Annons:
Etikettfrågor-o-svar
Läst 2189 ggr
Virvlande
10/15/14, 10:50 AM

Egna julklappar

Hej!

Är helt ny på pyssel iFokus och har tittat runt lite. Vad duktiga människor det finns här! Jag känner att jag ligger lite i lä.. Men det hindrar mig inte från att älska pyssel. 😃

Då ni verkar vara så kreativa tänkte jag starta den här tråden för att redan nu få (och ge) tips på egna julklappar som inte kostar så mycket mer än tid och omtanke. Jag är student och kassan är rätt skral, och dessutom känns det mycket roligare att ge bort något personligt.

Jag har försökt att sticka många gånger, men jag glömmer alltid bort hur man gör, och virkning är inte heller min grej, annars är ju en halsduk eller en fin duk alltid uppskattat av någon. 

Jag funderar på att göra egen tvål från grunden i år (måste ju mogna i ca 4-6 veckor). Har gjort på tvålmassa förut och tillsatt färsk aloe vera, olivolja och honung. Sen funderar jag på att trycka motiv på örngott och liknande till olika personer.

Har du något mer roligt tips?

Annons:
Marinas Mix
10/15/14, 10:53 AM
#1

Gjuta geleljus. Brukar leta efter fina glas på loppis.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[JeanetteK]
10/15/14, 12:14 PM
#2

Jag håller på att sticka sockor till mamma och hennes sambo. Svärmor ska få virkade grytlappar och kökshandukar. Sonen och maken ska få lapptäcken gjorda bland annat av lappar från gamla t-shirtar - dessa ska jag sen sy med fleecefiltar bak.  Kanske något av det du också kan göra?

Emo
10/15/14, 12:38 PM
#3

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Sehvrin
10/15/14, 6:17 PM
#4

Kanske lite fel sajt för dessa tips, men ätbara (egengjorda) saker som julgodis, fröknäcke och marmelad (för att nämna några exempel) brukar gå hem hos mina släktingar och vänner. Sen kan man ju pyssla ihop förpackningar till det man gjort om man vill sätta pricket över i:et.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Emo
10/15/14, 6:51 PM
#5

#4 Absolut inte fel sajt. Allt pyssel hör hemma här.
Berätta gärna mer.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Lilyz]
10/16/14, 8:18 AM
#6

Sätter en liten tass här eftersom jag också tänkt mycket på att försöka göra lite egna julklappar i år, inte för att spara pengar utan för att det känns mer personligt och omtänksamt. 😃

När pappa fyllde år för ca en månad sedan fick han hembakat bröd och äppelmuffins vilket uppskattades väldigt mycket! Har aldrig fått så mycket beröm för en present tidigare, jag brukar alltid köpa något (oftast rätt dyrt) som jag tror ska komma till användning men goda ätbara saker är ju något man vet kommer att användas! 👍

Annons:
[JeanetteK]
10/16/14, 8:36 AM
#7

#4 Det är toppenpresenter! Jag fick julgodis av en kompis i en jättefin burk med tyg på locket och vackra band. Sen hade hon klistrat bokmärken och skrivit en fin etikett. Jag blev jätteglad. Toppentips! 

#6 Perfekt ju! Jag skulle också bli jätteglad för en sån present!

Virvlande
10/16/14, 7:23 PM
#8

tack för alla bra tips! =)

Har redan planerat att ge bort hemmagjort äppelmos, chokladpraliner, marmelad och frökex till sambons mor- och farföräldrar. Det brukar bli uppskattat.

#3 de är i lite olika åldrar, men de flesta är vuxna. Det är bara ett barn och hon är för tillfället bara en månad gammal. Har tänkt att ge föräldrarna en pärm som jag ska dekorera så att de kan samla dotterns konstverk i den. =)

MiaJoh
10/18/14, 7:12 PM
#9

Jag håller på att gjuta lite i betong.  Sedan målar jag det vitt och sätter på lite decopage.

Håller just nu på med sådana här fat.

MiaJoh
10/18/14, 7:14 PM
#10

Jag har även gjutit några ballongskålar och dekorerat med lite färg och decopage. Det blir också julklapp tlll någon.

Emo
10/18/14, 7:22 PM
#11

Så vackra skålar och så personliga. Trevliga julklappar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

anki1
10/18/14, 7:43 PM
#12

Åh så fina skålar o fat. mottagarna blir nog glad över dom. jag tror jag ska göra lite betonggjutning i sommar.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Marinas Mix
10/18/14, 8:45 PM
#13

Så tjusigt

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
avon
10/18/14, 9:45 PM
#14

Jättefina skålar!

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

[JeanetteK]
10/19/14, 11:47 AM
#15

Snyggt MiaJoh!

Virvlande
10/19/14, 5:11 PM
#16

verkligen jättefina skålar! =) Får väl lära mig att gjuta i betong helt enkelt. Har funderat på det ett tag nu.

Annisangel
10/20/14, 6:30 AM
#17

Jag håller på med luffarslöjd så det blir nog några verk att ge bort i julklapp! Vira i ståltråd är fruktansvärt kul och helsnurrigt! ;) kram och tack för alla tips!

Många Goa Kramar

Annisangel

avon
10/20/14, 6:52 PM
#18

#17 Kan du inte visa något du gjort? Jag vet faktiskt inte riktigt vad luffarslöjd är ☺️

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annisangel
10/21/14, 5:49 AM
#19

#18 absolut!! Bild kommer snart! :)

Många Goa Kramar

Annisangel

Annisangel
10/21/14, 7:16 AM
#20

Luffare som reste från gård till gård förr i tiden använde sig av ståltråd för att tillverka gåvor när de fick uppehålla sig nånstans har jag fått berättat för mig! Här är en liten korg, men jag gör ljusstakar och skålar och halsband också :)

Många Goa Kramar

Annisangel

Annons:
Annisangel
10/21/14, 7:16 AM
#21
Annisangel
10/21/14, 7:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

..

Många Goa Kramar

Annisangel

Emo
10/21/14, 7:37 AM
#23

#22 Charmig.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[JeanetteK]
10/21/14, 9:20 AM
#24

#22 Jättesöt! Jag fick en bok om luffarslöjd av min svärmor för ett tag sen, men jag har inte testat än. Den ska jag allt se till att rota fram!

Annisangel
10/21/14, 9:51 AM
#25

#23 tack :) #24 Det är verkligen jättekul! Har jag väl börjat kan jag inte sluta… :)

Många Goa Kramar

Annisangel

[JeanetteK]
10/21/14, 9:53 AM
#26

#25 Ajajaj det är det jag är rädd för… 😂Jag kanske inte törs leta reda på boken trots allt. 😉

Annisangel
10/21/14, 10:18 AM
#27

#26 Haha! Jag kan ju säga som så att tiden försvinner i snurrandet!! Men avkopplande också. Jo, kom igen!! :) ;)

Många Goa Kramar

Annisangel

Annons:
[JeanetteK]
10/21/14, 10:28 AM
#28

#27 Okej, jag tror inte jag kommer att kunna låta bli! 🙂

avon
10/22/14, 9:42 AM
#29

22# Jättefin korg! Verkar vara ett roligt pyssel!

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

Marinas Mix
10/22/14, 10:55 AM
#30

Jag testade luffarslöjd för många år sedan. Det blev en liten brödnaggare, men tyvärr tålde visst inte tråden mig och hämnades genom att ge mig klåda i händerna🤓

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Upp till toppen
Annons: