Annons:
Etikettfrågor-o-svar
Läst 4080 ggr
beem
2014-03-12 21:56

Latex

Jag håller just på med en order till Panduro och funderar på att köpa latex för att göra egna formar.

Panduro har  formgummi = flytande och självtorkande latex.

Ser på nätet något som heter latexmjölk.

Det finns även latexpasta.

Kan någon förklara för mig  vad skillnaden är. Vilket ska jag köpa ?

http://www.pandurohobby.se/Hitta-inspiration/OldInspirations/2007_2/formgummi-Formgummi


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Marinas Mix
2014-03-13 04:09
#1

Den du länkar till på Panduro är samma som de har på Slöjd-Detaljer och den har jag testat.
Kräver mycket tålamod, då man målar på latexen på ett föremål, som man vill använda som mall. Man måste måla många gånger, för att få en stabil form och dessutom krävs där torktid mellan målningarna, så det tar ett tag.

Latexpastan och Latexmjölken ska man visst använda tillsammans. Kanske förkortar tillverkningstiden för formen lite

Själv köpte jag detta:
http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/metall/verktyg-tillbehor/silikongummi-pid2911
När jag skulle göra avgjutningar av föremål. Det var lättast och gick snabbast för mig, men där måste man mäta väldigt noga, det skulle vara exakt samma mängd av de båda vätskorna man blandade annars härdade det inte

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

beem
2014-03-13 19:22
#2

Det verkar som det du använder är enklare. Man behöver inte måla lika många varv.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Marinas Mix
2014-03-13 20:24
#3

har man bara tålamod och kan vänta så fungerar nog den man penslar på också, men ju större figur du ska göra desto flera lager  måste du måla för att formen ska bli stadig.
Det jag gjorde var att jag la figurerna jag skulle gjuta av på ett lock eller i en lite högre form och limmade fast dem mot bottnen och sedan hällde jag över silikonmassan och lät det stelna

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

beem
2014-03-13 20:36
#4

#3 Det var ju ett bra tips att göra så.

Det är nog bäst att börja med små grejer antar jag så att man ser hur det fungerar.

Tack för dina svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: