Annons:
Etiketttvålar-skönhet
Läst 10121 ggr
spindelfot
1/30/09, 9:12 PM

Koka tvål

Jag är supersugen på att testa att koka egen tvål från grunden - Med lut och hela köret. Jag har suttit och lusläst recept och anvisningar ett par dagar nu och tror mig ha förstått hur det går till..

Man ska bland annat ha två termometrar, gärna det slaget som har en lång sladd, om ni förstår vad jag menar, men var köper man såna? Två billiga gärna..

Finns det någon här som kokar tvål från grunden och har några tips när man ska köpa ihop sitt första tvålkokningskit?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Annons:
JohannaMax
1/31/09, 11:32 AM
#1

Det lät ju spännande att göra det helt från grunden själv! Har du receptet och vill dela med dig?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Frida
1/31/09, 6:53 PM
#2

Beroende på hur lång sladd du är ute efter så finns det ju vanliga relativt billiga ugnstermometrar. Sedan finns det ju utetermometrar med sladd men de lär knappast klara av de temperaturer som du nog kan komma upp i om du ska koka tvål. Dessa kan dessutom vara mycket dyrare än ugnstermometrarna. Titta i välsorterade matbutiker så borde du hitta en som passar, annars finns de lite överallt som på Åhléns, Clas Ohlson, DUKA och så vidare.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

spindelfot
1/31/09, 6:58 PM
#3

Kokar man tvål ska inte temperaturerna vara särskilt höga, det beror på väldigt mycket vad som man gör tvål på, om man gör på tex olja eller kokosfett, men grundtemperaturen brukar vara 60 - kallrörd tvål kallas det. Många teremometrar går upp i ca 300 c.

Det är en hel vetenskap att göra tvål när man gör den kallrörd med lut, så det är ju mer att läsa än bara ett recept, jag rekommenderar att man söker på www.shenet.se och tittar både i deras tvålmakarforum + läser deras intressanta artiklar, de har även förtvålningstabeller med mängder olja och lut, osv.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Myrkott
8/8/09, 1:15 AM
#4

Inte behöver du några dyra grejor för att koka tvål - ett par vanliga glastermometrar för ca 20-lappen på Claes Ohlsson duger bra. Jag antar att det är kallrörd tvål du ska ge dig på och då ska tempen vara 35-60 grader beroende på recept.

Förutom termometrarna behöver du:

* 2 st rostfria bunkar 2-5 liters (typ degbunkar, fynda på loppis)

* visp (som används bara till tvål)

* slickepott (dito)

* diskhandskar (lut är starka grejor)

* skyddsglasögon kan kännas tryggt (luten KAN skvätta). Köp på Claes.

* Lite roliga tvålformar av t.ex plastförpackningar. Moderna brödformar i silikon är utmärkta.

Lycka till!

SaJo123
10/16/09, 5:11 PM
#5

Har köpt lut och oljan står på "lut"… Har läst på om tvåltillverkning med lut och är sugen på att göra. Problemet är att jag har två barn på 4 och 6 år. Får nog lura iväg dem med mannen/pappan i ett par timmar så jag kan få pyssla i fred. Antar att det är dax nu om det ska vara klart till jul… :-)

Är såååå sugen på att göra det i helgen.

spindelfot
10/16/09, 10:31 PM
#6

Jag brukar göra tvål på natten när barnet sover :)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Annons:
SaJo123
10/17/09, 5:01 PM
#7

Natten är ju en idé! :-)

Fick faktiskt gjort min första tvål idag… Ska bli superspännande att se hur det blir. Hittade ett recept på Yle. Delade på det - 1 sats kaffetvål och 1 sats med paprikapulver och ringblommor och eo (eterisk olja) mandarin + honung i båda….

Har precis hällt upp det i formar och packat in allt i handdukar!

Håll tummarna för att det blir bra! Hoppas på att jag ska kunna dela ut dem som julklappar till släkten!

SaJo123
10/17/09, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En bild på tvålen som jag gjorde idag. Den ligger inbäddad i fula handdukar.

SaJo123
10/17/09, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Fem timmar senare - tvålen har bytt färg! :-)

SaJo123
10/18/09, 7:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu har jag skurit upp tvålen. Först ut: Kaffetvål.

SaJo123
10/18/09, 7:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Sedan: Ringblomstvålen. Det blev en fin färg! :-)

[Daisy-Moa-Elsa]
10/18/09, 7:35 PM
#12

Kaffetvålen, var det vanligt bryggmalet kaffe du använde? Vilka var måtten?

SaJo123
10/20/09, 3:56 PM
#13

2 mått kaffepulver till 1 kilo tvål.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
spindelfot
11/5/09, 7:03 PM
#16

Vilka snygga tvålar, hade du någon färg i dem eller blev de sådär av sig själva?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

SaJo123
11/10/09, 9:34 PM
#17

Tack. Den ena är det kaffepulver i - den bruna färgen kommer från kaffet. Den andra har jag någon matsked paprikapulver i. Så det är naturliga färger. Jättekul att göra tvål. Har gjort en sats till med lite andra tillsatser - de ligger och mognar.

Meddo
11/11/09, 1:45 PM
#18

wow vilka häftiga tvålar !
Är det svårt att göra tvålen från grunden? det tar ganska mycket tid va?
de ser superhärliga ut !

SaJo123
11/13/09, 9:21 PM
#19

Tack Meddo! Det är lite pyssel och kaustiksoda måstte man vara försiktig med. Köpte skyddsglasögon på Hornback och så fick jag ju försöka hitta en kväll då barnen sov och jag inte var för trött! Glad Läste på rätt mycket på nätet- Googla på "cold process soap". Superkul! Har börjat använda de första nu som mognat en månad, men de är rätt mjuka fortfarande… Men det kommer att bli fler gånger! Vill inte ha någon annan tvål att tvätta mig med längre…

[TrevorS]
10/23/10, 1:47 PM
#20

De blev riktigt snygga! Har du gjort flera tvålar sedan detta projekt? Skrattande

Annons:
sandra74
1/31/12, 12:48 PM
#21

Tänkvärt kan vara att man får endast lov att göra för eget bruk, du får alltså inte lov att ge bort tvålen utan att vara registrerad hos läkemedlsverket.

[TrevorS]
1/31/12, 2:03 PM
#22

#21. Vore bra om du kunde länka till med lite information, alltid bra att ha. Skrattande

sandra74
1/31/12, 4:22 PM
#23

På läkemedelsverkets hemsida hittar du informationen under lagar och regler 2007:4. Du kan också ringa dem på 018 17 46 00 så svarar de på dina frågor

[TrevorS]
1/31/12, 5:22 PM
#24

#23. Vart på deras hemsida står det? Hittar inte sidan hos dem? Bättre att länka så alla ser än att alla ska ringa till dem för att ställa samma fråga. Flört

sandra74
1/31/12, 10:58 PM
#25

För att inte gå OT i någon annans tråd startade jag en ny.

Upp till toppen
Annons: