Annons:
Etikettbarnpyssel
Läst 19341 ggr
julklappen
1/4/12, 9:09 PM

Olika saker av Ballonger och Tapetklister.

Hejsan, jag undrar om det finns någon här som kan tipsa mig om andra saker som man kan göra med Ballonger och Tapetklister?

Än bara Grisar(med ballonger,tapetklister,äggkartonger och gammla rivna eller sönderklippta pappersremsor.)

Annons:
MiaJoh
1/8/12, 7:08 PM
#1

Jag gjorde vippdockor till mina ungar när de var små.

Jag satte tidningar och tapedtklister på ballongen. När de hade torkat drog jag ur ballongen och hällde i lite gips. När gipset hade torkat satt jag för hålet där jag drog ur ballongen och så målade jag dem.

De var mycket uppskattade bland barnen.

ms-mee
1/8/12, 9:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Lampor! :)

Bara blåsa upp ballongen, vira in den i papperssnöre eller garn (som du blött med tepetklister). Låt torka, smäll ballongen, fixa sladd och så är det klart :)

Det är inte den bästa bilden (ballongen fick inte den bästa formen heller :P ) Men det är en ballong lampa på torkning :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

jagga-ewe
1/9/12, 5:29 PM
#3

Vi gjorde ljuslyktor genom att kladda på massa servetter på en ballong, med klister såklart. När det torkat viker man ner kanten lite, så den blir jämn o fin. Limmar fast en liten "muffinsform" i metall (typ en ischokladsform fast större) som det går i ett värmeljus i. Gjorde hål i den vikta, dubbla, kanten och hängde dem på stora trappen, under balkongen. Blev väldigt tjusiga.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

yvonnel
1/10/12, 1:20 PM
#4

#2

Jag kom på den idén för nu ca 40 år sedan och skickade in förslaget till aftonbladets barnsida knep&knåp eller nåt sånt.

Det syntes sådana lampor i en massa barnrum några veckor efter det. Riktigt kul var det att se så direkt i tiden att så många barn hade lust att göra sådant.

Därmed inte sagt att det var min ursprungliga idé, säkert är det något som kommer från Kina eller Japan där man gör mycket papier macé.

Så har det landat i mitt hjärnkontor någonstans på vägen och just då passade det i tiden att plocka fram.

ms-mee
1/10/12, 2:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Åh, men vad kul att veta att många tar till sig ens tips :)

Jag gör även andra former och storlekar. Den nedan är 65 cm/dm

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Chieko
1/10/12, 11:26 PM
#6

#5 Det där är en riktigt snygg lampa! En annan sitter i köksbordslampskris, undrar om jag inte ska knåpa lite själv….. Hur hållbar blir den? Är det möjligt att skära ut  lite ur botten för att få mer ljus där? Hur monterar du lampan? Väldigt sugen nu!! Cool

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
Evahelene
1/11/12, 12:03 AM
#7

Sådana lampor gjorde jag och mina syskon på Kyrkans "juniorerna" på 60-talet. Våra föräldrar verkade dock inte uppskatta dom…bara ena syrran fick sätta upp sin - men hon hade eget rum. Jag förde iaf kunskapen vidare till mina barn. Glad

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

yvonnel
1/11/12, 12:16 AM
#8

#1

Du kan väl hitta något barn som skulle bli glad över en sådan figur nu också, och när du precis har den färdig så gör du en bild och visar oss andra nyfikna.

Visst var det ett bra förslag?

#5

Den lampan vart ju helskön! Har du hittat bra elektriksa detaljer som passar?

Annars är ett tips att köpa billiga armaturer på loppis och plocka av sådant som kan fungera i ny skepnad men använd inte gamla sladdar, det är ganska lätt att byta ut själv och ökar säkerheten väldigt mycket, man har ju ansvar för sånt.

ms-mee
1/11/12, 2:41 PM
#9

#5 & 8 Det går att göra hål precis vart du vill, för ja, det blir ju inte riktigt ljus med den. Där uppe i hålet har jag satt ståltråd som ram så man vet att det blir en rund ring. Det är ju bara att göra samma nertill om man vill det :)

Nu är det där bild på grannens lampa, min är lite annorlunda men har ingen bild på den.
Där har jag satt 3 kedjor som möts högst upp och sitter fast i en vanlig nyckelring. Det håller hur bra som helst. Sladden bakar jag sen in i kedjan.

När det kommer till elen så köper jag separata delar som sen sätts ihop. Hur vet jag inte då grannen kopplar med det :P Det är bara en sladd, själva kontakten till vägg/tak och sen delen där lampan sätts i.

Jag har även gjort fönsterlampor där jag använt vaser som mall. Och som du säger #8, tagit gamla lampor och och återanvänt till trådlampor ist :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Sroupe
3/18/12, 2:07 PM
#10

Pinata!, vet inte om någon nämnt det men men

// Sofie, Gosan och Silje. =D

Sroupe
3/18/12, 2:11 PM
#11

Då kan du, blåsa upp ballongen och klistra fast massa tidnings papper på ballongen, vänta ett dygn på att den är hård, den måste vara jätte hård! Då gör du ett hål igen och fyller med massa godis, knyter fast ett snöre där och fyller igen hålet med tex mer tidnings papper. Sen kan du måla och dekorera den massa!

Tex så här; http://www.google.se/imgres?q=pinata&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1422&bih=661&tbm=isch&tbnid=_rJUVBQTC-20GM:&imgrefurl=http://www.glue-it.com/artsandcrafts/kidsactivities/pinata/pinata.html&docid=ZLJMug7T3mT5vM&imgurl=http://www.glue-it.com/artsandcrafts/kidsactivities/pinata/pinata008.jpg&w=400&h=300&ei=7N5lT7WGF-Sk4gSH1NGXCA&zoom=1&iact=hc&vpx=1128&vpy=137&dur=410&hovh=140&hovw=185&tx=156&ty=121&sig=103740418743311253247&page=1&tbnh=140&tbnw=186&start=0&ndsp=21&ved=1t:429,r:20,s:0

// Sofie, Gosan och Silje. =D

Upp till toppen
Annons: