Annons:
Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 4173 ggr
bell
2014-03-21 17:47

Lädersymaskin- Tips

Vad ska man tänka på när man ska skaffa en? 

Så länge sedan jag sydde på maskin så jag har dålig koll :)

Annons:
VildaVittra
2014-03-21 18:00
#1

Jag syr läder med min Husqvarna modell 12, urgammal, men stabil och extremt stark. Det är väl det du ska tänka på, att skaffa en stark maskin, utan plastdetaljer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

bell
2014-03-23 08:31
#2

Ok stark, utan plast. 

Hur är det med pressarfötter fungerar typ alla eller behöver det vara sådana som "går" eller såna med "rullar på"

Marinas Mix
2014-03-23 09:33
#3

Köp en begagnad symaskin av äldre modell, de kostar inte mycket.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

bell
2014-03-23 15:39
#4

De gamla maskinerna hur tjockt orkar de sy, på ett ungefär?

Marinas Mix
2014-03-23 15:52
#5

Det är väldigt svårt, för mig att svara på. Men går du till en affär som säljer symaskiner, de brukar ha en avdelning för begagnade maskiner, så kan du säkert få jättemycket information.
Dessutom brukar de ha servat maskinerna innan de säljer dem, så de vet att de fungerar.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Elcyion
2014-03-24 18:21
#6

Du kan inte använda typ en sådan här? http://4.bp.blogspot.com/_8wtICSqlPUk/TNhoyGqcLkI/AAAAAAAABJE/jZB3fOUPSrA/s1600/DSCN0621.JPG Det lite "nyare" modellerna har en elmotor. Många av dem är "pedalen" en sak du hakar på och sedan gasar du med benet/knäet genom att föra det i sidled.

De brukar vara starka. Men de kan enbart sy raksöm. Med kanske inte spelar så stor roll om du bara ska sy läder med dem?

Loppisar och liknande brukar de dyka upp på för under 500:- Min hittade en kompis på en loppis för 50:- fullt fungerande. Det ända du kan behöva göra är att byta ut kabeln. Men det är inget svårt alls. Byt kabeln med tyghölje till en vanlig ny och använd samma kontakter som redan finns.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Emo
2014-03-24 19:33
#7

Jag sydde i läder med min trampmaskin på tidigt 60-tal. En sådan kostar inte många kronor på en loppmarknad på landet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

bell
2014-03-25 08:42
#8

#6 Har börjat kika efter en sån 🙂

Bara att testa de verkar ju kunna vara riktiga fynd. Tusen tack för tips 🙂

Upp till toppen
Annons: