Annons:
Etiketthusmorstrix-o-tips
Läst 8569 ggr
Maleficum
2018-02-09 11:11

Fixa frissig My Little Pony svansar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om detta ens passa här men vet inte riktigt vart jag ska fråga annars.

Är det någon som har tips på hur man fixar frissiga my little pony svansar (och barbie hår)?

Har lyckats tova ut tovorna med hjälp av att låta de ligga sköljmedel under längre tid och sen kamma ut håret men ändarna är fortfarande frissiga. Är det någon som vet om det finns något att göra åt det eller är det bara sax som gäller (om man bortser att det inte kommer bli någon svans kvar på vissa av hästarna isf)?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Herveaux
2018-02-09 11:22
#1

Hittade den här videon på YouTube


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Aleya
2018-02-09 11:51
#2

Med hår som är syntetiskt så använd inte plast då du kammar. Utan ta en gaffel medans du har håret i vatten. Eller om du har en kam i metall. Det kan ju vara så att du tvättat ur sköljmedlet nog ordentligt. Man ska alltid skölja ur det ordentligt med hett vatten efter det legat i sköljmedel. Annars blir håret fett och det ser frissigt ut (enligt mig) fortfarande. Det är mitt råd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2018-02-09 12:09
#3

Men tycker dina ponnys ser bra ut ändå

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maleficum
2018-02-09 13:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

#1  Är precis såna toppar mina har på svansen (och en på manen), har dock ingen locktång och känner ingen som har en heller :/  Tänkte aldrig på att söka på just ponnyhåret utan sökte på barbie och fick inte upp det tipset.

#2 Tack för tipsen :) Använde min djurkam (som är av metall) när jag kammade. Är främst nedre änden på håret som är "frissigt",  syns mest tydligt på barbiedockorna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Aleya
2018-02-09 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

#4 hade du kokhett vatten? För man ska helst börja först med ett vanligt bad med hett(kokhett) vatten och reda ut håret. Sedan kokhettvatten med lite sköljmedel i. Och låta dockan ligga där läääääänge, kamma då och då. Sedan skölja ur med hett vatten och låta torka. Här ser du exempel på dockor jag fixat

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maleficum
2018-02-09 13:35
#6

#5 Hade inte kokhett vatten utan bara hetaste jag kan få ur kranen. Får göra ett nytt försök och se om det blir bättre :) Annars får jag nog se om jag kan leta fram en locktång…

Har ju "vanliga" hästar (såna som är i "sammet") och också skulle behöva få lite frisering av svansar. (Alla mina gamla som legat på vinden i ett antal år som fått komma fram så brorsdottern och kompisens barn har något att leka med hemma hos mig).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Aleya
2018-02-09 13:45
#7

#6 nu kanske jag låter hemsk men jag skulle inte låta barn leka med äldre ponnys, särskilt om dom har något slags sentimentalt värde för dig själv. Då skulle jag hellre leta på loppis sådana som är nyare. Men det är mitt råd och åsikt. Sen om du ska ha äldre dockor så har jag märkt att plasten blir lite skörare och exempelvis örhängen eller ringar lossnar lättare. Som sagt så är det kokhett som gäller då det är syntet. Det får håret rakt. Så bättre än plattång i det avseendet och man behöver inte oroa sig att allt smälter. Men ska du använda plattång så ha låg värme, blöt håret och stoppa i värmeskydd och dra igenom håret snabbt, typ 2 sekunder. Och nu pratar jag för Barbie och det kan funka på hästar. Men detta med att fixa hår är nått man ibland får räkna med kan skita sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maleficum
2018-02-09 18:50
#8

#7 Har några hästar som är mina favoriter (och de brukar inte få vara med på lekstunder för barn utom min brorsdotter, men hon har sitt lite egna sätt att leka vilket innebär att de i princip bara ställs upp på golvet och sen låter hon dem vara) övriga är jag inte lika rädd om om något skulle hända med dem.

Får helt enkelt testa och fixa favoriterna sist (om det funkar bra på övriga innan förstås!).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Aleya
2018-02-09 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

#8 ja du tänkte på samma sak som min mamma som lät mig leka med hennes barbie från då hon var liten. Fast jag var dock vuxen då jag började klippa håret på dockor. Och det kändes otroligt fel. Bara för att du nu började prata ponnys kan jag ju visa två från min samling. Det ena är Molasses en ponny som luktade (och luktar fortfarande) och det andra är pinwheel som tyvärr har ponnycancer. (Plasten är knäpp)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maleficum
2018-02-09 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

#9 Var nog hårdare mot mina leksaker än barnen som leker med dem numera. Jag tuggade på ALLT när jag var liten, och dockor var aldrig min grej, dockhuset agera garage och stall.

Riktiga snyggingar :) hade själv inte så många my little ponysar, fyra från när jag var liten (varav de med horn har blivit tuggade på) och en som jag fick när jag var äldre och aldrig lekte med (därav att den fortfarande ser så tjusig ut ;)). Lyckades till och med hitta vad alla hette när kompisens dotter fråga om det, hade ju helt glömt bort det (Pony Bride, Baby Glory, Baby Surprise, Peachy och Moondancer).

Hade mest "sammetshästar" (ingen aning om vad de kallas egentligen), här en bild på två av mina favoriter och "ögonstenar" (båda har tillhörande sadel och träns men d brorsdottern vill ha alla hästar "nakna" har jag lagt undan utrustningen så den inte ska bli förstörd). Dock har den ena fått märken efter sadeln där den suttit under flera år. (Toblerone och Whispering, och Whispering är en av de hästar som behöver få sig lite svansbehandling, den tunna svans han har kvar…).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Aleya
2018-02-09 21:46
#11

#10 Hahahaha varför tuggande? Ja dom där sammetshästarna hade inget direkt märke (jag trodde det var so soft my little pony du menade) men kom med någon barbie - kopia ibland. Man kunde köpa dom på Konsum typ. Det enda roliga med dessa hästar var att dom hade träns som såg mer riktiga ut och ibland även sadeln. Men jag tyckte dom var trista med sin pose. 😂 på slutet kom det en häst som typ travade. Men sen efter det har jag inte sett dom där hästarna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maleficum
2018-02-09 22:10
#12

#11 Vet faktiskt inte, men hade en ganska stor grop urtuggad ut skyddskanten på min våningssäng (och tugga tydligen även på spjälsängen som liten). Troligen har väl tuggandet haft nån lugnande effekt (har asperger och ADHD bla).

Min Whispering är väl den jag har med mest "annorlunda" och rolig pose (tror han är köpt på ÖB eller liknande), Toblerone är den med mest spännande färg (köpt på finlandsbåt) sen har jag två små som ser ut som töltande islandshästar övriga är rätt tråkiga "standarspose". Jag och min kompis hade ofta ridskola med hennes och mina hästar och alla våra gosedjur. Men vet att spännena på sadlarna gick lätt sönder.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Aleya
2018-02-09 23:09
#13

#12 ah då förstår jag. Ja det kom någon stor häst i samma pose. Var dock inte jag som hade den utan min kompis. Och ca 96 kom den. Och sen såg jag aldrig dessa hästar igen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Upp till toppen
Annons: