Annons:
Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 12650 ggr
Anfa
2011-08-13 21:44

Sy en One piece

Hej!

Jag har kommit på en helt sjuk idé om att jag ska sy en one piece till min mormor i julklapp (jag vet, är ute i god tid Flört ), vilket kan bli riktigt spännande eftersom jag är helt värdelös på att sy! Jag ska fråga min granne som kan sy om hon kanske skulle kunna hjälpa mig om det skulle krisa sig, men om mönstret är för svårt kommer det nog att skita sig ändå.

Vad jag undrar är ifall det är någon som har provat på det här mönstret http://www.stoffochstil.se/Katalog/Monstre.aspx?group_id=7519 och i så fall:

- var det krångligt att förstå?

- hur lång tid tog det att sy den?

- hur mycket material behövdes, ungefär hur mycket kostade det sammanlagt?

- hur fungerar det med storlekarna, beställer man en storlek när man beställer mönstret eller vad menas med 00 och 01 och det?

Skulle verkligen vara kul om jag kunde lyckas med en sån här, tror hon skulle uppskatta en Glad

Mvh Fanny

Annons:
Anfa
2011-08-13 21:55
#1

Kan tillägga att min mormor är typ 1,55 - 1,60 lång, någon som vet vilken storlek som borde fungera?:)

Frida
2011-08-15 17:45
#2

Jag har sytt en onepiece efter Stoff & Stils mönster:

  • Storlekarna går efter en viss storlekstabell (måttschema 13 i detta fall) och inte efter längd. Den tabellen föreslog att jag skulle ha storlek L men jag valde M och den var så stor att jag har fått sy in den och korta ner ärmar och ben. Den sitter fortfarande löst och ledigt men ser mycket bättre ut på eftersom det inte ser ut som ett stort tält (är 166cm lång och mina mått stämmer rätt bra överens med storlek L i tabellen).
  • Du köper mönster med en viss storlek, det är det som "Storlek 00" osv betyder.
  • Mönstret är enkelt och beskrivningen är enkelt skriven, men jag vet inte om det är särskillt lätt att förstå beskrivningen i alla lägen. Ibland tyckte jag att den var väldigt lustigt formulerad.
  • På "riktiga" onepiece, ziperall osv så är det muddar på dräkterna. Det är det inte i detta mönster. Det är resår både på ben och ärmar och sättet som de beskriver att man ska sy fast resåren på ger inte ett särskillt snyggt resultat (sy kanaler istället, det ser mycket bättre ut). Mängden resår får man dessutom räkna fram själv, det står inte i mönstret.
  • Total materialkostnad för mig gick på strax över 400kr. Men då valde jag att frångå mönstret en del eftersom jag satte på muddar i ärmarna, sydde dekorsömmar och fodrade luvan med ett tyg i avvikande färg.
  • Total tidsåtgång med att klippa, göra om mönstret och sy tog för mig en dag. Glöm inte att tvätta tyget innan också.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Anfa
2011-08-15 19:50
#3

Tusen tack för ett bra och tydligt svar, ska nog ta och göra ett försök!Skrattande

Anfa
2011-08-25 22:37
#4

Några till frågor om du har tid :$

ändrade planer nu, ska sy till min pappa i favoritlagets färger. Ungefär hur många meter tyg gick det åt, och vad använde du? Vad tror du om detta tyg? http://www.stoffochstil.se/Katalog/Mode.aspx?group_id=4811&articleid=22238

eller detta

http://www.stoffochstil.se/Katalog/Mode.aspx?group_id=4817

Och storlekarna, om jag ska ha strl L, blir det då strl 03, medium nummer 02 osv?

Förlåt för mycket frågor, haha det är rena guldgruvan när man fått kontakt med nån som har gjort en Flört

Frida
2011-08-25 23:35
#5

Du vill ha sweatshit tyg, storlekarna börjar ju på 00 så XS=00, S=01 osv. så då borde M vara 02 precis som du skriver.

I mösnterlänken du har i #0 Står det hur mycket tyg som behövs för varje storlek. Där det står "Vuxen stl" går du bara och kollar din storlek och bredden på ditt tyg (140 eller 110cm) och läser av i tabellen. För 140cm brett tyg och storlek M blir det 275cm tyg (ta mer eftersom tyget krymper ca 8% i tvätt, så tvätta innan du klipepr/syr).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

majkatt
2011-08-26 07:44
#6

Jag vill oxå göra en till min dotter.

Annons:
Evahelene
2011-08-30 13:46
#7

oo står för storlek O år.

01 för sorlek 1 år.

Så o du ska göra en till di mormor eller till din pappa, så får du kolla på vuxen-storlekarna Glad

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Anfa
2011-08-30 16:19
#8

#6 Tycker jag absolut du ska göra! :D

#7 Hmm är du säker?:) För de enda storlekarna som går klicka i är 00, 01 osv, och om man söker så kommer det upp resultat med bl a XL, klickar man på det så kommer 04 upp på mönstret :S

Frida
2011-08-30 17:15
#9

#7 och #8 - det ska vara vuxenstorlekarna. Finns inga barnstorlekar för just det mönstret.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

TerriZue
2011-09-12 09:31
#10

Härligt! Jag har letat och letat men inte hittat något mönster men det här var ju precis vad jag var ute efter. :)

Jag har också tänkt att jag ska göra muddar och fodrad luva, så det blir lite extraarbete för mig också men förhoppningsvis blir det bra. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Anfa
2011-09-24 19:11
#11

#10 Har du beställt mönstret? Vad tycker du i så fall? ;)

Ush, jag är väldigt nervös! Beställde hem ett XL-mönster nyss så får verkligen hoppas att det passar, men XXL kändes för stort! Beställde även hem en dragkedja, riktigt bra prisvar det :)

Funderar också på det här med muddar, eftersom det är en Skellefteå AIK-dress så blir ju själva dressen svart, så jag funderar på gula muddar och gula fickor och en dekal, men ska försöka skissa lite!

Aja, kör jag fast så kanske jag kan få lite rådfrågning annars så kommer resultat upp när den blir klar! Glad

TerriZue
2011-09-25 10:42
#12

Enligt måttschemat ska jag ha xs, så jag kör nog på det men jag har ännu inte lyckats hitta något bra tyg, så jag kommer inte sy den förän i november. Ska på symässan då och förhoppningsvis hittar jag tyg där. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[TrevorS]
2011-11-27 09:26
#13

puttar upp den här lite! Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: