Annons:
Etikettlera
Läst 8143 ggr
LinneaChristina
4/23/08, 8:23 PM

Sculpey

Jag såg några alster av sculpey och blev sugen på det. Höll på lite med Cernitlera för några år sedan. Är det stor skillnad mellan sculpey och cernit?

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Annons:
CarolineO
4/23/08, 9:28 PM
#1

Jag har faktiskt inte hört talas om det, iaf inte med det namnet…?
Ngn annan som vet?

Puma77
4/25/08, 10:25 PM
#2

Jag har inte testat men jag själv tror att man kan göra och jobba mer med detaljer när man använder sculpey.

 

//Pia

Allamej
4/26/08, 4:18 PM
#3

Sculpey är lättare att jobba med, är mjukare i konsistensen men har lite krångligare härdning, det är ju att man måste anpassa gräddningen efter tjocklek osv.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Tuvan
11/27/08, 4:15 PM
#4

Jag testade cenitlera för några år sedan jag med men den var väldigt hård och svår att jobba med tyckte jag.. fast jag har också väldigt kalla händer ofta Tungan ute

Har hursomhelst köpt hem  "Super sculpey" nu och jag älskar den! Är nybörjare på allt som har med lera och så att göra men jag har inte lyckats bränna något eller få sprickor. Den är helt underbar att hålla på med.

Tiden på bakningen kan vara lite svår att lista ut om man inte använder ett tunt lager med ståltråd/aliminium*folié som grund först (eller vad man ska säga). Så den inte blir så tjock(då kanske den inte blir bakad i mitten) Jag köpte min lera för kanske snart två veckor sedan och har snart slut på den:P Så jag måste köpa mer Flört

Den är förövrigt jättelätt att arbeta med, man kan göra många fina detaljer och det bästa med den är att den är inte alls lika jobbig att hålla på med som jag tyckte cenitlera var.. Har hört att man kan blanda cenitlera o sculpey om man vill ha den lite hårdare. Det viktigaste när man ska baka den är väl som jag sa ifall man har större grejer att man bör ha ett "skelett" gjord av ståltråd och eller aliminum folie. Sen slipper man slösa på leran också ;) Går att köpa på www.cchobby.se

Lycka till :D

CoolCat-1
11/27/08, 10:07 PM
#5

Bilder, bilder, bilder!!! Skrattande

Tuvan
11/28/08, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har lite bilder på mina saker här.. Jag är ju inget proffs kan jag säga redan nu :P Men kul är det. När man har bakat leran så kan man karva i den, typ gröpa ur osv.. sen kan man slipa också.. och ifall man är missnöjd med något så kan man alltid bygga på något mer och köra in den i ugnen igen^^ (ju fler ggr man gör det destå mer färgskillnad får den).Skrattande

Först o främst, såhär ser paketet ut.

Annons:
Tuvan
11/28/08, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Testade göra en hand med en ring o sånt. Det förstörde hela handen XD men jag orkade inte ta bort det.. hehe. (Obakad)

Tuvan
11/28/08, 12:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En figur jag gjorde, blev nöjd med honom.. fast jag skulle nog behöva sandpappra honom också. (Använder typ alltid ståltrådsskelett + aliminuim folie under så man sparar på lera och så den håller ihop bättre+ blir lättare att baka)

Tuvan
11/28/08, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En ful liten drake jag försökte göra :P Blev inte så himla bra.. sen syns skelettet igenom, men den ska målas snart endå så ja^^

Tuvan
11/28/08, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Typ så kan skelettet ut.. men jag brukar numera bygga upp den genom att ta ståltråd först, sen massa aliminiumfolie och sen leran. Jättebra med skelettet eftersom man kan ändra poser o sånt klart innan man börjar med leran :)

(Min första sak i sculpey förövrigt, som fortfarande inte är klar..hehe)

Tuvan
11/28/08, 12:48 PM
#11

Somsagt så är jag inte så duktig.. det finns jättemkt duktigt folk därute. Googla sculpey så får ni seGlad

CoolCat-1
11/28/08, 8:51 PM
#12

Men dina saker var ju jättefina!!!!

Med vilken färg målar man dem sen då? Hobbyfärg? Är ytan slät som på plast, eller?

mattiz73
11/29/08, 12:09 AM
#13

Duktig? Nej, jag måste hålla med dig Tuvan! Jag tycker du är ett proffs!!! jag gillade gubben och draken…

Annons:
mynthis
11/29/08, 12:42 AM
#14

Wow! Den där lilla handen visade verkligen hur detaljrik man kan vara med Sculpey! Nu blev jag verkligen inspirerad! Här ska köpas Sculpey! :)

Tuvan
11/29/08, 12:56 PM
#15

Åh tack så mycket!Glad

Man målar med hobbyfärg. Jag har köpt några färger som jag fick prova på igår. Dom är vattenbaserade men täcker bra, annars kan man vänta ett slag tills det torkat, vilket går rätt fort.. för att sedan måla på ett till lager. kom ihåg att lacka dom sen också så färgen inte nöts bort. Jag har både mattlack på sprayburk och sen en glansig lack om man vill lacka vissa delar så dom ser glänsiga ut~ Eller varför inte hela figurenFlört
Ytan blir som.. väldigt hård, kan faktiskt inte förklara riktigt hur.. Men den blir såklart slät också, fast om man vill ha den riktigt slät så kan man sandpappra den med ett fint sandpapper, det borde egentligen jag göra på några utav mina, men jag har inget sånt fint sandpapper hemma.

Ja man kan verkligen göra detaljerade saker, men om man ska göra sånna små saker som handen så får man se till att sätta fast den på något man kan hålla i så man inte trycker sönder själva handen då man arbetar!

Mynthis jag tycker verkligen du ska satsa på sculpey, bästa leran jag har provat på iaf!^^

mynthis
11/29/08, 2:59 PM
#16

Tack för tipsen om vilken sorts färg man kan använda! Satt just och funderade på det ;) Jag har knådat i Cernitlera förut men inte riktigt fått de små detaljerna som jag skulle önska. Med Sculpey har jag fått nytt hopp!

Tuvan
11/29/08, 7:36 PM
#17

Vad kul! :D

Tuvan
12/18/08, 12:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Tänkte uppdatera lite, har målat två saker nu också^

Bild ett: Den där getsaken som är målad

Tuvan
12/18/08, 12:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

andra halvan :P

Tuvan
12/18/08, 12:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Och så har vi en tomte som sitter på en domherre som jag gjorde.. Där jag limmat fast lite skägg på luvan o som skägg^^

Annons:
Tuvan
12/18/08, 12:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

baksidan…

Det är så kul att hålla på med sculey, snart är mitt paket slut Tungan ute

Tuvan
12/18/08, 1:23 AM
#22

Oj.. i det näst sista inlägget ska det stå bommul XD jag har inte tagit någons riktiga skägg o satt dit.. Haha!

CarolineO
12/18/08, 8:39 AM
#23

Jag tyckte draken var jättesöt!!

Zabbio
5/5/09, 6:15 PM
#24

Onda människor, nu har jag blivit många kronor fattigare! :P

Blev så inspirerad att jag köpte sculpey.. både super och den billigare (var tvungen att handla för 200kr för att de skulle ta emot ordern)

Har aldrig riktigt jobbat med sånt innan så det ska bli intressant :)

Mycket fina konstverk för övrigt!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tuvan
5/5/09, 11:05 PM
#25

Oh, jag hoppas du visar dina verk sen :D Jag har gjort lite olika saker, mest smått.. Har lagt upp allt jag hunnit göra (tror jag) på denhär sidan om du vill se mer.

http://sweetlinaa.deviantart.com/

Ha så kul med sculpey:n, den är underbar enligt mig~ Har bråkat med Panduro hobby att dom ska köpa in den men jag får aldrig svar XD

Zabbio
5/6/09, 1:08 AM
#26

Ska titta :P

Hur är egentligen skillnade mellan super sculpey och vanlig sculpey? Kan man använda sculpey som bas eller nåt och sen göra detaljer med supern?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tuvan
5/6/09, 11:15 PM
#27

Ja det antar jag, det är väl samma bränningstid? Jag tror bara att supersculpeyn är mer len o mjuk o att man kan göra mer detaljer med den. Jag har aldrig testat "vanlig sculpey" men jag har läst lite om båda. Så det är vad jag tror iaf :P Men nog kan du använda det som bas. Men kom ihåg att när du gör större saker är det bra att använda aluminium folié och ståltråd som stomme. Så slipper du slösa på den dyra fina leran XD

Annons:
Zabbio
5/7/09, 2:23 AM
#28

#27 Jag har redan gjort en stomme av aluminium och tråd.. x)

Planerar att baka leran efterhand och bygga på på det sättet :) Har läst att många tex baka huvudet först, och sen jobbar med kroppen.. det borde iofs resultera i att huvudet bakas 2ggr minst.. men det verkar ju funka. Kanske är ok sålänge det hinner svalna emellan?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tuvan
5/7/09, 8:46 PM
#29

Ja, precis. Låt det svalna så du inte bränner dig ^^

Zabbio
5/8/09, 12:40 AM
#30

Imorron kommer min lera! :D

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tuvan
5/8/09, 8:04 PM
#31

Yay! :D Jag hoppas du blir nöjd och visar dina kreationer :D

Zabbio
5/8/09, 10:47 PM
#32

Den kom inte idag! BLÄH! Gråter

Den sorterades i Ånge i gårkväll men har inte kommit hit än.. så nu måste jag vänta hela helgen!

Påminn mig om att alltid beställa saker på måndagar.. .__.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tuvan
5/9/09, 8:19 PM
#33

Aw :( Jag avskyr när det blir så.

Zabbio
5/9/09, 8:24 PM
#34

2 dygn kvar.. *galen* :O

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Eloz
5/11/09, 2:44 PM
#35

Mitt paket ser inte ut som #6 , fast det kanske inte är samma sak, mitt heter Sculpey Clay och, ja, det kanske är för barn också Tungan ute Glad

Zabbio
5/11/09, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Fick sculpen idag.. litet paket tycker jag! :O Menmen :)

Har börjat lite lätt.. ett hätben på en ond häst är gjort, fick baka det för att det skulle orka hålla upp tyngden som kommer sen..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tuvan
5/12/09, 8:21 PM
#37

#36 Haha "Har börjat lite lätt", jag tyckte det såg jääkligt avancerat och välgjort ut för att endå vara en början lixom. Mycket fint! Jag har endå hållt på ett tag men jag kan inte alls göra sånt som du XD I wish!~

Zabbio
5/13/09, 12:34 AM
#38

#37 xD Tack?

Ska bli klar i natt! Bara öron och så kvar! och underkäken lossnade..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Cornish-rex
9/6/09, 3:23 PM
#39

Vad duktig du är Tuvan!!

Upp till toppen
Annons: