Annons:
Etikettutmaningar
Läst 1997 ggr
Endezeichen
2013-12-27 12:37

Hundhår

Hej!

Har en finsk lapphundstik som ska gå i pension från uppfödning, den kull hon har nu är hennes sista. Som vanliga hundar fäller hon päls efter valpning och jag tänkte att jag denna gången kunde ta tillvara på pälsen hon fäller och göra någonting med det.

Skulle gärna vilja spinna/"fixa" av hundhår från när våra hundar tappar hår och sy/göra något av det, men vet inte hur man gör.

Är det någon som har förslag på något man kan göra av hundhåret? Eller guida mig i hur man gör garn av hår? Eller guida mig till en annan webbsida?

Visste inte var jag skulle lägga tråden.

Annons:
KickiG
2013-12-27 18:17
#1

Lägger ett avtryck här för är intresserad av ämnet jag med. Har funderat på samma sak. Har en bekant som samlade alla hundhår i kartonger och skickade dem någonstans där hon fick dem spunna till garn, men skulle vara jättekul om man kunde göra det själv!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[JeanetteK]
2013-12-27 18:41
#2

Enligt en väninna till min mor ska det gå att spinna hundhår på samma sätt som ull. Fast det är lite mer tålamodskrävande för det skiljer sig i "hophakningsförmåga" eller vad man ska kalla det. Hon har tre stycken collies och har visst stickat en tröja av deras päls!

KickiG
2013-12-27 21:44
#3

Hörde om en som blandade hundhår med vanlig fårull, just för att göra själva spinnandet enklare. Går det att spinna "för hand" på någotvis? Eller måste man ha spinnrock?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[JeanetteK]
2013-12-28 09:27
#4

Man kan använda slända eller spinnkrok.

KickiG
2013-12-28 12:07
#5

#4 Åh, såna har jag inte hört talas om! Ska ta och kolla i handarbetsaffärer. Har en kompis vars mamma varit lärare i syslöjd, ska kolla med henne också. Älskar att sticka, så skulle ju vara supercoolt om jag kunde sticka av eget garn.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[JeanetteK]
2013-12-28 12:49
#6

Spinnkrok kan man göra själv. Det har jag gjort. Den ligger nerpackad nu så jag kan inte fota den tyvärr. Men googla på spinnkrok så får du se. Jag tyckte det var jättebra att börja med!

Annons:
VildaVittra
2013-12-28 21:09
#7

Jag har spunnit allt jag kommit över. Utöver slända/spinnkrok, så behöver du kardor, det går faktiskt bra med dom man kar till hunden.

En artikel som jag skrivit: http://hallbarlivsstil.ifokus.se/articles/519cfcb88e0e743112003731-eget-garn?articles-1

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KickiG
2013-12-28 21:18
#8

#7 Vilken bra artikel! Ska snacka med min kompis som också har vita hundar att hon börjar spara håren från dem med. De har längre päls än min, så kan vara bra att blanda ihop för längre fibrer. Får väl börja samla i några månader nu, och sedan testa spinna. :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Bruhn
2013-12-31 13:48
#9

Jag fick underull från Golden retriver och blandade med fårull. Fårullen har epidermisfjäll som hundhåren saknar men tillsammans  ihopkardade gick det att spinna garn. jag använde slända,hade ingen spinnrock. Det blev några stickade mattor till dockskåpet

KickiG
2013-12-31 13:58
#10

#9 Epidermisfjäll? Vad är det?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Bruhn
2014-01-01 17:56
#11

Om man tittar på ett hår av fårullen så är hårstrået liksom fjälligt. Det gör att när man kardar och spinner så hakar fjällen i varandra och det kan bli en tråd. Hundhår är helt släta och saknar ihophakningsförmågan. men blandar man så går det

Upp till toppen
Annons: