Annons:
Etiketterpapperspysselscrapping
Läst 1816 ggr
rumpenstiltzkin
2014-08-02 15:33

tips på limma fast stora bilder

ingen aning vart jag egentligen skulle skriva det här men det känns väldigt pyssligt men ber om ursäkt om det blir fel forum :o

Jag har köpt en affish på 100*140cm och en lika stor foamtavla lr vad man kan kalla det, som jag vill limma fast affischen på meeen, hur gör jag det på ett smidigt och säkert sätt helt själv? 

den är ju rätt stor så känns svårt att hålla kolla så alla kanter hamnar rätt och jämnt, så tänkte bara se om någon hade nåt smart tips lr så på hur man kan göra detta :)

Annons:
_Fisken
2014-08-02 15:47
#1

Jag använder häftmassa ganska flitigt till det mesta. Det är ju "ångerbart" åxå.

lollonr4
2014-08-02 15:51
#2

precis häftmassa är utmärkt lätt att ta bort om det skulle bli lite fel :)

rumpenstiltzkin
2014-08-02 15:57
#3

oj länge sen jag hade häftmassa, kanske kan vara en ide. Men blir det inte liksom bubbligt/knöligt och ojämn yta av o ha lite häftmassa här o där?

Vill gärna att den sitter bra och jämnt.

_Fisken
2014-08-02 15:59
#4

Du får börja nertill med lite extra (tre kluttar kanske). Sen spänna och placera kluttar i mitten. Sen fortsätta uppåt. Ska du ta lös det sen, ta det försiktigt!

[JeanetteK]
2014-08-02 17:13
#5

Du skulle ju kunna använda häftmassa för att hålla den på plats och sen kanske fixera med dubbelsidig tejp om du vill ha slätare yta?

[rumelle]
2014-08-02 22:18
#6

Jag hade inte använt häftmassa då jag har varit med om att det gett flottfläckar som gått genom pappret med tiden. 
Kanske spraylim kan vara ett alternativ? Har dock aldrig använt det själv så jag vet inte om det finns någon risk att det går igenom pappret. Men du kan ju prova på en mindre bit papper av liknande kvalitet först. Annars kanske dubbelhäftande tejp fungerar.

Annons:
Svarttusch
2014-08-03 11:05
#7

Dubbelhäftande tejp för Scrapbooking borde funka. Då kan du ju börja i ett hörn, fortsätta med långsida, kortsida och sen nästa hörn osv. Ska inte ge några märken eller fläckar som häftmassa.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

_Fisken
2014-08-03 11:26
#8

Cellplasten/foamen tål kanske inte spray.  Kan smälta lätt. Men dubbelhäftande tejp är nog bra. Det kan man dock inte ångra - men kanske bästa alternativet.
Sen *tror* jag att dagens häftmassor inte avger olja så det blir fläckar. Använder det till det mesta både i jobbet o privat. Om man är rädd för det kan man sätta tejp på baksidan på planschen och där sätta häftmassan.

rumpenstiltzkin
2014-08-04 13:46
#9

tack för alla tips, jag hade ju redan köpt spraylim för hon i affären hade rekommenderat det, men det var ju så stort så visste bara inte hur jag skulle göra det hela smidigt helt själv.

sen var det ju problem hur jag skulle hänga upp tavlan på väggen med, utan att borra hål helst :S

men har nu lyckats få det på plats, blev himla bra ändå till slut :)

[JeanetteK]
2014-08-04 13:49
#10

Vad roligt! Hur gjorde du när du hängde upp tavlan?

rumpenstiltzkin
2014-08-05 20:03
#11

jag köpte några sånna här, tavlan vägde ju inte så mycket, funkade fin fint :) http://www.clasohlson.com/se/Tavelupph%C3%A4ngning-Command/Pr349529001

[JeanetteK]
2014-08-06 09:18
#12

Det var ju smart! 👍

Upp till toppen
Annons: