Annons:
Etikettlera
Läst 22976 ggr
mariatingsund
1/23/09, 1:05 PM

måla gipsfigur

Har någon gjort det? Vilken typ av färg använde ni? Vatten, akryl, hobby, olja, lackspray eller? Hur beter sig färgen? Täcker, smetar, lossnar… Vad är bäst?

(Jag sätter inlägget i lera, men hittade ingen bättre kategori)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
SusannAlg
1/23/09, 1:10 PM
#1

Mina barn brukar gjuta kylskåpsmagneter i gips. Dom målar med vanliga allmogefärger. (Vattenbaserad)

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

CarolineO
1/23/09, 1:29 PM
#2

Jag målar med allmogefärg. Den kan lossna efter 5-10 år (har ett par som jag vägrat göra mig av med *s*) Men om man lackar med klarlack minskar risken för det. Färgen har inte lossnat från någon av  sakerna jag lackade för flera år sen.

I hobbybutiken här finns även färg på stora flaskor, heter "hobbyfärg" och jag vet inte riktigt vad det är, men den fungerar bra på de sakerna jag gjort.
Den är lite billigare än allmogen också.
Jag lackar på den också, för säkerhets skull

Allamej
1/24/09, 1:06 PM
#3

När jag och min pappa satt och målade gipsfigurer så använde vi vanliga vattenfärger, ni vet, dom runda. Lät torka, förstärkte färgen där det var nödvändigt och pillrade in de sista skuggorna.

Lät torka och sedan lackade vi dom i klarlack.

28 år senare så lever den förste tomte min pappa gjorde, Ingen blekning av färgen och ingenting har lossnat.

Kanske man inte ska krångla till det så mycket :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

mariatingsund
1/24/09, 1:18 PM
#4

Tack alla! Jag skulle nog tro att man får mycket finare nyanser med vattenfärger, jag bara funderade om inte den löste upp ytan. Och sen med att lacka, det vill jag ju inte, jag vill ha matt yta. Så jag läser gärna fler svar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Allamej
1/24/09, 1:26 PM
#5

Det finns ju matt genomskinligt lack :) Se, jag har svaret på allt idag :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

mariatingsund
1/24/09, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nja, matt lack är också blank, blankare än t.ex. en parian/biskvifigurin, jag försöker ha lika matt yta som dessa

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
mariatingsund
1/24/09, 2:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

eller en bättre bild

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Allamej
1/24/09, 2:04 PM
#8

Du kan då antingen lacka först och sen sandpappra med ett fint sandpapper eller använda vattenbaserad matt fernissa :) Mina bästa tips.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Puma77
1/24/09, 10:19 PM
#9

Funderar på hur spraylack skulle kunna fungera.

 

//Pia

Evahelene
1/25/09, 4:07 PM
#10

När jag gick på mellanstadiet (-68-69 ungefär) gjorde vi i min klass en stenåldersby, människorna gjöt vi i gips och målade med vanliga vattenfärger. Ingen lack utanpå. Jag har hört av andra att dom ser lika bra ut nu som dom gjorde då.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

mariatingsund
1/25/09, 8:19 PM
#11

Jag ska nog faktiskt chansa på vattenfärger utan lack. Skulle det bli fel, kan jag ju alltid måla om :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

CarolineO
1/26/09, 8:36 AM
#12

#9  Det fungerar jättebra.  Jag har lackat både med pensel & spraylack. Det blir nästan bättre med spraylack eftersom det blir lite tunnare, eller rättare sagt, det är lättare att få det tunt…

Puma77
1/26/09, 8:02 PM
#13

#12 ja det var det jag tänkte. På det sättet fixeras ju färgen lite mer och skyddas men inte så pass att lacken blir tjock så den blir blank.

 

//Pia

Annons:
Upp till toppen
Annons: