Annons:
Etiketterpapperspysselscrapping
Läst 3165 ggr
TerriZue
2/24/09, 1:03 PM

Skulle behöva lite tips. :)

Hej allihopa! :)

Jag är en riktigt pyssel-tjej. Jag tycker om att göra det mesta man kan göra för hand och tålamodet är det inget fel på heller. :P

Så nu tänkte jag försöka mig på "scrapping". Min syster fyller 18 i mars nästa år (jag vet, jag är ute i vääldigt god tid men något säger mig att jag kommer behöva det. :P) och hon tycker väldigt mycket om foton och liknande. Därför tänkte jag "scrappa" ett album om hennes liv tills den dag hon fyller 18. :)

Jag vet att hon skulle uppskatta det väldigt mycket och jag är ganska så säker på att jag skulle tycka att dte var väldigt roligt att pyssla med.

Men nu är det ju så att jag aldrig har gjort något sådant förut. Har läst lite i trådarna här men jag kände ändå att jag ville starta en ny med mina frågor.

  • Vilka redskap är absoluta måsten?
  • Vad ska jag använda för album? (Kan jag ta ett vanligt fotoalbum eller måste jag ha ett speciellt?)
  • Hur ska jag fästa bilderna jag villa använda?
  • Några tips på bra material och dekorationer man kan använda?

Allt det här känns faktiskt som ganska dumma frågor som antagligen är helt uppenbara men, som sagt, jag är ju ny. :) Och jag känner ingen som håller på med "scrapping", faktum är att jag knappt känner någon som är intresserad av pyssel över huvud taget.

Om ni vill och orkar får ni gärna lägga ut lite bilder på sådant ni har gjort och förklara hur ni gjort och vad ni använt…

Jag är mycket tacksam för alla tips och råd som kan ges för jag vet att det här skulle vara den perfekta presenten till min syster. :)

MVH

Mimmie

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
miuljo
2/25/09, 9:42 PM
#1

jag är oxå helt säker på att hon kommer att älska den presenten :)

själv är jag inte så insatt i ämnet, har väl lite koll eftersom jag ägen en hobbybutik men jag har aldrig direkt satt mig in i scrapping..

om du googlar på ordet så kommer du att hitta MASSOR! det är otroligt stort och jättemånga som håller på med det så du kan få mycket inspiration via internet.

det finns även tips o ideer som man kan kika på på youtube med lite tekniker o sånt.

lycka till med albumet! Glad

TerriZue
2/25/09, 10:52 PM
#2

Tack så mycket! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Lill-Kisse
2/26/09, 12:14 AM
#3

Den typen av present brukar verkligen bli uppskattad. Här kommer tips på ett alternativ med datorns hjälp.

För några år sedan gjorde jag skämtsamma bilder med texter om en släktings aktuella liv med familj och vänner. Jag utformade det som en tunn serietidning och gjorde hela arbetet i PowerPoint.

Man kan givetvis använda riktiga foton och montera dem på något trevligt sätt i Powerpoint.

TerriZue
2/26/09, 11:00 AM
#4

#3 Det var också en bra idé! :) Nu ska här funderas lite. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

minnapinna84
2/27/09, 12:48 AM
#5

ja googla på det, du kommer få upp massa bloggar med bilder o beskrivningar. jättefina saker! :)

Panduro är en bra butik att börja i, de har startpaket och grejer.  o fotalbum, olika papper i alla dess färger, klistermärken, bokstäver mm mm mm. blir helt salig när jag går omkring där inne. Blir oftast dyrt också eftersom man hittar sååå mkt fiiina saker som man bara måste ha ;)

annars clasohlsson har oxå lite Scrapbooking, netto(om du har de i närheten), wettergrens (bokaffären) har oxå.

Lycka till!!! :)

minnapinna84
2/27/09, 12:53 AM
#6

Svarade nog inte riktigt på dina frågor såg jag, haha. Men iaf, det som behövs är limstift, och fästkuddar (som gör att bilden står lite ovanför pappret), mönstersaxar, brads, blommor, lite snören, sidenband, klistermärken, bokstäver, pennor i några olika färger, papper (finns enfärgade, mönstrade) och såklart foton. Ja lite av alla de saker man kan använda :)

Annons:
MadebyM
2/27/09, 1:38 AM
#7

Det du behöver när du ska starta med scrapping är:

Dubbelhäftande tejp (då slipper du allt kladd med lim m.m.)

Distanskuddar (för att få lite mer 3-D känsla på scrapsidan)

Bokstäver, antingen investerar du i ett stämpelalfabet eller så använder du klistermärken.

Fina papper (ta upp färger från fotografiet)

Pennor

Dekorationer, ex blommor, band, brads, knappar, listan kan bli hur lång som helst.

Tänk på att allt bör vara syrafritt, så att inte dina foton ska skadas.

Allt detta kan du hitta på Panduro, men du har även måååååånga webbutiker att shoppa loss på.

Lycka till!

TerriZue
2/27/09, 9:42 AM
#8

Tack så jättemycket för tipsen. :) Jag ska försöka shoppa loss lite och sedan börja lite smått… :) När jag väl börjat lär jag lägga upp bilder här och visa vad jag åstadkommit. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

SusannAlg
2/27/09, 2:29 PM
#9

Det brukar finnas start-kit med papper och tillbehör som matchar.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

TerriZue
2/27/09, 5:47 PM
#10

Oooh! Det låter som något som kan vara en bra början, innan man börjar få kläm på det hela menar jag. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

monsterblom
3/21/09, 10:51 PM
#11

om du vill ha lite tips så kan du ju alltid kolla in badankor.bloggspot.com
åsa visar det mesta man kan göra inom scrap booking :) lycka till

TerriZue
3/21/09, 11:38 PM
#12

Tack för tipset! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

parsley
3/22/09, 2:46 PM
#13

http://www.bokus.com/b/9789153428961.html?pt=search_result

Scrappar inte själv, men vill passa på att tipsa om en bra bok i ämnet.

Scrapbooking
av Gill Alderbro

Bandtyp: Inbunden
Förlag: Ica Bokförlag (2008)
Språk: Svenska
Artikelid: 9789153428961

Innan det blev populärt med scrapbboking så har jag gjort och även  fått ett  antal minnesgrejer (snacka om bristande ordförråd). En eller flera personer har gått samman och  samlat tidningsurklipp, bilder, rubriker, visdomsord mm och sedan monterat dessa, antingen på ett stort pappersark eller på vanliga A4-papper som lagts i plastfickor och satts in en  pärm.

Lycka till. Det kan bli hur kul som helst.

Annons:
TerriZue
3/22/09, 3:09 PM
#14

Det kan ju vara en bra investering. :)

Okej… här kommer en dum fundering… ofta näms det plastfickor och liknande men bilden jag får upp i huvudet blir inte alls särskilt tilltalande när jag tänker mig att man skyddar scrapbookingen med en plastficka. :/

Ser det inte väldigt tråkigt ut om man gör något jättefint och stoppar ner hela paketet i en plastficka?

Har jag missförstått? Ellar har jag bara fått upp fel bild i huvudet?

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

parsley
3/22/09, 6:08 PM
#15

#14 tänker du på plastfickorna som nämns i inlägg #13 så var det innan Scrapbooking blev populärt och då tog man vad man hade. :)

När det gäller Scrapbooking och plastfickor så kan jag tänka mig att det finns plastfickor som kan användas för att placera t ex biljetter i. På så sätt kan man visa båda sidorna.

monsterblom
3/22/09, 8:18 PM
#16

#14 man har plastfickor för att skydda sidan och sen så kan man fästa sidan mkt lättare i sitt album. jag har alltid plastfickor när jag gör album. jag tycker personligen inte att det blir så platt om man har plastficka runt. om du har 3-D kuddar så syns det fortfarande. dina sidor kommer inte plattas till.

TerriZue
3/23/09, 10:48 AM
#17

Okej.. :) Hehe, är ju som sagt helt och hållet nybörjare på det här men då litar jag på er. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Anfa
4/12/09, 7:43 PM
#18

Hur går det med albumet? :P

TerriZue
4/12/09, 9:22 PM
#19

Har tyvärr inte haft råd att börja än… jag har kollat runt lite på internet och länkar. Jag har även funderat över alla tips jag fått här så jag är väl så förberedd jag kan bli… :) Det är bara pengarna som fattas… jag har också funderat över vilka bilder jag ska ta… :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Anfa
4/13/09, 11:41 AM
#20

Okej… Har du kollat på tradera? Där brukar de finnas ganska mycket papper och tillbehör (och kanske även album) för ganska bra pris :)

Annons:
TerriZue
4/13/09, 12:06 PM
#21

Nej, det har jag faktiskt inte… jag ska nog göra det. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: