Annons:
Etikettbildgalleri
Läst 7788 ggr
beem
2011-09-05 12:53

Transferpapper

Jag har tänkt testa transferpappar dvs papper som man kan skriva ut i datorn och därefter föra över bilden på  tyg genom att man stryker med strykjärn - tex tavlor, kuddar mm.

Nu till min fråga - kan man använda transferpapper flera gånger eller försvinenr bilden då man så att säga stryker på den och för över den på tyget ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
mariannele
2011-09-06 09:08
#1

Det går bara att använd en gång. Det finns 2 olika sorter. En för ljusa tyger och en för mörka tyger. Tänk på att bilden blir spegelvänd när den stryks på. Åtminstone den för ljusa tyger. Minns inte hur det är för den andra. Lycka till.

beem
2011-09-06 11:03
#2

Anade att det var så - men nu vet jag.

Bäst att kolla det där med spegelvänd bild.

Tack för ditt svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2011-09-08 12:18
#3

Om man vill trycka på trä, en målad yta hur gör man då ?

Är det ett annat papper man använder då ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

mariannele
2011-09-09 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

På målade ytor använder jag decoupageteknik. Dvs limma fast bilder. Man kan använda vilka bilder/papper som helst. Servetter då man använder det översta lagret enbart. Vill man ha egen design kan man skriva ut på en vit sevett.

Då klipper man ut servetten så det passar på ett A4 papper. Tar loss ett endaste lager av servetten. Limmar noga i kanterna. Jag använde senast ett limstift som fungerar som postitlappslim. Sen klipper man noga i kanterna så att pappret är precis som A4:n. Skriv ut det du vill ha och ta sen genast bort från pappret.

DET HÄR ÄR EN RISKABEL TEKNIK. ALLTIHOP KAN FASTNA I SKRIVAREN OCH DÅ KAN DET VARA KÖRT.

Gör det inte med mindre än att du är beredd att ta den risken.

Men jag har gjort fina stenar med egen text på. Då målar jag först med vit färg där jag vill ha bilden/texten och låter torka innan jag limmar på. Sedan kan det vara ide att lacka över. Ibland kan det skrivna blöda vid limningen. Ev kan det vara ide att spruta fixativ ed på bilden innan det är dags att lacka. Experimentera och lyckas och misslyckas.

Lycka till.

Gör du något kan du väl lägga upp en bild.

beem
2011-09-10 10:08
#5

Så fina stenar du gjort.

Hm jag vet inte om jag vågar mig på det du beskriver.  Jag får tänka på saken.

Tack för ditt svar och en bra förklaring.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: