Annons:
Etikettlera
Läst 2145 ggr
Tikzi
2016-04-06 13:47

Cernit Lera eller Fimo Soft?

Hade tänkt att beställa hem lite lera för miniatyr figur / smyckes tillverkning men undrar lite vilket som är bäst? På Fyndiq säljer dom något som heter "Cernit Lera"
för 23:- per 56g och Panduro har Fimo Soft som kostar 32:- per 56g. Båda lerorna verkar användas i samma syfte men vilken ger bäst resultat och kvalite efter härding? Kanske vet ni något annat märke som är bra och kan rekommendera?
En annan fråga är om jag ska satsa på att köpa många färger eller måla själv? I såfall vilken typ av färg bör man använda. (lack, hobby, akryl etc)

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Annons:
[Hayabusa]
2016-04-06 13:56
#1

Har bara använt Fimo Soft från Panduro, den funkar bra.

Tikzi
2016-04-06 14:08
#2

Det lutar mest åt Fimo soft p.g.a fler färg alternativ + det låter som "Soft" skulle vara mer lättarbetlig. Hade mest tänkt att göra små mini bakverk och miniatyr marsvin/hund/katter.

#1 Vad brukar du ha för underlägg? Funderar på om vaxduk kan fungera

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Zadeira
2016-04-06 14:12
#3

Som jag har förstått det är skillnaden att Cernitleran är lite hårdare. Det är lättare att göra små detaljer. Samtidigt är det lite svårare att om du ex råkar få ett nagelmärke i den släta ut. Cerniten ska också vara lätt att måla med tex hobby-lack färger. Fimon är lite mjukare och smidigare att arbeta med. Har också hört att färg fäster sämre på Fimo men det är inget jag själv har erfarenhet av. Vad gäller hållbarhet ska det vara i princip samma sak mellan de båda.

Om du köper färgad eller vit och målar beror på vilka färger och nyanser du är ute efter. Du kan alltid lacka med genomskinligt lack efteråt för bättre hållbarhet.

[Hayabusa]
2016-04-06 14:15
#4

#2 Bakplåtspapper funkade för mig.

Tikzi
2016-04-06 14:17
#5

#3 Oj nu blev det svårt, hade tänkt att hålla på mycket med små detaljer men man vill ju gärna inte se ett nagel avtryck mitt i en princess tårta när man nästan är klar 😐

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


[Hayabusa]
2016-04-06 14:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Lite exempel vad jag gjort i Fimo Soft. "Muren" som syns i bakgrunden är gjord i Fimo, målad i efterhand med vattenlöslig akrylfärg/hobbyfärg.

Annons:
[Hayabusa]
2016-04-06 14:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ännu ett exempel, "rullar" som ska föreställa packning. Det ser stort ut på bilderna men det är väldigt smått. Varje rulle är c:a 10 mm lång.

Marinas Mix
2016-04-06 14:26
#8

Så länge du inte "torkat" i ugnen eller kokat leran, så är det inga problem med märken.
Dessutom är färgerna blandbara, så du kan få till många nyanser av få  färger.
Jag använder ett plasttablett till underlägg.
Ska du måla ytan så görs det bäst efter figuren är torr/hård och då ruggar du upp ytan lite med sandpapper, så fäster färgen bättre.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Hayabusa]
2016-04-06 14:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här ser du hur det ser ut i målat skick:

Marinas Mix
2016-04-06 14:28
#10

Så fina Hayabusa👍

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Zadeira
2016-04-06 14:28
#11

#5 Jag har själv funderingar på att göra små figurer i lera men jag lutar i så fall åt Fimo-hållet eftersom jag tror att den är lättare att arbeta med. Och så mycket sämre att göra detaljer tror jag inte den är, särskilt inte om man har rätt verktyg. För det verkar nästan vara viktigare att ha rätt verktyg än vilken lera man använder.

Egentligen tror jag att jag ska börja med en lera som heter Das Pronto som är en luft-torkande lera. Det passar mig bättre. Nackdelen är ju att den inte är lika hållbar, men jag vet inte hur pass skillnaden är. Vet dock att 1 kg Das Pronto kostar typ 60 kr istället för den skitdyra Fimon. Så jag funderar på att i alla fall börja med Das Pronto för att känna på hur det är och om lera verkligen är något för mig. Typ öva mig på billigare lera till jag känner mig duktig nog att faktiskt lägga dyra pengar på det.

[Hayabusa]
2016-04-06 14:32
#12

#10 Tack 🙂

Tikzi
2016-04-06 14:33
#13

#9 Jösses vad häftigt😃 jätte snyggt gjort! 
#8 Om det går att blanda dom kanske jag kan testa att beställa båda sorterna och känna av vilken som passar mest. Blir mycket shoppande nu 😕 
Brukar ni använda några speciella verktyg till?

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Annons:
[Hayabusa]
2016-04-06 14:40
#14

#13 Tack! Jag använder en vanlig hobbykniv/skalpell. Det går att kavla ut leran typ som pepparkaksdeg, då använder jag en glasflaska.

Marinas Mix
2016-04-06 14:42
#15

#13  Kolla det här paketet kan vara lämpligt att starta med. Jag har en pastamaskin, till min lera, samt en del formar. Gör ibland knappar till Smycken. Sedan har jag en sådan här pärlroller[

](http://www.pandurohobby.se/Katalog/50-Skapa-Dekorera/5030-Lera/503005-Fimolera/1/172310-Fimo-soft-basic-9-farger-x-25g)

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Tikzi
2016-04-06 15:07
#16

#15 Oj det paketet måste jag ha missat när jag kollade upp leran, Det är ju perfekt. Dags att beställa! 😃

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Emo
2016-04-06 15:50
#17

Hayabusa, snygga saker du gjort och glädjande att du vill visa oss dem.
Zadeira, verkar klokt att lära sig teknikerna med billigare lera.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Hayabusa]
2016-04-06 16:31
#18

#17 Tack, Emo. Modellbygge är ett pyssel så nog finns det gemensamma intresse 🙂 Sanningen att säga så gör sig dessa bygge bäst i verkligheten, då ser man hur små de är.  Fordonen får plats i min handflata :)

Hur som helst, så tycker jag att Fimo Soft är en riktigt bra produkt att jobba med. Panduro har mycket prylar för oss modellbyggare, de ovala träplattorna kommer därifrån (själva "marken" är hemmagjord).

Emo
2016-04-06 17:21
#19

#18 Om bara tiden ville räcka till. Jag har köpt en hel del Cernitlera, men ännu inte fått tid att använda den.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: