Annons:
Etikettfrågor-o-svar
Läst 4711 ggr
Allica
2007-09-19 14:07

Hur gör jag en gipsform som håller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Mitt första inlägg, har bara läst och kommenterat hittills men nu har jag stött på ett litet problem och jag skulle vilja ha lite råd och tips. 

 Jag ska gjuta 3D-händer (som på bilden) saken är den att när jag gjorde den här första gjorde jag formen av gipsbindor, detta resulterar ju i att för att få ut den färdiga figuren måste man göra sönder formen.

Nu vill jag göra fler utan att behöva göra en form till varje, har kollat runt lite och hittta nån form av flytande plast man kan göra former av men det står överallt att det bara funkar med små föremål osv.

Finns det någon som har tips på hur jag ska göra för att på ett enkelt sätt göra flera händer?

Nån som har erfarenhet av formplast?

Annons:
CarolineO
2007-09-19 14:50
#1

Jag har gjort en del av formgummi, som man köper på Panduro. Nackdelen är att den är så lös och svår att få på så man får ta många gånger och det tar så lång tid eftersom det behöver torka mellan gångerna.   Det går också lätt sönder tyvärr.

Allica
2007-09-20 13:04
#2

Aah det var formgummi ja menade, ja det verkar krångligt och tydligen finns det ingen som lyckats här.

Finns ett annat sätt också men det är så förbannat krångligt *suck*

CarolineO
2007-09-21 15:14
#3

Det fungerar med Cernitlera om man har en "platt" form man ska gjuta av, alltså inte 3d. Formen blir ganska hård och det är krångligt att få den att behålla formen när man tar av leran för att bränna den…  Men det är faktiskt lättare än formgummi enligt min mening…

Allica
2007-09-21 17:36
#4

Men då måste du fortfarande göra sönder fomen för att få ut figuren om det ska bli som handen, jag måste helt klart använda nåt gummi eller så får jag helt enkelt köra med gipsbindor som jag sedan lackar.

Svårt det här med massproduktion….

kajanus
2007-09-22 12:01
#5

åhh alicia måste bara säga va häfftig  installation du gjort,jätte fint kram

Allamej
2007-09-25 01:18
#6

Undersök silikon… exet använde det när han gjorde gravstensdekorationer (till formen alltså)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
Allica
2007-09-27 22:58
#7

kajanus; Tack så hemskt mycket!

 allamej; hm…silikon får ja kolla upp då, jag funderar faktiskt också på att göra gravdekorationer snacka om sammanträffande!

Upp till toppen
Annons: