Annons:
Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 7132 ggr
jenny-olsson
2011-04-19 10:03

Virkmönster

Hej!

Är det någon som har virkmönster på stolsdyna?

Fyrkantiga eller runda spelar ingen roll bara de blir ca 10-12 cm höga.

/Jenny

Annons:
parsley
2011-04-24 19:16
#1

Jag tror att du ganska enkelt kan virka en stolsdyna utan beskrivning. Använd passande garn och virknål eller virka med mattrasor.

Rund dyna

Lägg upp 2 lm. Vänd och virka 6 fm i den första lm. Öka till 12 m nästa varv och därefter till 18 och 24 maskor. Fortsätt att virka runt i spriral och öka var 3-6 maska så dynan håller sig platt och blir rund. När dynan fått rätt diameter virka ett varv med nedtag endast i bakre mb så kanten reser sig. Fortsätt att virka runt utan ökningar tills kanten nått önskad höjd. När det gäller botten till dynan så kan du virka en rundel och sy fast den mot botten eller fodra med något lämpligt tyg.

Fyrkantig dyna

Lägg upp 2 lm. Vänd och virka 4 fm i den första luftmaskan.

Varv 1 Virka 3 fm i varje fm = 12 maskor

Påbörja virkandet av hörn varv 2. Varje hörn består av 3 maskor som virkas i samma (hörn)maska. 1 maska finns kvar från fg varv. 2 maskor ökas. Varje varv ökas 2*4= 8 maskor. Efter ett par varv syns det tydligt var hörnen ska göras. När dynan fått rätt storlek virka ett varv med nedtag endast i bakre mb så kanten reser sig. Fortsätt att virka runt utan ökningar tills kanten nått önskad höjd. När det gäller botten till dynan så kan du virka en kvadrat och sy fast den mot botten eller fodra med något lämpligt tyg.

[TrevorS]
2011-04-26 11:27
#2

Jag har virkat till stol innan, jag började som med en mormorsruta och fortsatte och valde olika färger beroende på vilket varv jag var på.

Upp till toppen
Annons: