Annons:
Etikettpyssel-till-våra-djur
Läst 2311 ggr
KickiG
2013-09-20 18:17

Bygga "klättersten"

Jag har egentligen aldrig pysslat med lera eller liknande material. Nu skulle jag i alla fall vilja bygga en "klättersten" åt mina tammöss. Materialet skulle måsta vara hållbart och giftfritt. Det borde kunna gå att tvätta det, alternativt ytbehandla med något giftfritt lack eller färg.

Har ni något tips på vad jag skulle kunna använda? Jag är ju bara van vid att använda tyg och garn, jag. 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
VildaVittra
2013-09-20 18:31
#1

Jag skulle gjuta i betong och olja den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Cras]
2013-09-20 19:12
#2

när man bygger bakgrunder till reptiler bla så brukar man karva ut som man vill ha det av frigolit, sen täcker man det med en blandning av cement och sand (så det inte blir så halt utan mer naturlig stenkänsla). sen målar man eventuellt och ytterst lackar man. kommer inte ihåg vilket lack man skulle ha, men det blev iaf superhårt så djuret inte skulle kunna gnaga på det (min kompis gjorde på samma vis till marsvin) och så var det giftfritt.

KickiG
2013-09-21 08:01
#3

#2 Ska se om jag hittar några tips på någon reptilsida alltså. Och göra en räd i pappas garage. Tänkte i annat fall att något lack som duger till barnleksaker/-möbler i annat fall borde vara tillräckligt giftfritt, men vet inte om det är tillräckligt hållbart.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Blodfot
2013-09-21 18:31
#4

jag följer!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Emo
2013-09-21 18:46
#5

Hoppas du visar oss hur du gör.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Loria
2013-09-22 07:42
#6

Skulle man kunna gjuta en gipskub som man karvar ur? Problemet med gips är att det går jätte lätt att jobba med när man tagit det ur formen, men får det härda nån dag till utan för formen blir det hårt o riktigt tungjobbat

Annons:
[Cras]
2013-09-23 16:53
#7

skulle tippa på att du måste täcka gipset med något djuret inte kan gnaga igenom isf för gips är väl inte så bra att gnaga i?

KickiG
2013-09-23 18:26
#8

Vet inte riktigt vad man skulle täcka med i så fall. Möss är en jäklar på att gnaga sig igenom grejer. Tror gips är för mjukt, för frestande att gnaga på. Man måste nog få det så jämnt att det inte blir några uppstickande grejer de kan få grepp om med tänderna. 

Cement låter så hårt att de inte klarar av att tugga på det. De tuggar ju inte på sten heller.

Tror jag ska testa på #2 förslag med frigolit och cement/sand-blandning. Akvarielack verkar efter en snabb googling vara giftfritt och anpassat för djur.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2013-09-27 13:22
#9

Pappa sa "varför tar du inte bara ett lecablock och lägger i det?". Men det är ju inte alls kul! Alldeles för enkel lösning.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Marinas Mix
2013-09-27 18:22
#10

Det är klart det är en trist lösning kickiG. Kan du inte på något sätt använda lecablocket som bas och sedan bygga på med lufttorkande lera, till spännande form och därefter lacka

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Upp till toppen
Annons: