Annons:
Etikettfrågor-o-svar
Läst 11700 ggr
Sheena
3/31/12, 1:08 PM

Egen text på ljus.. nån som gjort själv?

Har läst mig till att man kan göra egen text eller bild på sterarinljus genom att printa ut sitt tryck på silkespapper och sen typ smälta in det i ljuset med antingen en varm sked eller med hårtorken. Nån som provat detta? Blir det bra, behöver man många försök för att lyckas? några tips?

Annons:
[Vargöga]
3/31/12, 8:18 PM
#1

Låter spännande men tyvärr vet jag inte hur man gör.

beem
4/1/12, 12:21 AM
#2

Det finns en tråd om det men jag hittar inte den nu. Kanske det var på julen iFokus.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Sheena
4/3/12, 11:38 AM
#3

Okej, tack. Provade själv och det var inte så svårt.. ska köpa ett nytt ljus och göra det riktigt fint nu när ja vet jur det ska gå till.. Tungan ute

[SallysPigge]
4/19/12, 2:32 PM
#4

#3 Du får gärna berätta hur du gjorde :-)

Sheena
4/20/12, 7:54 AM
#5

#4 Skrev ut text och bild på silkespapper. Tejpade fast silkespapper på ett vanligt papper bara o körde i skrivaren. :) Klippte sen ut ganska så nära runt om texten som möjligt. Lade silkespappret på ljuset och lade smörpapper ovanpå. Tejpade fast pappret runt om hela hela ljuset så tight som möjligt. Ta ett långt papper så det räcker utanför både toppen o botten på ljuset. Risk annars att kanterna smälter och blir fula. Blåste sen med hårtorken fram o till baka tills texten liksom blev mörkare och syntes genom smörpappret. Man ser tydligt när detta händer. Sen måste man låta ljuset stelna/svalna innan man tar bort smörpappret och kikar. Gjorde misstaget först att bara hålla smörpappret emot och lyfta o kika ett par gånger, detta resulterade i att stearinet blev bubbligt och rann. Inte bra! Inte så svårt alls egentligen när man väl fattat grejen med smörpappret, men köp gärna ett "övnings-ljus" o testa lite på först. :D Ska se om jag kan lägga ut en bild på mitt ljus sen.. (har ingen kamera här nu)

[SallysPigge]
4/20/12, 4:55 PM
#6

Tack för att du berättar. Men ska silkespappret smälta in i ljuset?

Annons:
Sheena
4/20/12, 5:33 PM
#7

Ja precis.. det kommer liksom att ligga ett tunnt lager stearin över pappret, vilket gör att texten syns men pappret "försvinner". Så absolut enklast måste ju vara att göra på ett vitt ljust med vitt silkespapper.

[SallysPigge]
4/21/12, 12:09 AM
#8

Ok, gjorde något liknande för några år sedan med servett på ljus, men minns inte hur jag gjorde. Men man får tänka sig för då det är stor risk att papperet börjar brinna.

Sheena
4/21/12, 8:08 AM
#9

Ja, jag vet faktiskt inte hur det blir. Hoppas att det liskom är så lite papper attd et bara smalter in i kanten som blir på ljuset, alltså aldrig hamnar i kontakt med lågan.

Nu har jag bara gjort ett "dopljus" till min dotters namngivning så hela ljuset ska ju inte brännas ned, utan sparas som minne. Men skall man göra fler ljus så är det ju absolut värt att först kolla vad som händer när man bränner hela ljuset.

Missemjau68
4/30/12, 12:20 AM
#10

Jag använde det mönstrade lagret av en servett, värmde skedar på en spisplatta och gned dem över servetten så stearinet smälter…dock svårt få jämt å fint…

Använd grytlapp!!!! Skedarna blir tokvarma!!!

[SallysPigge]
4/30/12, 12:33 AM
#11

#10 Det var nog så jag med gjorde :-) Känner igen det ..

Emo
11/8/14, 9:42 AM
#12

Intressanta synpunkter.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Niwa
11/8/14, 10:20 AM
#13

jag har testat med servetter i olika former och det enda jag sett händer när lågan kommer i kontakt med pappret är att lågan blir något större just när pappret tar eld. mina gäster jag haft här när sådant hänt har inte ens märkt det. men man måste använda endast det lagret av servetten man har trycket/texten på. så lite papper som möjligt alltså. sedan ska man aldrig lämna ljus obevakade oavsett så klary.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Upp till toppen
Annons: