Annons:
Etikettfrågor-o-svar
Läst 1699 ggr
sarah99
11/21/13, 6:35 PM

Dip dye ?

Nu är det så att på min skola så ska vi ha en så kallad julfest och jag tänkte ha på mig en svart klänning. Tyckte först det verkade vara tråkigt med bara en svart klänning men kom på att jag har lila textilfärg hemma som man kan gör dip dye med (alltså doppa klänningen i färgen ) och undrar om den lila färgen kommer synas bra ? 🤔

Är det någon som provat själv  (behöver inte just vara lila utan kan vara annan färg också) ? Berätta då gärna hur det blev eller visa gärna  en bild på resultatet om du har någon 🙂

Annons:
Praefatio
11/21/13, 6:47 PM
#1

Vad är det för material i klänningen? Syntetiska material tar inte åt sig färg, tyvärr.

sarah99
11/21/13, 6:53 PM
#2

#1 Har inte riktigt köpt klänning än men vill iaf ha svart.😊

Har kollat runt men har inte fäst mig vid en syntet som tur var, nu kan jag utesluta dem då (tack) 🙂

Några fler tips ?

askan
11/22/13, 1:57 AM
#3

Hmm, tror tyvärr inte att lila färg kommer synas alls på svart tyg tyvärr :( Inte om det är sådan färg jag tänker mig, typ batik-liknande?

Praefatio
11/22/13, 11:46 AM
#4

Oj, missade att klänningen skulle vara svart! Läste röd, knäppt. Nej, på svart bakgrund kommer det lila inte synas.

VildaVittra
11/22/13, 2:12 PM
#5

Du kan ju bleka mönster i klänningen och sedan färga med lila.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

sarah99
11/22/13, 5:37 PM
#6

#5 Jo tänkte att man nästan var tvungen att göra det. Tyvärr har vi inget blekmedel och vet inte vart man kan köpa 😕(har bara en liten pyssel affär i stan) Annars får det väl bli en vit klänning 🤔

Annons:
Praefatio
11/22/13, 5:44 PM
#7

#6 Det kan gå att bleka med klorin, det hittar man i städsektionen på mataffären.

sarah99
11/22/13, 5:47 PM
#8

#7 Blir det jämnt då ? Alltså menar så det inte blir missfärgat typ brunt 🤔

Praefatio
11/22/13, 5:57 PM
#9

#8 Det kan jag inte svara på. Det är alltid en risk att färga tyg, oavsett om man använder ordentligt medel eller ej. Finns alltid en risk att det blir flammigt eller dåligt.

sarah99
11/22/13, 6:00 PM
#10

#9 Kanske kan se om man hittar ett liknande material och färg och prova färga en tygbit. Äh får nog helt enkelt söka en vit klänning🙂

Upp till toppen
Annons: