Annons:
Etikettpyssel-till-våra-djur
Läst 1317 ggr
Michis 08
3/6/18, 11:38 AM

Tips på lack - lim

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej  

Undrar om någon här testat das lera & målat det ? 

Jag har nu testat att måla den med akryl färg men ser att det sitter inte så bra. 

Det går att rycka färgen, låssnar .

Tänkte att man kanske skulle kunna lacka den med lim och där efter färga. 

För att sedan ytterligare lacka det med lim . 

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545; min-height: 14.0px}

Någon som kan tipsa om hur ni gör ? 

/m.

Annons:
ivanhoe81
3/6/18, 1:44 PM
#1

Är leran bränd eller obränd? Då jag har målat på lera så har den varit bränd sedan sprayar man på ett skyddslager över själva färgen

ivanhoe81
3/6/18, 1:46 PM
#2

Läste nyss att det ska vara acrylfärg om leran har lufttorkat tillräckligt länge

Michis 08
3/6/18, 5:06 PM
#3

Hej, 

Leran heter Das - självtorkande.

Men upplevs lite som gips, helt ok . 
Nu skulle jag ha akryl färg och så lossna allt färg. 
Kan va så att jag hade för tjockt lager & behövde ett över lack. 

Tips på lack ? 

/m.

ivanhoe81
3/7/18, 12:58 PM
#4

Hur länge har den torkat för jag har pratat med några på en skola som håller på med lera och de säger att det låter som om den inte har torkat ordentligt Den leran bör stå minst i 24 timmar men helst 2-3 dygn

Michis 08
3/7/18, 3:11 PM
#5

Hej ,  Nu är jag på väg till affären för att se vad dem rekommenderar. 

Oj! 2-3 dagar , lät länge , men det kan låta rimligt. 

Den jag målade hade varit i luft- torkning i 3-4 dagar ;) 
Tror att det var för tjockt lager + att jag borde tunnat ut färgen med vatten ;) 

Tack ! / m.

ivanhoe81
3/7/18, 3:27 PM
#6

Det beror på hur tjockt lager lera ang torktid Kan vara för tjock färg med som du säger Du får gärna berätta vad affären säger ifall det är någon mer som får samma problem

Annons:
Michis 08
3/10/18, 6:42 PM
#7

Hej Ivanhoe 81, 

Har nu grottant in mig på lim och lack och det är endjungel. 

Det jag tyckte mig få fram var att lätta lim / lack som var vattenlösliga var ok.
Men att dem som är mindre hälsosamma är bättre, hållbarare och tål vatten.

Nu har jag lekt lite och spätt ut akryl färgen och så kasta jag i lite trä lim blandningen + lite slicker, som jag mixat för att få en slät bladning. 

Kort sagt så har jag gjort slickers med färg och penslat det . ;) 
Det jag tycker mig se är att det ser bättre ut och jag ska köra ett laget till av mixen, för att sluta med att lacka allt samman. 

Nu tror jag att Das lera är ok men inget man kanska ska göra muggar och dricka ur eller köra det i diskmaskin. 

Har köpt lite lim och lack och väntar med spänning för att testa det. 
Kan gärna berätta mer om hur det går om du vill. 

Jo! Blanda lim och färg kan va lite riskabelt då det kan skära sig, men om det är vattenlösliga lim & lack så borde det kanske fungera.
Men hur leran, Das leran, reagerar på färgen är ytterligare ett risk moment.

Åter igen tack för svaren . 

/m.

ivanhoe81
3/10/18, 7:01 PM
#8

Skönt att det verkar gå bättre nu Tror nog att om det ska gå att använda till vätska så bör det vara glaserat som det som jag målat (drakfat med 2st drakglas)

Upp till toppen
Annons: