Annons:
Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 2982 ggr
pernillaa
2012-03-26 12:04

Hjälp med stickning - ökning minskning

Hej

Jag har gett mig på att sticka en liten gullig mössa till mitt barn som kommer vid midsommar. Jag har tidigare inte kunnat sticka annat än avigt och rät. Blev inbjuden av en granne att följa med på pysselstunder på medborgarskolan och blev där lärd hur man ska göra ökning och minskning. Däremot så verkade hon aldrig fatta ökningstipsen och minskningstipsen. Inte min mor heller. Har ingen fler jag kan fråga irl så att säga hur man ska göra så jag försöker här.
Jag tänkte citera ökningstipsen och minskningstipsen här och hoppas hoppas hoppas hoppas att någon här kanske ids filma när ni stickar det här bara för att demonstrera hur det ska gå till enligt beskrivningen och tydligt förklara varje steg.

Här är hela stickmönstret: http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=b21&d_id=34&lang=se

ÖKNINGSTIPS: Alla ökningar görs från rätsidan(det förstår jag). Det ökas 1 m före och efter m med markör genom att göra ett omslag(har sett på youtube vad ett omslag är men resten förstår jag mig inte på). På nästa v stickas omslaget vridet avigt(dvs sticka i bakre maskbågen istället för främre) för att slippa hål(tror att jag förstår det).

**MINSKNINGSTIPS:

Alla minskningar görs från rätsidan**(det förstår jag). *Det minskas 1 m på varje sida av m med markör. Börja 1 m före m med markör. Sätt 1 m på hj.st. bakom arb, lyft 1 m( = m med markör), sticka nästa m och m från hj.st. räta tills, drag den lyfta m över.*

Ökningen och minskningen ska tillämpas i den här delen av stickningen:

Öka 1 m efter första markören
Minska 1 m på varje sida av andra markören
Öka 1 m på varje sida av tredje markören
Minska 1 m på varje sida av fjärde markören
Öka 1 m på varje sida av femte markören
Minska 1 m på varje sida av sjätte markören
Öka 1 m före sjunde markören

Det är vartannat varv jag ska göra ökningar och minskningar i rätstickning och vartannat varv ska vara avigt.

Hoppas verkligen att någon ids hjälpa mig för det här var verkligen supersvårt för en nybörjare som jag.
Om inte annat har ni fått tips på en gullig mössa att sticka ni som vill. =)

Tack på förhand

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Evahelene
2012-03-26 19:52
#1

Jag vill så gärna hjälpa dig, men jag har tyvärr ingen möjlighet att spela in Rynkar på näsan

Men ställ frågan på Textilhantverk iFokus vetja.

Och om du vill, så ställ frågan på forumet på sysidan.se

Jag fökljer en blogg, Cessi stickar där bloggaren allt emellanåt kommer med små tips och råd, både med text och/eller bilder. En bra inspirationskälla!

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

pernillaa
2012-03-26 20:27
#2

Tack. Ska absolut fråga där. =)

Alltså jag gör ett försök och lägger upp några olika filmer jag hittade på youtube med olika typer av minskningar. Är det någon av de här som faktiskt förklarar minskningen i beskrivningen? Finns det något sätt att göra det på utan hjälp-stickan?

http://www.youtube.com/watch?v=RGwcYW3GG3M

http://www.youtube.com/watch?v=pIlNNYt-Q94&feature=relmfu

Sen var det bara den metoden då man stickar ihop 2 maskor men det lät lite väl enkelt för det som beskrivs i mönstret. :P

Ha en bra dag! // Pernilla

Evahelene
2012-03-26 21:15
#3

Nej tyvärr, ingen av videosarna stämmer…

Den minskningen som beskrivs är till för att mitt-maskan av de 3 (den med markör) ska ligga utanpå de andra maskorna i minskningen, det blir snyggt på det sättet. Om du gör minskningen som vanligt (lyft 1m rät, sticka 2 rm tills., dra den lyfta m över) så hamnar mitt-maskan under dom andra och syns då inte. Du kan naturligtvis göra så om du vill Glad Annars då kan jag råda dig att ta något "slarv-garn" - en restsnutt eller nåt - lägg upp 9 - 11 maskor och pröva dig fram! Sedan kan du spara test-lappen som en påminnelse Flört

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

pernillaa
2012-03-27 07:26
#4

Tack för hjälpen. Ja vi får se hur det löser sig. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Upp till toppen
Annons: