Annons:
Etiketteråtervinningbudget
Läst 16371 ggr
mariatingsund
3/9/11, 12:27 PM

göra krukor/skålar av gamla cd och vinylskivor

Kan någon temperatur och tid? Jag vet att man tar en lerkruka i pasande mått, vänder upponer, lägger över skivan och sätter in i ugnen. CD o vinyl formas fint sedan över lerkrukan och själv blir en snygg kruka/skål. Men vet ej hur varmt o hur länge. Tips?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Lorita
3/9/11, 1:46 PM
#1

Jag vet inte men vill följa tråden.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Denna kommentar har tagits bort.
mariatingsund
3/11/11, 11:22 AM
#3

Det var rätt rolig översättning :-) Jag trodde att man hade kunnat bara sätta in skivan över krukan och vänta tills värmen har format den över krukan.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

vickan1976
3/14/11, 12:13 AM
#4

Så här gjorde jag:

Sätt ugne på 150grader. Lägg skivan på en kaffekopp på en plåt och ställ in. Efter 40-50s tar du ut skivan och trycker ner den i en bytta eller kastrull. Håll några sek. tills den svalnat och skålen är klar.

Den smälter inte ner så mycket om den bara får stå i ugnen, utan den behöver lite hjälp att formas snyggt. Tänk på att vädra eftersom det luktar lite och det är nog inte helt nyttigt att andas in.

Du kan söka på record + bowl på youtube så hittar du en del.

mariatingsund
3/14/11, 11:06 AM
#5

Tack, då väntar jag tills man kan vädra ordentligt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

vickan1976
3/14/11, 7:35 PM
#6

Jag gjorde minst 30 stycken på en gång och då luktade det en del, några enstaka är nog ingen fara.

Annons:
[TrevorS]
3/24/11, 9:13 PM
#7

CD-fodral, den var bra. Jag gjorde en av 2 DVD-fodral och den blev snygg, dock gick den sönder under flytten. Skivor brukar jag också böja i ugnen men jag brukar ha frukt eller garn i den. Skrattande

Morgondimma
9/12/11, 12:55 AM
#8

Är det ingen som har en bild på dessa skålar?! Skrattande Nyfiken!

Chieko
9/13/11, 9:44 PM
#9

Jag är också nyfiken, gör man dem av fodralen?? Eller av själva skivan?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

mariatingsund
9/14/11, 9:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

CD-fodralens material blir för känslig för stötar likt tunt glas eller värre. CD-skivor och vinyl studsar om du tappar dem. Det är klart man kan slå sönder dem också, men de blir betydligt tåligare. Vinyl kan bli fruktskålar eller ytterfoder till rumsväxter, skålar, för t.ex.stickgarn. Cd kan bli mer som små roliga småkrukor, lampskärmar (ej för varma ljuskällor) eller hängande upponer i träd som fågelskrämma…

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Marre89
9/20/11, 11:49 AM
#11

#10 Gud va snyggt! Kanske ska göra till mamma å pappa i julklapp :P hehe

mariatingsund
9/20/11, 12:38 PM
#12

ta bara inte deras egna favorit lp ;-) Du kan styra bredd o höjd beroende på vilket form du kränger den över.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Marre89
9/20/11, 1:08 PM
#13

hehe nedå :P

Annons:
yvonnel
2/10/12, 11:40 AM
#14

Vilken kul och bra ide´, nu vet jag vad jag ska använda Elephant song till.

Upp till toppen
Annons: