Annons:
Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 11554 ggr
[Devilwithangelwings]
10/8/11, 11:14 PM

Sticka tröja.

Nån som stickar tröjor som kan förklara hur man stickar en jätte enkel tröja med slätstickning?

Hur många maskor behövs till nån som är storlek 46/48 i kläder??

ska sticka fram o tillbaka. inga rundstickor.

Annons:
parsley
10/11/11, 9:01 AM
#1

Hur många maskor som behövs beror helt på vilket garn och vilka stickor du tänker använda.

Hur mycket kan du och hur mycket är du villig att lära dig? Resårstickning? Ökningar och minskningar?

Stickar du en tröja som bara är slätstickad och helt rak så kommer den att krulla sig i nederkanten, eftersom slätstickning rullar sig och det kommer att vara svårt att få till en snygg halskant.

Kan du sticka resårstickning som består av räta och aviga maskor så kan du sticka en nederkant i resårstickning som inte krullar sig och sticka en halskant i resår.

Kan du tänka dig att göra ökningar och minskningar så kan du forma ett ärmhål.

Stickar du i rätstickning med bara räta maskor så kan du sticka en tröja med bara raka stycken.

Kan du tänka dig att använda rundstickor så kan du sticka en tröja uppifrån och ner i ett stycke och bara mäta på kroppen så den blir lagom.

MegN
10/11/11, 2:38 PM
#2

#1 Det där sista gjorde jag en gång - stickade en tröja med raglanärmar, på rundstickor och utan montering (om man inte räknar halskantens resår). Men det gäller att man har en jäkla koll på masktätheten, så att tröjan verkligen blir så stor som det är tänkt. Min tröja blev helt gigantisk…! (Fast en favorit ändå - att krypa in i  under kalla vinterkvällar ;-) ).

[Devilwithangelwings]
10/14/11, 1:32 PM
#3

kan bara slätstickning o jag använder. str. str. 3,4,5,6,7,8,9.

sticka på rundstickor kan jag inte.

parsley
10/16/11, 8:28 AM
#4

Hur många maskor som behövs beror på vilket garn och vilka stickor du använder. Stickar du med tunt garn och tunna stickor så behövs det fler maskor än om du stickar med tjockt garn och tjocka maskor. Stickar du med tunt garn och tjocka stickor så behövs färre maskor än om du stickar samma tunna garn med tjocka stickor.

Kan du bara sticka raka stycken fram och tillbaka så kanske det är bättre att du stickar en poncho eller något liknande, eftersom en tröja behöver formas en del för att sitta bra. En tröjärm är t ex smalare nedtill än upptill.

Vill du sticka en tröja av helt raka stycken är en som stickas i rätstickning ett bättre alternativ än en slätstickad.

[Devilwithangelwings]
10/16/11, 5:34 PM
#5

Dom på mitt jobb sa att jag stickar baklänges.

fatta inte vad dom mena.

så jag kolla på google hur min stickning såg ut o jämförde då vart det slätstickning. kan inga andra maskor.

MegN
10/16/11, 6:08 PM
#6

Det finns massor av mönster på garnstudio.com. Välj t.ex. modell först, eller typ av garn (grovt/fint). En kompis till mig stickar just nu en kofta från garnstudio.com.

Det enda som är synd är att sidorna är otroligt sega att hämta hem, men "den som väntar på något gott"…!

Förut hade varje mönster en svårighetsgrad angiven, men jag hittar inte det nu längre…

Annons:
[Devilwithangelwings]
10/16/11, 6:16 PM
#7

okej där har jag kikat ett par gånger.

även på jarbo.se

järbo garn.

hitta inget lämpligt för mej. ;(

parsley
10/16/11, 7:56 PM
#8

Ibland kan det vara lättare att göra en egen beskrivning än att läsa en färdig beskrivning. Men för att kunna hjälpa dig att göra en egen beskrivning så måste vi veta med vilket garn du tänker sticka och hur många maskor du har per 10 centimeter, alt hur stor en provlapp med 30 maskor är.

Stickar du slätstickning så stickar du räta maskor på ena sidan (rätsidan) och aviga maskor på avigsidan. Rätsidan är slät och avigsidan ser vågig ut.

Kan du sticka räta maskor och aviga maskor så kan du också sticka resår eftersom man stickar varannan maska rät och varannan avig. Kan du sticka två maskor i samma maska eller plocka upp en tråd / maska från föregående varv så kan du göra en ökning. Kan du sticka ihop två maskor så kan du göra en minskning. Kan du sätta en säkerhetsnål där du gjort detta så kan du också hålla reda på dina ökningar och minskningar.

Känner du dig osäker och helst bara vill sticka raka stycken så sticka inte en tröja, utan sticka en sjal eller poncho istället. Vill du testa att lära dig göra ökningar så kan du t ex testa att göra en trekantsjal.

[Devilwithangelwings]
10/17/11, 3:32 PM
#9

jag har gjort en trekantsjal från bredaste till smalaste så det blir att jag minskade?

har lite lady garn tror jag det hete hemma.

parsley
10/18/11, 4:16 PM
#10

Har du garn till en tröja eller ska du köpa garn?

[Devilwithangelwings]
10/19/11, 3:19 PM
#11

#10 jamåste köpa. räcker inte med det ja har hemma. då kan jag köpa på ett par veckor. har lite andra utgifter till annant först.

Upp till toppen
Annons: