Annons:
Etikettbarnpyssel
Läst 3926 ggr
KickiG
2014-01-08 21:19

Hemmagjorda leksaker

Hör kanske inte riktig till Pyssel i Fokus, fast lite pyssligt kan det vara.

Tråden Pyssel av knappar fick mig att börja tänka på min barndom (slutet av 70-talet och 80-talet). Min farmor och mormor lekte ofta med oss barn och väldigt ofta var det hemgjorda leksaker och pysselgrejer vi lekte med.

Knappleksaken som låter var en av favoriterna. Djur av kottar var en annan. En sommar gjorde mormor en docka åt mig, och den sydde vi sedan kläder åt. Tyget kom från morfars gamla skjortor, slitna örngott och gamla handdukar. Det var en älskad docka.

Hurdana hemmagjorda leksaker har ni lekt med? Gör ni fortfarande leksaker själva till era barn?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
VildaVittra
2014-01-08 21:32
#1

Av en gammal bokhylla byggde vi ett Dockskåp till Barbie och Cindydockorna genom att sätta in väggar som tapetserades och sedan klistrade vi in olika material som golv, tex teddyplysch.

Vi gjorde även ladugårdsdjur av kottar, byggde bilar av spillvirke, täljde gevär av grenar och virkade samt stickade mjukisdjur. Jag sydde även en hel del till dockorna.

Barkbåtar var också roligt att göra, tror bestämt jag ska ta och leta reda på en fin bit i morgon och återuppleva lite barndomsminnen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

anki1
2014-01-08 21:53
#2

Barkbåtar täljde jag åt min dotterdotter i somras. Det blev en hel liten flotta. Kul hade hon med dom i ett babybadkar. Hade varit roligare att segla i en liten badbassäng. Men såna får vi inte ha på området enligt vår hyresvärd. Inte ens ha dom. Han har fler knäppa regler. Om vad vi får och inte får. Men det är han som är markägaren så. Kottar är också roliga. NU blir hon 6 till våren.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

KickiG
2014-01-08 22:45
#3

Båtar/kanoter av ärtskidor gjorde vi också! Det var ett himla pillande, och bra träning för finmotoriken. Först måste man försiktigt sprätta upp ärtskidan längs den raka delen, och sedan försiktigt försiktigt pilla ut och äta upp ärterna i den. Sedan letade man upp en pinne som man bröt i korta stumpar och pillade in 1-3 såna på tvären i ärtskidan. Det blev bänkar som de pyttesmå osynliga indianerna kunde sitta på. Sedan var det bara att placera alla kanoter i en balja, kanske fixa med bänkarna för bättre balans och låta indianerna segla iväg på stora äventyr!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[JeanetteK]
2014-01-09 08:15
#4

Vi gjorde jättemycket pappersdockor och ritade kläder och sånt till dom. Vi gillade skor och väskor redan då, så det var mycket sånt. 🙂

Sonen ville inte ha pappersdockor, men vi ritade mycket dinosaurier som han klippte ut och lekte med.

Marinas Mix
2014-01-09 10:16
#5

Jo pappersdockor är klart. Varje gång jag hälsade på mormor, så gick jag igenom alla hennes tidningar. Allas, Hemmets Journal med flera för att se om där fanns någon ny klippdocka.
Annars härjade vi runt ute och byggde kojor och täljde barkbåtar

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

anki1
2014-01-09 14:02
#6

Vi lekte med klippdockor. Fick dom från veckotidningar. Filmstjärnor bla.  jag o syrran brukade rita egna kläder till våra klippdockor.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Wiff59
2014-01-10 19:10
#7

Hade ni också klippdockorna i en veckotidning med vikta blad. En docka+kläder och tillbehör i varje sida.

Vänliga hälsningar: Wiff Sprakfåle


Marinas Mix
2014-01-10 20:13
#8

Nej, men bokmärken samlade jag på det viset, fast i små anteckningsböcker

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

anki1
2014-01-10 21:38
#9

Jag  hade bokmärken i en skrivbok med vikta blad.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Svartkatt
2014-01-12 14:10
#10

Min mamma sydde en bamsegris (från Lotta på Bråkmakargatan) när jag var liten, tyckte väldigt mycket om den. Sen så hade jag några olika hemmagjorda "ordspel" som mamma också hade gjort. 

Jag kan fortfarande känna att det riktigt rycker i pysselnerverna när jag tänker på när pappa kom hem från jobbet med en HEL rulle brunt packpapper. Jag vet inte hur många bilmattor jag ritade på det, så mycket roligare än den köpta bilmattan jag hade. :)

Emo
2014-01-12 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Med en kula, helst från ett kullager, men även en glaskula fungerar, och aluminiumfolie kan man göra en hoppande böna.

Man tar en bit folie, en kula och ett runt föremål, som är aningen tjockare än kulan.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
2014-01-12 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Så klipper man ut en lagom stor bit ur folien, lindar den runt föremålet och trycker ihop ena änden.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
2014-01-12 14:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Sen stoppar man i kulan och försluter andra änden.

Nästa steg är att stoppa den halvfärdiga grejen i en ask och skaka runt, så att båda ändarna får en rundad form av kulan inuti.

Därefter är leksaken färdig. Håll den löst i handflatan och rör handen, så rör sig "bönan" roligt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Upp till toppen
Annons: