Annons:
Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 1508 ggr
VildaVittra
2013-12-04 15:41

Skafferifärgning av tyg

Jag köpte ett 2-pack med bomullstoppar på rean för länge sedan och en av dom var vit. Den har legat orörd länge då vitt verkligen inte är min färg. För det första spiller jag konstant, sedan lever jag på ett lerigt småbruk med en flock hundar. Så vi kan säga att den inte skulle hålla sig vit så länge.

Igår fick jag en idé, jag hade en burk utgångna rödbetor som jag fått till hönsen och vi vet ju alla att rödbetor färgar. Så topp och rödbetsspad hamnade i en kastrull på spisen med salt och fick koka en stund.

Toppen vart ljusrosa, en väldigt fin ton faktiskt, men för ljus för att passa här, dessutom är jag en "höst" så inte min typ av färg.

Klurade lite och googlade. Hittade att man kunde göra samma sak med gurkmeja, men det hade jag inte hemma, dock en stor burk med curry. Just nu ligger den i badet på spisen. Det verkar bli gult, väldigt gult faktiskt, men så till min fråga.

Vad skulle jag kunna blanda med så att det mer blir åt det orangea hållet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[JeanetteK]
2013-12-05 08:50
#1

Om jag inte minns fel så kan man använda lökskal. Kul idé! Hoppas vi får se kort vid tillfälle.

VildaVittra
2013-12-05 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag tog tyvärr ingen bild på curryfärgen, eftersom den hamnade i en kaffelag direkt efter med lite batikknytningar. Dock kokade jag nog det färglagret lite för kort tid, så batiken blev väldigt diffus.

Får se om det blir fler lager, har fått blodad tand.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: