Annons:
Etikettpyssel-till-våra-djur
Läst 7517 ggr
ks.gerbil
1/24/12, 4:50 PM

något kulig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej hej till o börja med :) ny här på pyssel :)

jag har två gerbiler och jag ville fråga om ni har något kul man skulle kunna göra i papper/kartong eller trä som skulle gå o lägga i buren (den är stor så det är inte storleken som räknas)… jag lägger in en foto på en av dem om någon inte visste hur gerbiler ser ut :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
ks.gerbil
1/25/12, 6:02 PM
#1

putt putt ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Evahelene
1/26/12, 5:19 PM
#2

Med tanke på hur bra gerbiler är på att gnaga papper så…*tänker*…Jo! Nu fick jag en idé: om du gör en ställning av träpinnar - typ stege - som du hänger tomma toarullar i (med hjälp av pappers- eller hampasnöre)…skulle det funka tro? *funderar vidare*…

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

ks.gerbil
1/27/12, 3:16 PM
#3

oj tackar för att någon har svarat :) jag blev "omedlemmad" från sajten :P tryckte nog lite fel :P men är nu det igen :)

låter som en jätte bra ide :) är inte så smart av mig så jag behövde lite hjälp ;) man skulle nog kunna utväckla den iden kanske: att hampasnören kan tas bort och att man sätter snören innuti rullen och att toa papper fortfarande är på om du förstår vad jag menar ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Kaktuz]
1/29/12, 10:45 AM
#4

Istället för papp kan du använda gamla pantflöaskor och skära av delarna i ändarna på, då kan du använda dem flera ggr. Glöm bara inte att fila till vassa kanter. Mina råttor älskar dessa saker jag gjort, visst gnager dem på de till och från med det håller längre.

ks.gerbil
1/29/12, 10:55 AM
#5

hmmm jag tror inte det blir så bra :/ mina är gnagstollar och det skulle inte ta lång tid att få ffram något vasst de kan skära sig på :/ men tack ändå :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Kaktuz]
1/29/12, 1:44 PM
#6

Dock så säljer dem de i plast i butikerna så ingen skillnad på "vasshet" om dem gnager.

Annons:
ks.gerbil
1/29/12, 2:01 PM
#7

6# vad menar du? jag skulle ha papp och kartong inte plast :P

det jag hade tänkt mig av det evahelen sa va att de skulle få det lite svårare att gnaga på pappersrören…

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Kaktuz]
1/30/12, 6:29 AM
#8

Menar att de är inget farligt att använda plast ifall dem gnager, för det säljs ju i zoobutikerna

ks.gerbil
1/30/12, 12:20 PM
#9

fast om det säljs i butiker betyder inte att det är okej ;) ta t.ex. hamstervadd, det är väldigt farligt …

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Kaktuz]
1/30/12, 2:17 PM
#10

Ja jo Oskyldig

ks.gerbil
1/30/12, 3:25 PM
#11

hihi ;) sådna plast rör kan ju hamster använda (ibland) då de gnager mindre än iallafall mina gnagtokiga gerbiler XD jag hade några sådna ute i lekhagen och kiro (han på bilden) började derekt gnaga på den så jag fick ge dem till en kompis :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Kaktuz]
1/30/12, 4:51 PM
#12

Jo jag vet, dem är alla olika på det där Cool

Evahelene
1/31/12, 8:00 PM
#13

Jag har en nät-väninna som har gerbiler, hon berättar mycket om deras upptåg! Och hur mycket "gnag" (flingpaket, tomma toarullar, äggkartonger m.m.) som går åt! 10 gerbiler gnager mycket!!! Lite utmaningar bör dom ha också, då minskar risken att dom ger sig på varandra.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Annons:
ks.gerbil
2/1/12, 5:30 PM
#14

det går nog åt två pasta paket per dag här borta :P

precis utmaningar vill jag ha men jag har ugen ide om vad mer äm detdära du har skrivit :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Tess86]
2/10/12, 12:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag har inte gerbiler längre men när jag hade brukade jag sätta ihop små krypin till dem av pinnar. Jag klippte pinnar från lövträd i olika längder och limmade ihop dem med lim för barn (giftfritt). Det är lite pyssligt för det vill glida isär om man limmar för många lager på en gång, man får bygga ett par rader och sedan vänta, jag hade flera hus på gång samtidigt. De gnagas ju sönder med tiden men vissa höll ganska länge och de är ju i princip gratis.

[Tess86]
2/10/12, 12:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ett dubbelhus:

[Tess86]
2/10/12, 12:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

En förstärkt toarulle:

[Tess86]
2/10/12, 12:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

En kreativ skapelse som jag hängde upp i buren med ståltråd:

[Tess86]
2/10/12, 12:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Och till sist ett torn med öppning fram, bak och uppepå och med hyllor inuti så att de kunde klättra upp till taket. Detta var mest uppskattat av gerbilerna, de klättrade ofta i den, och fick stå kvar väldigt länge. Halva tornet fanns kvar när sista gerbilen dog.

[Tess86]
2/10/12, 12:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Och sist en bild som visar insidan av tornet, med en "trappa" och en hylla. Bara fantasin sätter gränser för vad man kan bygga :)

Annons:
Cordata
2/10/12, 8:08 AM
#21

Tänk på att bygga med träd som inte är giftiga. Grenar från äppelträd brukar vara uppskattade av gnagare :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

[Tess86]
2/10/12, 9:14 AM
#22

Jag byggde av äppelträd, hassel och asp - samma grenar som mina kaniner får att gnaga på. Jag tror inte att det finns några vilda lövträd som är giftiga, dock är väl kanske inte björk så bra för det innehåller väl någon syra som inte är bra i för höga halter. Jag brukar inte ge björk till kaninerna och brukade inte bygga hus till gerbilerna av dem heller.

ks.gerbil
2/10/12, 9:40 AM
#23

tess86. tack så mycke det låter jätte kul! just nu ska jag till ydafrika men när jag kommer hem ska de få en liten present (eller många;))

21# jo det visste jag men tack ändå :)

nu är jag omedlemmad igen :P men denna iFokus är ju jätte bra! jag får sluta hålla på och trycka lite här och där ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Tess86]
2/10/12, 10:44 AM
#24

Varsågod! Ha det så kul i sydafrika och ha det så kul när du kommer hem igen och ska pyssla till gabbarna!

ks.gerbil
2/12/12, 8:24 PM
#25

jajamensan :D tack så mycke igen för inspiratinonen :D om någon annan har något annat att visa är det inga problem :D

Gerbil-hemsidan hittar du R

Emo
5/22/13, 2:55 PM
#26

Dags för fler medlemmar här att beundra dessa fina byggnadsverk.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Tess86]
5/24/13, 9:11 PM
#27

Kul att du tyckte att de var fina :) Ibland saknar jag att ha smådjur att pyssla till, men så är det ju det där med burstädning som inte är riktigt lika roligt :P

Annons:
Emo
5/24/13, 9:20 PM
#28

#27 Du pysslar säkert med annat. Är man kreativ, så håller man jämt på med något. Jag hoppas du vill visa annat kul, som du gjort.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Tess86]
5/24/13, 9:23 PM
#29

Jag har ett sömnadsprojekt igång just nu, till kommande bebisen, men jag lägger upp den i en egen tråd när den är klar :)

Emo
5/24/13, 9:26 PM
#30

#29 Klokt. Det ser vi fram emot.🙂

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: