Annons:
Etikettlera
Läst 2015 ggr
Babydino
1/18/15, 8:04 PM

Hur torkar jag trolldeg med wellpapp i?

Undrar om det finns någon på denna sidan som vet om papp klarar sig i ungen i ca 60 minuter i 100C. 

Det är nämligen så att jag har har gjort en halvmåne i trolldeg och basen till den så att den ska hålla sig är av papp .. och maskering tejp. Ovanpå ligger trolldegen och det ser riktigt fint ut. 

Insåg dock att det kanske blir lite problematiskt att grädda den i ugnen eftersom det är papp. 

Men går det ändå? 

Finns det andra sätt att torka trolldeg? Eller borde jag skaffa annan lera som luft torkar?

Annons:
Sammet1
1/18/15, 9:06 PM
#1

Flampunkten för papper är 180 grader, så 100 grader bör gå fint. Bakplåtspapper brukar mörkna betänkligt vid 200 grader, men de börjar inte brinna. Nu tror jag iofs att de är ytbehandlade med något som gör att de tål lite högre temperatur än vanligt papper, men vid 100 grader bör det som sagt var inte vara någon fara.

Är du osäker kan du testa först med en bit av samma sorts papp som du använt. Håll koll på ugnen medan du experimenterar, så att det inte börjar ryka eller flamma.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Babydino
1/18/15, 9:58 PM
#2

Ah. Okej. 
Kom på att det var aluminiumplåt från cola burkar med i bygget… Men smältpunkten för det är ju över 2000 grader eller?

Sammet1
1/24/15, 12:57 PM
#3

Man kan få läskburkar att börja brinna i en öppen eld, men knappast självantända eller smälta i en vanlig ugn, så det ska inte vara någon fara.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Babydino
1/26/15, 1:54 AM
#4

okej tack :)

Upp till toppen
Annons: