Annons:
Etikettcaf-60plus
Läst 1137 ggr
Emo
2018-04-16 06:32

Man ska inte klä av sig...

…innan man lägger sig, är ett gammalt ordspråk, som innebär att man inte ska göra sig av med allt man äger medan man lever.

Att jag kom att tänka på detta gamla ordspråk beror på ett debattinlägg i Aftonbladet idag:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/4dgXra/ska-min-mamma-leva-pa-9-kronor-om-dagen

Om föräldrarna inte hade gett bort sin fastighet till sina barn inför pensioneringen utan sålt den, kunde de kanske skaffat sig en bättre ålderdom.

Vad tycker ni? Ska barn göra något för föräldrarna eller inte?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
_Fisken
2018-04-16 06:43
#1

Ett "grundläggande tänk" tycker jag ska vara att man hjälper varandra inom familjen. I ett sånt läge som sonen berättar om kan jag tycka att barn ska dela på  fakturan från kommunen. Det tycker jag. 

Sen kan jag tycka att föräldrar ska sälja  en värdefull lägenhet och leva gott på en ev. vinst de gör.  Barnen får ju arvet sen - om nåt finns kvar. Barnen har ju sina egna jobb och liv. Återigen spontant tänkt.

parsley
2018-04-16 08:11
#2

Personen i debattartikeln lever ju inte i någon direkt misär. Hon har mat och boende och får förhoppningsvis näringsriktig mat där hon bor. Jag kan tycka att det är lite konstigt att kommunens avgifter är så höga att en person på äldreboende knappt har råd med  medicin eller sjukresor om man behöver ta sig till vårdcentral eller sjukhus och kanske har svårt att ha råd med tandvård eller glasögon, utan hänvisar till socialbidrag, sparpengar eller släktingar. I det här fallet så fick barnen en fastighet i gåva för trettio år sedan, så man kan säga att de fick ut sitt arv redan då och förhoppningsvis har de haft glädje av pengarna.  Hur länge har kvinnat bott på det dyra boendet? Flyttade hon dit i samband med pensioneringen eller när hon blev änka eller någon gång de senaste åren?

Upp till toppen
Annons: