Annons:
Etikettpyssel-till-våra-djur
Läst 6149 ggr
imoon
7/20/12, 6:19 PM

Göra egen gravsten (djurkyrkogård)

Kanske finns det någon här som har idéer, vet inte om det är helt rätt forum (om det inte är det kanske någon annan vet ett mer passande forum).

Min djupt älskade kanin blev akut sjuk och avled tidigare i somras, hon skall begravas på djurkyrkogården i Kaknäs (Stockholm). Jag vill såklart ha en gravsten till henne, har kikat runt på internet men det är väldigt dyrt och ingen ser riktigt ut som jag önskar. Således överväger jag att göra en egen gravsten till henne och söker nu förslag och idéer.

Funderar på att göra en i finbetong och mosaik, det är det enklaste sättet att få en fin gravsten på som jag kunde tänka på. Jag bor i lägenhet, men visst kan man väl hantera betong även inomhus, åtminstone en sådan liten mängd? Vad tror ni om idén generellt sätt? Undrar även om någon känner till vart jag kan köpa en mindra mängd betong utan att behöva betala massor, vet att panduro har 3kg säck men den är väldigt dyr. Däremot känns 25kg som lite väl mycket betong…

Någon som har andra idéer? Någon kanske har gjort en gravsten tidigare och har bild till och med?

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Annons:
[deen]
7/20/12, 7:35 PM
#1

Åh, det låter jättefint! Har tyvärr ingen riktig erfarenhet av just betong, men det dammar mycket och är inte bra att andas in, så du kanske kan blanda till det utomhus? Har hört att man kan gjuta i kartongformar om man tätar dem med flytande latex (finns t.ex. på panduro). Då borde man ju kunna trixa till fria former?

Hur som helst, lycka till, och jag beklagar verkligen att du förlorade din kanin. Kram!

Holtan
8/15/12, 7:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har ingenstans jag känner att jag vill begrava mina kissar, så de står i sina urnor i ett skåp. Kanske låter konstigt men jag har inte hjärta att lämna dem.
Så jag dekorerade urnorna istället :D

[deen]
8/15/12, 9:38 PM
#3

#2 Men du, vad fint! Den idén kanske jag lånar faktiskt. Tycker inte det är nåt konstigt med det, känner fler som har urnan hemma.

beem
8/16/12, 1:25 PM
#4

Om du hittar en vacker sten kan du måla och skriva på den.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Holtan
8/16/12, 4:16 PM
#5

#3 Tack så mycket. Ja låna på du :)

julklappen
8/24/12, 3:51 PM
#6

beklagar sorgen.Vi har vår hund i en urna hemma vid ett skåp(med glas på) har dekoreat denna plats med ett foto på vår hund,Ett ljus och med en Ängel på.

Annons:
[Olärd]
8/25/12, 9:07 PM
#7

#2 snyggt! #0 spontant tänker jag på en gjuten sten med glasmosaik där du kan härda in ett kort på ditt djur med namn osv i ett block av sådan här plastning till båtar.

Holtan
8/26/12, 11:14 AM
#8

#7 Tack :D

[Olärd]
8/26/12, 4:24 PM
#9

#8 lycka till och akta ögonen när du hanterar betong.

[Olärd]
8/26/12, 4:25 PM
#10

Haha fel skulle vara riktat mot TS :)

Upp till toppen
Annons: