Annons:
Etikettlera
Läst 3430 ggr
Thingeling
12/6/12, 9:24 PM

Fimolera med grund skelett?

Är rätt ny med det här med fimolera, men undrar om man kan bygga ett grund skelett av tex folie och metall tråd, Har sett detta göras till annan lera men funkar det även med Fimo lera?   Vad för metall tråd i sånna fall skulle ni rekommendera?

Annons:
Rozza
12/7/12, 10:22 AM
#1

Den erfarenhet jag har av fimo är att man måste jobba igång leran för att få den mjuk och smidig. Men det skulle säkert gå och göra. Men det är nog inte det billigaste alternativet. vanlig eller lite grövre ståltråd är väl vet dom använder.

Det bror ju på vad man ska göra men man behöver inte stirra sig blind på att det måste vara ståltråd och folie utan man kan ju bygga upp grund av återvining så som plast och papper. Nu vet inte jag hur det funkar mot fimo men det funkar säkert med andra lera annars.

Thingeling
12/7/12, 3:16 PM
#2

Plast känns lite osäkert då det ska brännas i ugn :/

Rozza
12/8/12, 10:54 AM
#3

som jag sa andra lera kan passa bättre, är ingen expert vill bara vara snäll och säga vad jag tror

CamillaS
12/8/12, 2:41 PM
#4

#1 Det fungerar absolut! Jag brukar ofta göra så då det spar väldigt mycket på leran, speciellt om du ska göra en stor figur.
Vanlig ståltråd av lite tunnare modell, men endå så tjock att den orkar hålla upp leran och relativt lätt att forma. Sen sätter jag folie på det. Det man får tänka på är att sätter man för mycket folie där under så är det svårt att ändra sig om man t.ex vill göra figuren tunnare.

Så sätt hellre lite för lite folie på en för mycket. Ett annat sätt jag har lärt mig är även att linda maskeringstejp runt foliet. För om du ändrar dig och börjar ta bort lera från folie bitarna så brukar ofta lite folie följa med i leran. Och så får man sitta där och pilla bort dom bitarna. Men sätter man tejp runt foliet så skyddar den från det jag berättade. :)

Thingeling
12/8/12, 4:19 PM
#5

Super ^^ Läste någon stannas att maskeringstejp också är bra för att leran inte ska sjunka in men känns som att leran ändå stannar där man sätter den xD Men för säkerhets skull xD

Upp till toppen
Annons: