Annons:
Etiketttvålar-skönhet
Läst 9389 ggr
[Hamster 4 ever]
11/30/13, 1:45 PM

smälta om tvål

Hej.

Jag skulle vilja prova att gjuta tvål och jag undrar om man kan gjuta om gamla tvålar. Vi har flera av barnängens tvålar hemma och de går aldrig åt…

Annons:
Nihn
1/5/14, 10:15 AM
#1

Jag sitter och funderar på att göra samma sak. :) Läste någonstans på nätet att det fungerar alldeles utmärkt att smälta om gamla tvålar. Man skulle bara tänka på att dela tvålen i mindre bitar först så att de smälter jämnt. Alternativt kunde man använda rivjärn. Sedan skulle man smälta tvålbitarna antingen i vattenbad, i micron eller i ugnen. Fördelen med ugnen verkar vara att man kan ta ut fina former med pepparkaksmått då. :) (Måste jag testa ;))

Nihn
1/5/14, 5:34 PM
#2

Hoppas du hade bättre lycka med dina tvålar. 

Jag hade tänkt smälta om en olivtvål jag har, men den vägrade att smälta.  Tillslut blandade jag ner den rivna olivtvålen i smält glycerintvål i stället och använde den som dekorativt inslag. Det blev faktiskt riktigt lyckat. :) 

En av tvålarna formade jag i en isglassform. Eftersom jag blandat ner kakaopulver i det smälta, såg det redan ut som chokladglass, och med den rivna olivtvålen fick den intrycket av att innehålla krokant. :) Som glasspinne satte jag sedan dit en sandpappers-nagelfil. Jag vet inte om det var så smart. I stället skulle jag nog använt en riktig glasspinne, för då tvålen används löser den väl upp sig. Men just då jag satte dit den kändes det som en bra idé… 🙂

sandra74
1/16/14, 5:35 PM
#3

Det enklaste är att riva tvålen med rivjärn, jag smälter om över vattenbad och tillsätter Varmt vatten direkt från vattenkokaren, du behöver någonstans mellan 5-150% vatten, ja det är rätt skrivet. För att smälta tvålen, du kan också tillsätta olja, mjölk, kaffe eller the.

Det blir en smet som påminner om havregrynsgröt (iaf när jag smälter om min hemgjorda tvål). Genom att ha den fastare kan du t ex forma bollar, gör du den lösare kan du hälla i muffinsformar eller liknande. När tvålen stelnat och ska ut ur formarna kan det vara bra att frysa den i upp till ett dygn för enkelhetens skull.

Nihn
1/22/14, 6:03 PM
#4

Ah så därför min olivtvål inte smälte då? Vad bra att veta. Då ska jag använda vätska med den rivna tvålen nästa gång jag försöker. :)

Upp till toppen
Annons: