Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 4330 ggr
Mysan59
3/12/15, 5:36 PM

Sätta ihop en rislampa

Hej!

Jag vill göra om en rislampa, men jag kan inte ens få ihop den!

Den där metallstången som ska vara i mitten känns som den är alldeles för stor, men den ska vara så har jag förstått. 

Men jag kan alltså inte få den att bli rak utan att lampan går sönder.

Finns det nån här som har nåt tips hur man gör? 🙂

Jag har googlat och även sökt på Youtube men jag hittar inget om det.

Annons:
Inkanyezi
3/12/15, 6:08 PM
#1

Du skriver "stång", men det vanligaste i rislampor är en fjädrande ståltråd som är böjd, och den ska inte bli rak, utan den är krum när den spänner ut risbollen. 

Kan du ta en bild på bitarna?

Huygens
3/12/15, 6:23 PM
#2

Det är inte så att stången ska peka utåt, bort från lampan?

Mysan59
3/12/15, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

#1 Jo stång var nog fel ord, fjädrande ståltråd är bättre. 

Men om jag tittar på den medföljade beskrivningen så ska den bli rak och inte vara böjd.

Hoppas det går att se, jag har nämligen redan börjat med att förändra den (inget tålamod här inte) 😇

Inkanyezi
3/12/15, 7:15 PM
#4

Den ska bli böjd  när man sätter i den. Man sätter i den från den ände där de två ringarna är, och när spetsen på den är nere i den nedersta stålringen, böjer man den med båda skänklarna åt samma håll, så att man får ner den, och så hakar man i den i de två ringarna upptill i risbollen. Den ska alltså vara böjd, men inte så att den spänner hårt, utan man böjer liksom hela, enligt bilden som är vid sidan av den med ett kryss över.

Mysan59
3/12/15, 7:44 PM
#5

Ja fast när jag försökte så åkte den metallfjädern ut där nere och eftersom själva lampan är så ömtålig så går den ju sönder så lätt. 

För jag har försökt göra så som du skrev och därför undrade jag om det fanns något "knep" för att lättare få fjädern att bli rak i lampan.

Tack för era svar och jag får kanske försöka igen då 😕 🙂

Inkanyezi
3/12/15, 8:31 PM
#6

Fjädern ska inte bli rak i lampan. 

När lampan är monterad är fjädern böjd, så att fjädringen spänner ut globen.

Annons:
Mysan59
3/12/15, 9:35 PM
#7

OK jag har alltså missförstått? Men då är ju lampan bra som den är med andra ord? Eller…

Upp till toppen
Annons: