompisarmband och köpten bok med beskrivningar,men nu skulle jag gärna vilja ha fler beskrivningar,jag har tyvärr ej råd att köpa fler böcker nu och undrar om någon vet några bra och lätt förstådda beskrivningar på nätet.

isnornin
0

Vad är det för armband du menar? Har du bild du kan visa?

MVH Isnornin

Zandra---83
5

Tyvärr har jag inga bilder,men det är såna i garn som man oftast gjorde när man var liten och gick på syslöjden eller så.Man knyter på olika sätt med garn.

De här är inte dom snyggaste banden,men ni ser ungefär vad jag menar:  http://solgards-hantverk.biz/custom4.html4.html

isnornin
0

Vad fina! Jag ska fråga mina barn när de kommer hem i dag i fall de vet.

MVH Isnornin

Zandra---83
0

Ja vad snällt! Har gjort så mycket Smycken med pärlor så jag har slut på fantasi med det och behöver göra något annat tillsvidare.

isnornin
1

Jag har frågat men de visste tyvärr inte vart man kunde hitta fler.

MVH Isnornin

parsley
0

http://home.swipnet.se/vingen/QInformation/vanskapsband.htm

http://www.steffe.se/vanskapsband/start.php?lang=Svenska

Länkar till två svenska sidor med Vänskapsband. För engelska beskrivningar googla på t ex friendship bracelets.

Zandra---83
0

#5 Det är okej,tack för att du engaskerade dej i alla fall :)

#6 Super tack!

Emziiz
0

Heej! Jag har hittat en hemsida som visar hur man gör enkla Vänskapsband. hoppas det är sånna du menade. http://www.smyckesguiden.se/makrame-armband-beskrivning/ finns en video om hur man gör längst ner. :)

Marre89
0

Macrame kallas det när man gör olika knytningar. Håller själv på litegrann. Så prova att söka på macrame så får du upp endel :) finns många bra beskrivningar på youtube oxå, där de visar hur man gör.

Cordata
0

Jättebra sidor! :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Zandra---83
0

Tack alla, har varit väldigt oaktiv på fokus en tid, men hade fullt upp och så. Nu börjar allt lugna ner sej och jag ska kolla alla länkar och börja med detta igen. :)

Cochon
0

Jag knyter en massa vänskaps armband (och även alpha). Jag knyter allt, armband, pennskrin, kameraremmar, mobilfodral, väskor, "tavlor" m.m. …är ganska beroende av att knyta. Skäms 
F-b är en jätte bra sida, ständigt nya mönster o.s.v., bb finns också, men jag tycker att f-b helt klart är bäst. :P
Hvis ni undrar något får ni jätte gärna fråga mig, skulle vara jätte kul att hjälpa till. Glad
Ni får gärna ta en titt på min hemsida också om ni har lust; knytaknutar.webs.com

Ha de! =D Och lycka till med knytandet. ^^

V?nskaps armband

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

TottsiGirl
0

#12 ojoj vilke fina grejor du gör.. nu blir man knutsugen!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

[malda]
0

Många bra tips i tråden! Jag undrar dock vad ni brukar använda för tråd/garn att knyta med?

Cochon
0

#13 Hihi, tack. =)

#14 Jag använder Tilda-garn när jag knyter vänskapsarmband och alpha (ingår även FlipFlop och Zolino), men hvis man ska knyta "vanlig macramé" (menar när man knyter råbandsknopar "runt" ett annat band) och när man ska göra peruvianer så är inte Tilda särskilt bra. Till vanlig macramé så skulle jag skaffa mig en tjockare tråd, och till peruvianer så skulle jag skaffa en ganska tjock tråd (eller flera smala) att knyta runt och dem trådarna man knyter med kan vara av sånt där broderigarn, eller jag är inte hundra på om boderigarn är bra till peruvian, men tror att det funkar bra. =P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

[SallysPigge]
0

Vad duktiga ni är själv gjorde jag den vanligaste varianten på 80-talet.

Skulle vilja testa detta igen och mer avancerat.

Så hur gör ni början och slutet så det ser snyggt ut?

Cochon
0

#16 Jag börjar i mitten av knuten (den som består alla trådar) och jobbar mig utåt. Hänger du med? (är inte jätte bra på att förklara…)

[SallysPigge]
0

#17 Hm! Tyvärr förstår jag inte :-S

[SallysPigge]
0

Jag tänkte mer på hur banden ser ut i ändarna när det är klart. Är det någon slags låsning och hur görs den?

[SallysPigge]
0

Hur gör ni när ni knyter? Alltså andra tips på hur den sitter medans ni knyter. Vill helst intre förstöra byxorna med säkerhetsnål. Och tejpa blir inte bra heller.

Cochon
0

SallysPigge: Ja ha, alltså jag… *funderar på hur jag ska förklara* om jag ska knyta ett armband som har 20 trådar och varje tråd ska vara 1,2m så gör jag 10 trådar som är 2,4m vardera, sedan viker jag dem på mitten och knyter med en av trådarna runt alla andra trådar med bf-, fb-, bf-, fb-, bf-knutar o.s.v, så det blir en "ögla", sedan gör jag flätor i andra änden av armbandet. Så blir det så här. Hhänger du med, eller har jag klöddat till det igen? Skäms 
Jag tejpar fast mitt armband på ett bord och knyter. Har sett vissa som använder en skrivplatta och sätter fast armbandet i klammern på toppen.

[SallysPigge]
0

#21 Åh vad snyggt det arbandet var som du visar i din länk :-)

Tack för tipsen! Skall använda mig utan en sådan platta :-)

dragonstar
0

Men gud det var läge sedan jag knöt armband. Men var jätteinspirerad att göra nogt åt mig själv nu.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

appelsinchoklad
0

#21 Vilket fint armband du hade gjort, finns det något mönster till det?

Cochon
0

#24 Tack! =) Mönstert finns här. =)

[SallysPigge]
0

#25 Hur får du det så jämt?, Gjort ett nyss som ser ut som hej och hå i kanterna …

Cochon
0

#26 Man lär sig hur man ska knyta för att det ska bli jämt, väldigt svårt att förklara. Man ska inte göra för hårda knutar, men inte för lösa heller. Sedan är vissa mönster lättare att göra än andra.  Har du en bild på armbandet? *nyfiken*

dragonstar
0

Jag vill göra något band som ser lite medeltida ut/ påminner om de kältiska knutar om finns. MEn har alldrig gjort mer än de änklaste ränderna så någon osm kan tippsa om ett bra mönster till mig?

[SallysPigge]
0

#27 Nä ingen bild får försöka fota det tills imorgon. :-)

appelsinchoklad
0

#24 Tack, har du någon lätt beskrivning på hur man gör, har aldrig gjort sånt här förut

Cochon
0

#30 Vet inte riktigt vad du behöver hjälp med, men denna och/eller denna kan kanske hjälpa dig.

#28 Denna kanske? Vet inte hur svårt/lätt du finner knytandet, men tror att du ska prova på att göra denna först och om du tycker den är lätt så borde du klara av den första jag skrev. Men om du tycker #42:an är svår så ska du nog fortsätta med mönster som bara innehåller forward och backward knutar (alltså inga backwardforward eller forwardbackward knutar).

Flodmark
0

Var kan man hitta en bra beskrivning/vägledning hur man knyter "alpha"? :D

Kika in på min blogg!

Cochon
0

#32 Här Glad

Flodmark
0

#33: Åh, tusen tack! Jag blev så himla sugen på att göra en kamerarem :) Toppen!

Kika in på min blogg!

Flodmark
0

Och när jag ändå har dig på tråden .. Var kan jag hitta hur man gör den fina "startöglan"? Tycker f-b har lite halvdåligt söksystem ;)

Kika in på min blogg!

Cochon
0

Flodmark: Kameraremmar är jätte roliga att knyta och dem blir riktigt snygga också. ;P
Orkar inte leta efter tråden just nu, men har för mig att jag har sett den någonstanns, så kan leta senare, har du läst #21? Där (försöker) jag förklara hur man gör. :P

dragonstar
0

#31 Jag älsar den svartvita bandet precis sån jag vill göra men måste nog som du säger gära ett förök på de lite änklare varianterna först. Ska kolla runt lite. Eller så gör jag ett kort förök och blir det bra börjara jag på riktigt =)

[SallysPigge]
0

Jag bara måste fråga, för jag trodde jag fått kläm på det hela, men när jag försöker ge mig på detta mönster så fungerar det bra till en början, men sedan blev det stop efter några rader.

För oftast när dom lägger dessa mönster så vet man inte hur många av varje färg man behöver. Och i vilken ordning trådarna ska ligga för att det ska bli rätt.

Någon som har lust att förklara?

Och jag vet detta kanske inte är ett nybörjarmönster, men jag vill göra ett till mina döttrar som är halvengelska. :-)

La först upp bild men väljer länk istället då man inte får kopiera … glömde Oskyldig

http://www.braceletbook.com/pattern_alpha/3827.html

Cochon
0

#38 Här är några länkar 1, 2 & 3. Vågar inte själv försöka förklara för jag har ingen aning om hur jag ska förklara det (som du nog har märkt är jag inte jätte bra på att förklara xP), så hoppas dessa hjälper. =)

#37 Hihi, gör som du vill. ;) Hur går det förresten? =)

[SallysPigge]
0

#39 Åh tack, dom två första länkarna krånglar till det för mig då jag har svår t att koncentrera mig på långa texter, och att det är engelska gör inte saken bättre. Men den tredje länken hade ju youtube film och nu förtdår jag mycket bättre. Ska testa det när jag är klar med ett annat armband jag nyss börjat på tack :-D

dragonstar
0

Har inte kommit igång ennu, sitter och gör dockhusgrfejer.