Annons:
Etiketteråtervinningbudget
Läst 3297 ggr
DesK
2013-07-22 08:39

Överdrag till fåtöljer?

Vi har 2 fåtöljer som klädseln tyvärr börjar bli riktigt dålig på. Så jag köpte färdiga överdrag, men dessa passade inte alls, de var på tok för stora. Så jag inser att jag måste sy överdrag själv. Någon som har tips på hur jag får så bra passform som möjligt och hur jag ska göra?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
VildaVittra
2013-07-22 08:44
#1

Hur ser fåtöljerna ut?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesK
2013-07-22 08:47
#2

Det är små öronlappsfåtöljer, ska ta bild på dem senare, men just nu är kameran på rymmen 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

VildaVittra
2013-07-22 08:59
#3

Inte dom lättaste dvs. Inväntar bild, lättare att råda då.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Emo
2013-07-22 09:38
#4

Hur sitter öronlapparna fast? Måste de vara kvar?

Snyggast blir det om du skruvar isär möbeln och sen använder det gamla tyget som mall, klipper ut nytt, syr ihop och fäster på möbeln. Så brukar jag göra. Visserligen tar det lite tid men resultatet blir så mycket bättre än med bara ett skynke över.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
2013-07-23 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Emo jo jag vet att det blir snyggast så, men känner att jag helst vill sy ett någorlunda vettigt överdrag som jag enkelt kan ta av och tvätta. Så här ser fåtöljerna ut

Bild 1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2013-07-23 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bild 2

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
VildaVittra
2013-07-23 21:49
#7

Är sittkudden lös? Då skulle jag sy ett kuddvar till den separat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesK
2013-07-23 21:53
#8

Nej den är inte lös och tyget är sönder på flera ställen, men båda fåtöljerna är grymt sköna att sitta i och så där lagom nätta i formatet, så vi vill gärna ha dem kvar 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[deen]
2013-07-26 10:26
#9

Jag är verkligen inte bra på att sy, men fick en idé. Skulle man inte kunna rita/måtta/kalkera av de olika delarna av fåtöljen på papper, till exempel en del för sittytan, en för insidan av öronlapparna, och så vidare. Sen klippa tyg efter de egengjorda mallarna, och sy ihop?

[JeanetteK]
2013-07-26 10:42
#10

Jag tror att deen är på rätt väg där. Så hade jag också gjort. Fin fåtölj, jag förstår att du vill ha den kvar. Men som sagt, inte den lättaste formen att täcka.

[deen]
2013-07-26 10:45
#11

#10 Kul, då vet jag att det skulle fungera om jag själv behöver ett överdrag!🙂

beem
2013-07-26 11:24
#12

Jag har inget svar men sååå snygg fåtölj. Precis vad jag söker men de verkar vara svåra att få tag på numera.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

DesK
2013-07-26 14:25
#13

Deen så ska vi försöka göra, tack för tipset! 🙂 Fåtöljerna är inköpta nån gång på 1960-70-talet i Tyskland. Jag har sett liknande i andrahandsbutiker här. Jag gillar dem eftersom de är små och nätta och riktigt sköna att sitta i 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
VildaVittra
2013-07-26 14:46
#14

Ett enklare sätt att få en korrekt mall är att skära loss det yttersta tyget längs sömmarna med en skalpell.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Marinas Mix
2013-07-26 18:42
#15

Fina fåtöljer DesK, förstår varför du vill ha ett överdrag till dem

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Upp till toppen
Annons: