Annons:
Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 1083 ggr
askan
2013-09-03 12:31

Klänningsprojekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla pysslare, hoppas att det finns någon som är haj på att sy här!

Jag hittade en klänning på Tradera. Den är i det vackraste tyget jag sett, en djupgrön slags krossad sammet. Bilderna gör inte färgen rättvisa! 

Passformen visade sig dock vara sådär lagom smickrande. Den är tajt på lite fel ställen och lite för lång för min smak! Så jag tänkte ge mig på att sy om den lite. 

Dels vill jag sy upp den, och så om det går att få till en (förhoppningsvis) smickrande drapering från midjan och nedåt (tänk lite såhär)

Jag har tyvärr ingen symaskin, men däremot synålar, knappnålar, tråd, tejp!, stuvbitar i liknande tyg och ett gott mod..;) Dessutom behöver det inte vara så "bra" gjort, det räcker med att det håller för en kväll och sedan ska jag försöka fixa tillgång till symaskin eller en duktig kompis.

Tänkte se om det är någon som har något tips eller kanske en beskrivning på hur man kan få till just draperingen!

Såhär ser klänningen ut i dagsläget:

Annons:
askan
2013-09-03 12:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.. och ungefär så här är tanken att det ska bli (här har jag bara vikt upp den) (ursäkta modellposen, haha)

VildaVittra
2013-09-03 13:07
#2

Jag skulle sy fast resår längs sömmarna i sidorna, tex från midjan och neråt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2013-09-04 08:51
#3

Håller med om att det är ett otroligt snyggt tyg! 🙂Jag hade gjort som VildaVittra tipsar.

Lycka till!

askan
2013-09-05 17:01
#4

Tack för tips!! Otålig som jag var, dock, hann jag inte gå och införskaffa resår innan jag fick för mig att sätta nålen i klänningen..  Testade att göra små veck i sidsömmen från insidan som jag sydde fast - kändes enklare att göra för hand och det blev väldigt bra förutom att jag började för långt ner så jag måste lägga till några. Lätt att ta bort också om jag skulle ångra mig och bestämma mig för att testa resår, men slutmålet för denna klänningen är nog en mer utställd kjol, när jag hittar en symaskin att låna. ;) Antar att kilar är grejen då…

Vek upp nederkanten inåt och fäste upp den med ett par stygn eftersom jag inte vill klippa av den, men det måste jag nog göra om för den är fortfarande för lång och det blev en konstig u-form på det hela. Som sagt ganska provisorisk lösning..men förhoppningsvis blir det bättre än silvertejp :P

Upp till toppen
Annons: