Annons:
Etikettcaf-60plus
Läst 4452 ggr
Emo
2014-02-07 12:56

Att vara barn på 40-och50-talen

En studerande ville ha svar från pensionärer till ett skolarbete. Det gällde teknik. Nu är tråden borta på den sajten, så vi fortsätter här.

Jag (och jag hoppas fler med mig) vill gärna hjälpa studerande, som intresserar sig för hur vi hade det då.

Tyvärr kopierade jag inte frågorna, så det får bli lite av varje.

Jag växte upp i en stad, där fanns gott om butiker med specialutbud. Där fanns flera charkuteriaffärer, mjölkaffär, brödbutiker, tygaffärer, klädesbutiker osv. På torget kunde man köpa färsk frukt, färska ägg och nyslaktade höns, tuppar och kycklingar. Där fanns också en saluhall med massor av fina matvaror.

När det gällde tropiska frukter fick vi vänta tills efter krigsslutet innan de åter importerades till Sverige. Jag åt min första banan hösten 1945.

Många varor var ransonerade under krigsåren och en tid därefter, men det var ingen brist på förnödenheter. Det gällde (då som nu) att hushålla.

Kontakten med kompisarna kunde hållas per fast telefon, men oftast träffades vi ute eller hemma hos varandra. På den tiden umgicks folk, så man hade mycket kontakt med vuxna.

På 40-talet hade vi radio med ett mindre utbud än vi är vana vid i dag.

TV fick vi i Skåne på 50-talet när Danmark började sända.

En av frågorna, som ställdes på det andra stället, gällde arbetstid. Då gick det lätt att få sommarjobb med att plocka bär och potatis. Det fanns även sommarjobb för äldre tonåringar.

Det fanns jobb när man slutade skolan, för ungdomar hade låg lön.

Vi hade 48 timmars arbetsvecka och gick i skolan även på lördagar.

Min första flygtur var med ett privatplan 1954 eller 1955.

Jag svarar gärna på fler frågor. Har du minnen från 40-och50-talen, får du gärna skriva om dem här.

Är du yngre, men vill veta mer om hur det var, får du gärna ställa frågor.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
nylanders
2014-02-07 13:07
#1

Den tråden såg jag också och var nyfiken på vilka svar som skulle komma. Sen var tråden bara borta. Lite trist då det heter pensionärer.ifokus men folk får inte fråga hur det var att växa upp förr i tiden..

Emo
2014-02-07 13:13
#2

#1 Tack för den fina kommentaren. Vi gör så gott vi kan här. Har du något att berätta eller vill du fråga något?

Jag hoppas vi kan få denna tråd att bli intressant. Det finns så mycket att berätta.

Tyvärr sparade jag inte tråden. Jag kunde inte ana att den skulle tas bort, så jag har tyvärr inte trådstartarens nick och kan därför inte kontakta denne.

Jag hade också sett fram emot vad andra skulle skriva.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

SuperLimm
2014-02-07 13:13
#3

Vad intressant! Hur kommer det sig egentligen att tråden togs bort?

Jag tycker det är väldigt kul att höra på hur det var förr. Farfar (75 år gammal) berättar ofta hur det var när han växte upp. Det var så annorlunda då mot hur det är nu! :)

Mvh Linn

Emo
2014-02-07 13:16
#4

Sajtvärden ville inte ha den där och sajtvärden bestämmer själv vad som får finnas på sajten.

Mycket var annorlunda. En del var bättre och en del var sämre. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

SuperLimm
2014-02-07 16:17
#5

#4 Ja visst var det så! Både min Farmor och farfar växte upp i skärgården/landet. Farmor växte väl mer upp ute i skogen tror jag men ändå. 

Farfar berättade lite om sin morfar för ett tag sen. Han hade köpt/fått lite mark av någon. Dom bodde i norra Norge. Farfars morfar högg ner träd och byggde en stuga som de sen bodde i, hans mormor och morfar. Jag har för mig om att det tog över 9 år att bygga den. Han gjorde allt för hand. Riktigt häftigt! :) Farmor och farfar hade varit där uppe för många år sen och kollat hur det ser ut och stugan står kvar än :)

Mvh Linn

Emo
2014-02-07 16:24
#6

#5 Intressant berättelse. De gjorde hållbara saker förr. Husen skulle stå länge och gjorde det också.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
SuperLimm
2014-02-07 16:31
#7

#6 Ja verkligen! Idag ska det gå snabbt och vara billigt, så blir det fuktskador och mögel efter bara några få år..

Mvh Linn

ebbamedruby
2014-02-07 23:11
#8

Hej, det var jag som ställde frågorna ;) Lägger in dem här såfår ni gärna svara:

  1. Hur gammal är du? 
  2. Hur gjorde du och din familj när ni skulle transportera er en längre sträcka?
  3. Hur förvarade ni er mat?
  4. Hur gjorde man när man byggde ett hus på er tid?
  5. Hur tog ni hand om era sopor?
  6. Hur tvättade ni er?
  7. Hur ofta tvättade ni er?
  8. Vad underhöll ni er med?
  9. Hade ni TV?
  10. Hade ni dator?
  11. Hur var det att handla i en affär?
  12. Vad hade affären för utbud på mat?
  13. Hur tillagade ni er mat?
  14. Hur tvättade ni era kläder?
  15. Hur var det att komma ut på arbetsmarknaden?
  16. Vilka tider jobbade du?
  17. Hur kontaktade du och dina vänner varandra?
  18. Åkte du flygplan någon gång när du var yngre?
  19. Vad hade du för första arbete?
  20. Hur länge hade du ditt första arbete?
  21. Hur tvättade ni kläder?
  22. Hur var era arbetstider?
  23. Hur var det att gå i skolan?
  24. Hur var det att städa?
  25. Hur var det att ha kontakt med sina vänner?
  26. Tillverkade du egna kläder, hur gjorde du i sådant fall?
  27. Återanvände du mycket av dina saker?
ebbamedruby
2014-02-07 23:13
#9

Tack så jättemycket för svaren förresten! Tror inte att vi kommer ha några fler teknikarbeten inom just detta område den närmsta tiden efter det här, men jag vet att jag alltid kan fråga er då i alla fall :D

Och intressant det där med tropiska frukter tycker jag.

Emo
2014-02-08 08:16
#10

#8 och #9 Tack.

Kanske kan denna tråd om historiska händelser vara intressant också:

http://parlpyssel.ifokus.se/discussions/51a042ff8e0e7404d7002038-historiska-handelser

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

VildaVittra
2014-02-11 15:00
#11

Jag har alltid tyckt att det är väldigt intressant att lyssna på äldres berättelser om deras barndom/ungdom. Sådan historia finns ju inte nedtecknad på samma sätt som det som exempelvis rör landet osv. 

När jag pluggade så brukade jag alltid göra något arbete om något någon av mina äldre anhöriga varit med m. Man lär sig då inte bara om historia utan även om sin familj. 

Min styvmormor bodde i Helsinki under finsk-ryska vinterkriget samt andra världskriget och hon berättade om att det var efterlysningsannonser efter katter varje dag i tidningen. Det var ont om mat och folk stal och åt dessa. Duvstammen i staden minimerades också. 

Sådan historia är svårt att hitta annars.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Emo
2014-02-11 15:08
#12

Min farmor berättade hur mycket svårare det var att få tag i mat under första världskriget. Då led folk även i Sverige. Under andra var det ju bara ransonering på vissa livsmedel, inte så stor brist. Hon höll sig med hushållsgris och odlade mycket i trädgården, när jag var barn. Där stod även c:a 30 bihus.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

VildaVittra
2014-02-11 15:11
#13

Något jag tycker är obehagligt är att vi producerar så lite mat i Sverige av idag. Skulle ett krig bryta ut i Europa, så skulle vi svälta värre än vi någonsin gjort tidigare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Emo
2014-02-21 16:03
#14

#13 Jag tycker också att det är konstigt att folk inte använder sina trädgårdar mer till mat. Det är ju så lätt att odla egen frukt och egna grönsaker. Jag har en känsla av att det som var normalt förr har kommit ur bruk. Vad det nu kan bero på. Hemlagad sylt och saft är både godare och billigare än köpt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
2014-02-21 16:05
#15

Jag tror att vårt dubbelarbetande tar mycket av tiden som man förr kunde ha till att både sylta och safta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
2014-02-21 16:28
#16

#15 Där håller jag faktiskt inte med. Arbetstiderna var längre förr och dessutom jobbade man måndag-lördag. Det som tar tid från trädgårdsarbete osv är datorer, tv-tittande och shopping.

#14 Precis. Och man kan styra exakt vad man vill ha i burken. Jag tycker tex om smörgåsgurka där man använt honung istället för socker.  Vill man undvika konserveringsmedel och minska på sockret, så fryser man in sylten. 

Jag läste i en tråd här på iFokus där en ung medlem inte kunde leva utan frys för det var "omöjligt" för då blev ju maten dålig, då undrar jag om de ens tar upp konserveringsmetoder av idag på hemkunskapen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2014-02-21 16:32
#17

#16 Jag tänkte på familjer där båda vuxna arbetar till skillnad mot förr då många var hemmafruar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
2014-02-21 17:03
#18

#17 Vad menar du med det? Vill du påstå att en hemmafru inte arbetar? Då vill jag påpeka för dig att du inte vet vad du snackar om ifall du inte vet vad en hemmafru gör. Att göra riktig mat i stället för att köpa färdigt, att baka, att sy, sticka och laga kläder, att sköta mycket i ett hem, odla, ta vara på matvarorna, att sköta om det viktigaste vi har, våra barn. sköta tvätt, måla, tapetsera, klä om möbler och mycket annat kan jag upplysa dig om är mer än ett heltidsarbete.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

VildaVittra
2014-02-21 17:16
#19

#17 I min familj har kvinnorna haft lönearbete även efter att de gift sig.  Det var nog få som faktiskt hade råd att inte arbeta alls, man sydde hemma på ackord osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Emo
2014-02-21 17:20
#20

#19 Bra att du lade till det. Det glömde jag ju. Klart att att man skaffade lite extrainkomst med bärplockning, hemsömnad och liknande.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[peter54]
2014-02-21 23:59
#21

#18 Men om båda föräldrar jobbar hemifrån på heltid kanske det kan vara svårt att hinna med saftning och syltning, medan en hemmafru som jobbar heltid hemma kanske låter det ingå i sitt dagliga värv.

Du har nog helt missuppfattat inläggen #15 och #17, där står ingenting om att hemmafruar inte arbetar.

Emo
2014-02-22 08:04
#22

#21 Om du läser #17 en gång till så ser du att där står: "…båda vuxna arbetar till skillnad mot förr då många var hemmafruar"

Jag läste det som står där och inte något annat.

Jag svarar på det som skrivs och svaret kan du läsa i #18.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[peter54]
2014-02-22 12:14
#23

#22 Jag tycker att man måste försöka tänka sig in i vad som avses utan att fästa sig stenhårt på eventuella uttrycksmissar, jag hade inga problem att förstå  att #17 menade "förvärvsarbetar".

Istället högg du direkt på ordet "arbetar", fast du säkert kan se att postaren varken är en oerfaren tonåring eller en mullig mansgris som tror att hemmafruar har permanent semester.

Jag håller helt enkelt inte med dig.

bamse6311
2014-04-12 14:50
#24

#8 ebbamedrubby

Nu är det ju här en gammal tråd.
Tänkte ändå att försöka svara på några av dina frågor utan att det blir till en hel roman som det ofta blir när jag skriver *skrattar*.

1. Jag är 62 år gammal (född  november 1951) och växte upp hos mina farföräldrar i en väldigt litet gruvarbetarort i Nv Skåne.
Mina farföräldrar var btw födda 1901 respektive 1904.

2. När vi skulle transportera oss längre sträckor så var det enda som fanns tåg och buss. Ingen av mina farföräldrar hade körkort eller ens någonsin funderat på att skaffa ett.

För transport inom samhället eller till angränsade tätort så var det apostahästarna eller cykel som gällde.

3. För att förvara vår mat så hade vi ett skafferi.
Under skafferiet så fanns en lucka i golvet och där kom man ner till en källare som var åtminstone något så när sval då det inte fanns någon värme i den.

Vi hade varken kyl eller frys.

4. Hur man gjorde när man byggde hus på den tiden vet jag inte.

5. Hur vi tog hand om våra sopor när jag var liten kommer jag inte riktigt ihåg men har ett visst minne av att man hade en sådan där sopsäck i papper som kommunen kom och hämtade då och då.
Angående detta så är mitt minne väldigt vagt.

6. Vad det gällde hur vi tvättade oss så var det på följande sätt.
Vi hade bara kallt vatten i huset så ofta när man bara skulle tvätta ansikte samt borsta tänderna så blev det alltså i rinnande kallt vatten.

Annars så fick vi göra som så att vi värmde vatten på kolspisen som vi sedan hällde i ett stort kärl tillverkad av trä.

Att jag skriver kolspisen så beror det på att kolspisen var det enda som vi hade för att värma upp huset och en sådan blev ju väldigt varm så det gick snabbast att värma upp vatten på den när det gällde större mängder vatten.

För att laga mat hade vi från början ett tvålågigt sk spritkök som senare ersattes av ett gasol-eldat tvålågigt gasolkök.

7. I kallvatten tvättade vi oss samt borstade tänderna varje dag.
När vi skulle tvätta oss i varmvatten så skulle det som sagt var först skulle värmas, kan jag inte exakt komma ihåg hur ofta men det var i varje fall ganska ofta och för det mesta så fanns en stor gryta med varmvatten på spisen.

8. Vi barn underhöll oss oftast med att vara ute och leka/umgås med våra kompisar.

9. Tv kom till mitt barndomshem när jag var ungefär 10 år och det barnprogram som då var mest populärt eller rättare sagt det enda barnprogram som sändes hette Småstad och kommer fortfarande ihåg att programledaren hette Torbjörn Jonsson.

10. Nej, datorn var långt ifrån uppfunnen och det skulle fortfarande ta decennier tills datorn kom.

11. Det fanns inte så många affärer i det där lilla gruvarbetarsamhället. Det fanns två konsumbutiker, en pappershandel (Danielsson pappershandel) och en affär som sålde kläder (Strands ekipering) samt ett bageri (oftast bara kallad "bagaren"). Något mer än detta fanns det inte.

12. Den konsumbutik som vi handlade brukade i folkmun kalls "lilla konsum" och den låg bara ett stenkast från vårt hus så det var där vi handlade allt.

Utbudet av mat kan jag inte exakt komma ihåg men för gruvarbetarfamiljer så räckte utbudet till och den mat som tillagades i mitt barndomshem var uteslutande husmanskost.

Även om utbudet där i konsumbutiken inte var så väldans stort så fanns det som behövdes.

Dom hade en manuell charkdisk (inte att förväxlas med delikatess-disk) och skulle man ha blandfärs så maldes det medan man stod och väntade.

Dom styckade också det mesta själv.

Kommer också ihåg att man köpte mjölk i vad man kan kalla lösvikt.
När man kom till butiken för att köpa mjölk så hade man sin egen "mjölkspann" med sig och så öste personalen i så många liter som man skulle ha.

13. Som jag berättat i ett tidigare svar så hade vi från början för tillagning av mat ett tvålågigt spritkök som senare ersattes med ett tvålågigt gasolkök.
När farmor skulle baka bröd och kakor så användes ugnen i den koleldade spisen.

14. För att tvätta kläder så var det återigen den koleldade spisen som man använde för att värma upp vatten som när det var varmt hälldes i ett stort kärl av trä där man (läs: farmor) tvättade kläder.

För stortvätt fanns en lokal som kallades brytstugan.
Även där var tillvägagångssättet detsamma.
Man hällde kallt vatten i ett jättestort kar som om jag minns rätt var tillverkad i någon form av tegel eller liknade.

Kommer också ihåg att det där i brytstugan fanns en jättelik handdriven mangel som man som barn inte vågade närma sig.

Well ebbamedrubby, hinner inte skriva mer just nu men återkommer gärna och svarar på resten av dina frågor.

Bästa hälsningar,
Bertil

Emo
2014-04-12 15:18
#25

Tack Bertil för en utförlig beskrivning. Intressant läsning. Kul när dagens ungdomar vill veta hur det var när vi var barn och unga.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

bamse6311
2014-04-12 16:00
#26

#25 Emo.

Tack för ditt svar på mitt lilla inlägg.

Återkommer med fler svar på ebbamedrubbys frågor.

Visst är det kul att ungdomar vill veta lite om hur det var tidigare.
Känner mig inte så där väldigt jättegammal och egentligen så är det ju inte så där väldigt länge sedan som jag var liten/ung.

Dock så går ju allt numera i en hisnade fart och faktiskt så tror jag att jag har hängt med i den farten och gillar samhället som det har utvecklats, dock med viss reservation för de senaste 10-15 åren. 

Vill nog inte ha tillbaka förhållandena som de var i Nyvång på 50 och 60-talet.

Däremot väldigt intressant att tänka tillbaka hur det var då när jag växte upp.

Nu skall jag iväg och hälsa på min mor (biologiska) som sedan några månader tillbaka bor på ett vårdboende.
Brukar hälsa på henne minst 4 gånger per vecka.

Ber att få återkomma med svar på resten av frågorna som ebbamedrubby ställt.

Tack än en gång Emo.

Bästa hälsningar,
Bertil

[peter54]
2014-04-12 16:21
#27

#8

  1. Hur gammal är du? Jag blir 60 i år, född i december 1954.

  2. Hur gjorde du och din familj när ni skulle transportera er en längre sträcka? Gick, cyklade, pappa hade en moppe.

  3. Hur förvarade ni er mat? Skafferi som man gick in i och jordkällare.

  4. Hur gjorde man när man byggde ett hus på er tid? Timmer eller brädvägg, mycket handverktyg, inga maskiner annat än den som sågverket sågade plank med.

  5. Hur tog ni hand om era sopor? Det blev inte mycket sopor och det som blev var ofta papper som man tände i vedspisen med. Matrester gick till grisar och höns.

  6. Hur tvättade ni er? På vintern i träbalja i köket, på sommaren i tvättfat ute. Vi hade inte indraget vatten, så vatten hämtades i brunnen på gården i rostfri hink.

  7. Hur ofta tvättade ni er? Morgon och kväll, bad i balja på lördagar efter skolan.

  8. Vad underhöll ni er med? Som barn lekte vi med vad som fanns tillgängligt, ofta sånt som kom från naturen. Vuxna hade inte tid att underhålla sig annat än kanske att lyssna på radio vid måltider, men vi hade inte el och radion hade ofta slut på batteri.

  9. Hade ni TV? Nej inte före 1964 när jag var 10 år.

  10. Hade ni dator? Det existerade inte då.

  11. Hur var det att handla i en affär? Man köpte allt över disk.

  12. Vad hade affären för utbud på mat? Det var olika affärer för olika varor, mjölkaffär, fiskaffär, charkbutik, bageri. Grönsaker kunde man handla i fiskaffären i liten utsträckning, de flesta odlade eget.

  13. Hur tillagade ni er mat? På vedspis.

  14. Hur tvättade ni era kläder? Vittvätt kokades på spisen, annat tvättades med spisuppvärmt vatten på tvättbräda.

  15. Hur var det att komma ut på arbetsmarknaden? Arbetssökande kunde oftast hitta ett jobb. Många började jobba direkt efter grundskolan. Andra gick i yrkesskola för att lära sig ett yrke och gick sedan som lärling, ibland med en låg lön, ibland för kost och logi.

  16. Vilka tider jobbade du? Jag var barn på 50- och 60-talen, pappa jobbade i skogen, högg med yxa och bågsåg, mamma var hemmafru med barnen. Förskola fanns inte.

  17. Hur kontaktade du och dina vänner varandra? Man fick gå 2 km genom skogen till grannarna.

  18. Åkte du flygplan någon gång när du var yngre? Nej.

  19. Vad hade du för första arbete? Byggjobb, började 1971 när jag var 16.

  20. Hur länge hade du ditt första arbete? Ett par år.

  21. Hur tvättade ni kläder? På 70-talet hade vi skaffat tvättmaskin och bodde i lägenhet med el.

  22. Hur var era arbetstider? 07 till 16.

  23. Hur var det att gå i skolan? Två km promenad till skolbussen, sedan bussen 1 mil. Slutade alla dagar kl 15 utom lördag, då slutade vi kl 13, men bussen hem gick inte förrän 15.10 i alla fall, så jag var hemma till middagsmaten kl 17 alla dagar utom söndag när jag var ledig från skola. Lördagsskolan upphörde när jag började 7an.

  24. Hur var det att städa? Man fick sopa, damma med dammtrasa och skura golv med rotborste och såpvatten.

  25. Hur var det att ha kontakt med sina vänner? Det skedde egentligen bara på skolbussen och i skolan.

  26. Tillverkade du egna kläder, hur gjorde du i sådant fall? Nej, men mamma, mormor och farmor stickade tröjor, mössor, vantar och raggsockar för vintern. Pappa gjorde renskinnsskor av ogarvat renskinn som vi hade när det var snö och minusgrader. I dem hade vi skohö.

  27. Återanvände du mycket av dina saker? Vi hade inte så mycket saker, de användes tills de helt enkelt var slut.

Annons:
Emo
2014-04-12 16:51
#28

#27 Fint att du kunde svara så utförligt. Kul också för de intresserade yngre att se att det var olika hur vi hade det som barn precis som det är för barn nuförtiden.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[peter54]
2014-04-12 17:18
#29

#28 Tack. Ja jag hade nog en ovanligt kärv uppväxt om jag förstår mina jämnåriga kamrater rätt. Vi hade inte el, telefon eller indraget vatten. Värmen erhölls genom vedspisen i köket och en fotogenkamin på övre plan. Toaletten fanns vid ladugården, torrdass naturligtvis.

Jag var 13 år när jag fick min första riktiga cykel. Innan dess hade jag en "cykel" av trä som morfar hade gjort, försedd med vanliga cykelhjul. På den fanns inga pedaler, utan jag sparkade mig fram, men lärde mig ändå att hålla balansen så att jag kunde cykla när jag väl fick en riktig.

Jag minns att det var hårt att gå till skolbussen på vintern, 2 km oplogad traktorväg, vår väg plogades aldrig. Det var mörkt halv sju när jag gick och mörkt kl halv fem när jag kom hem.

bamse6311
2014-04-13 16:19
#30

Fortsättning med svar på ebbamedrubby:s frågor.

Innan jag fortsätter med svaren på frågorna så skulle jag gärna vilja berätta lite om det lilla gruvarbetarsamhället jag växte upp i.

Som sagt var så hette och heter det här lilla samhället Nyvång och är beläget i Nv Skåne.

Det företag som då ägde och styrde brytningen av kol var Höganäsbolaget, numera Höganäs AB.

Det var många små orter i NV Skåne som hade brytning av stenkol och den största av den var Bjuv.

Nåväl, jag bodde då alltså i Nyvång som var ett väldigt litet samhälle eller kanske till och med en by.

Alla som bodde där var på ett eller annat sätt beroende av gruvan.

Männen som bodde där jobbade alla i gruvan och nästan alla kvinnor som bodde där var precis som min farmor hemmafruar.

Har tidigare nämnt huset som vi bodde i och skall berätta lite om det.

Dom här husen var det Höganäsbolaget som ägde och hyrde ut till sina anställda.

Varje hus var ett parhus med två olika lägenheter i.
Varje lägenhet var inte så stor så den lägenheten i huset som vi bodde i hade kök, vardagsrum, ett så kallat finrum och ett sovrum.

När jag nu sitter och räknar på fingrarna så var så var vi tillsammans åtta personer som bodde i den här lägenheten/huset.
När alla skulle sova på natten så sov vi som sagt var i olika sängar lite överallt i lägenheten.

Det var utdragssoffor och kökssoffan med flera andra.

Personligen så kan jag se detta som en väldigt lycklig period av mitt liv.
Vi var alla så sammansvetsade på grund av att vi alla bodde så intensivt närma varandra både dag och natt.

Om nu varje lägenhet i de här gruvarbetarhusen var väldigt små så var däremot trädgården väldigt stor.
Detta med en stor trädgård berodde naturligtvis på att lönen för en gruvarbetare var väldigt låg och eftersom alla kvinnorna var hemmafruar så var totalinkomsten väldigt liten.

Det var här som den stora trädgården kom in.
Där odlade vi när jag var liten det mesta som behövdes för ett hushåll.
Potatis köpte vi aldrig någonsin i konsumbutiken utan farfar såg till att odla så mycket varje sommar att det fanns för hela året,

Detsamma var det med allt annat att man odlade det själv.
Min farmor gjorde saft, linonsylt och allt annat så att inget sådant skulle behövas inköpas på konsumbutiken.

All form av grönsaker och frukt odlades i trädgården.
Nåväl, alla och alla är kanske att ta i då vi pratar om 50 och 60-talet och allt det som vi idag ser på hyllorna på våra varuhus inte då på den tiden fanns.

Hur som helst så hade och odlade vi de grönsaker som på den tiden behövdes.

Angående det med dass så hade vi naturligtvis också utedass.
Den låg längst ner i trädgården ut mot en åker som ägdes av den som vi då kallade Prästabonnen (prästabonden) och att vi kallade honom så var därför att han hade sin bondgård alldelsles intill prästen och prästbostaden.

Angående det där med dasset och när man då var väldigt liten och att den i förhållande till huset låg längst ner i trädgården.
När det var riktigt kris och man skulle göra sk number 2 så fick man kalla på far och säga att nu behöver jag gå på dass.

Då fick han gå upp ock följa med dit.
På sommaren så fixade man det väl själv men på vintern då det både var mörkt och kallt så kändes det bra att far (farfar) följde med dit och stod utanför.

Man skall betänka att dasset som sagt var låg längst ner i trädgården och dessutom så fanns det ju ingen som hels belysning.
Inne på dasset så fanns alltid ett stearinljus och en ask tändstickor så att man kunde få lite ljus när man satt där.

Har ett annat minne av just det där med toaletter.
Även min lillasyster bodde och växte upp hos vår farmor och farfar (vi kallade dem alltid Mor och Far).
Nåväl, vi var hos farfars (fars) syster och man i Billeberga.
De arbetade både hos en bonde med att ta hand om djuren och jag glömmer aldrig den lukt som fanns i deras farstu.

Hur som helst så hade de ett för den tiden relativt modernt hus med vattenklosset.
Min lillasyster behövde gå på "dass" men vägrade att sätta sig på toalettstolen.
På något sätt så blev hon väl rädd för det där moderna och hon var ju van vid ett vanligt utedass.

På tal om utedasset där hemma i Nyvång så var det i samma träbyggnad där även stenkolet för eldning och uppvärmning för huset fanns.

När vi köpte nytt stenkol så kom det en man med häst och vagn.
Först så lyfte han bort grinden in till huset och trädgården så att hästen skulle kunna komma in.

Sedan så körde de fram till den där byggnaden där vi hade både utedass vedbod och kol.

Han stod där sedan och med en skyffel för handkraft skyfflade in hela vagnen fullastad av kol in i vår kolkällare som vi kallade det.

På tal om stenkol så kan jag berätta följande.
Den stenkol som vi köpte när han med hästen var där kom från Polen.
Den stenkol som bröts i Nyvång och NV Skåne ansågs vara av så dålig kvalitet att den i sin tur exporterades till Polen.
Det är väl sådant som kallas marknadsekonomi.

Well alla, började med att skriva att jag skulle besvara på resten av frågorna från ebbamedrubby men det får bli i nästa inlägg.

Började här att skriva och när alla minnen dök upp så kunde jag inte låta bli att skriva.

Ber att få återkomma med svar på resten av frågorna som ebbamedrubby har.

Bästa hälsningar;
Bertil

Emo
2014-04-13 16:28
#31

Tack Bertil. Ditt inlägg var jätteintressant och välskrivet. Så många gamla minnen som dök upp.
Många av dagens unga vet för lite om hur vi något äldre växte upp. Jag beskrev lite av min barndom i staden Hälsingborg. Eftersom mina äldre släktingar bodde på landet, så har jag upplevt mycket av det livet också.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

bamse6311
2014-04-13 16:55
#32

#31 Emo

Tack själv.
När jag ibland berättar för mina barn om hur det var en gång i tiden så har de svårt att förstå och egentligen var det ju inte så väldigt länge sedan.

Jag och mina söner har ibland åkt ut till Nyvång för att jag vill visa dem var jag kom ifrån och deras rötter.

Jag kommer att svara på resten av frågorna som ebbamedrubby ställt och där kommer ebbamedrubby in på frågor som utbildning osv.

När jag växte upp hos min farmor och farfar så var det där med utbildning för en vanlig arbetarunge och ett "finare liv" inget som fanns i tanken hos någon av de två.

Däremot så var de båda väldigt noga med att vi ändå på något skulle vidareförkovra oss.

Så länge min farfar (far) levde så ringde han varje dag innan det var val och sade "Bertil, nu vet du vad du skall rösta på".

Jag svara de alltid samma.
Jo far, jag VET.

Faktum är att jag fortfarande röstar på S.
Detta även om livet så småningom tog mig vidare.
Efterhand så skaffade jag mig en väldigt bra utbildning och har bott i många olika städer här i Sverige dit mitt jobb tagit mig och jag har även bott ibland annat London osv.

Dock så vet jag mitt ursprung och var jag kommer ifrån.
Saknar att far (farfar) skall ringa nu i September och säga "Bertil, nu vet du vad du skall rösta på".

Nåväl, han gick bort 1975 enbart ett par år efter att mor (farmor) gick bort men minnena av dessa underbara människor lever alltid vidare hos mig.

Så småningom så började jag att umgås med mina biologiska föräldrar och fick en oerhört fin kontakt.

När nu min biologiska mor har hamnat på ett vårdboende i Helsingborg så är jag där minst fyra och snarare fem gånger varje veka.

Ursprunget är dock Nyvång och alla dess värderingar vart än livet tog mig senare i livet.

Nu 62-år gammal har jag hittat hem.
Jag är väldigt glad för den utbildning som jag så småningom fick och jag är glad för att fått möjligheten att bo i både Stockholm samt andra Svenska städer såväl som London och Frankfurt AM men nu är jag "hemma" och är mest glad för den uppväxt jag fick.

Här nedan en länk till gruvmuseet i Nyvång och mina far (farfar) finns på någon bild där i arkiven.

http://www.nyvangsgruva.se/

Bästa hälsningar,
Bertil

[peter54]
2014-04-13 17:03
#33

#32 Jag gillar din berättelse, mycket intressant. En sak förvirrar mig dock, du skriver farfar och far som om det vore samma person, kan du reda ut det är du snäll?

bamse6311
2014-04-13 17:18
#34

#33 peter54

Inte alls svårt och trodde faktiskt att det har framgått av allt jag skrivit.

Jag växte upp hos mina farföräldrar i Nyvång och därmed så blev de Far och Mor för mig, svårare än så är det inte.
De som man växer upp tillsammas med blir ju automatiskt far och Mor.

När jag senare i livet flyttade ifrån Nyvång till Helsingborg så hade jag mina biologiska föräldrar där.

Min biologiska Far har varit borta sedan 1990 men min bilogiska Mor fortfarande lever och som sagt på ett vårdhem där jag besöker henne minst fyra gånger i veckan.

Att sedan Farmor och Farfar alltid förblir Mor och Far för mig har ju med min uppväxt att göra.

Hoppas att du nu fick svar på din fråga.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[peter54]
2014-04-13 17:41
#35

#34 Jaha, då förstår jag. Jag blev förvirrad eftersom du liksom blandade begreppen. 🙂

Emo
2019-06-24 08:57
#36

Denna tråd innehåller många fina inlägg, så jag hoppas fler vill ha glädje av den.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Mulka]
2023-05-11 13:52
#37

#0: Om jag inte hade fel så sa du till mig att vi barn nog har det ganska likt idag som det var på 40-50 talen. Jag förstår hur du menade! 😃
Så spännande att få veta hur det var då också. 😊
Jättebra med sån här tråd!

Emo
2023-05-11 14:11
#38

#37 Jo, en del är likt och mycket är olikt. Bra att du gillade att läsa om hur vi dinosaurier hade det då. 😊

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Mulka]
2023-05-11 14:50
#39

#38: 😊

Upp till toppen
Annons: