Annons:
Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 2783 ggr
Kalendula
4/9/11, 8:28 PM

Ryamatta

Hej!
Jag har fått av min mamma så att jag kan göra en ryamatta, men saken är den att mönstret inte var med. Det har försvunnit.

Nu har jag sökt med ljus o lykta efter mönstret till mattan.

Är det någon som vet om Nordiska Industri ab finns kvar, om dom bytt namn, eller hur jag kan få tag i mönstret även om dom inte finns kvar?

Modellen på mattan heter: 7811.

Vänliga Hälsningar

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
parsley
4/10/11, 7:47 AM
#1

Det var populärt på 1950 och 1960-talen att knyta ryor. Det enda företag jag kan komma på som fortfarande har ryor är Grunnebo. Vet du i vilken stad Nordiska Industri AB låg? Kanske kan du kolla med hembygdsförening, museum i staden eller länsmuseum om de vet något. Annars kan du kolla på Tradera. Går det så går det, även om det kan ta tid att hitta det man söker.

http://www.grunnebogarn.se/

Kalendula
4/10/11, 8:15 AM
#2

#1 Tack så mycket för svaret Skrattande

Huvudkontoret låg i stockholm, men dom hade en butik i göteborg med.

Men grunnebo garn har väl inte gamla förteckningar på modeller på ryamattor från företag som lagt ner?

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

parsley
4/10/11, 8:54 AM
#3

Grunnebo har nog bara information om sina egna ryor. Med lite tur kanske någon av deras ryor liknar den du tänkt att knyta?

Kalendula
4/10/11, 9:04 AM
#4

ja, men hur vet dom hur den ev, ser ut, när jag själv inte vet, i med att mönstret är borta Obestämd

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Upp till toppen
Annons: