Annons:
Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 3547 ggr
deluxe
2009-04-26 12:55

Dum fråga ang. symaskiner

Måste väl finnas nån här som förstår sig på symaskiner? Vi har precis köpt en och jag har inte sytt sedan jag var typ 11. Har iallafall tänkt att jag ska sy lite bäddar, tunnlar och sånt till våra marsvin.

Kan man höja pressarfoten på nåt sätt eller hur gör man när man ska sy i lite tjockare material? Ska ju sy ihop ett lager fleece, ett lager vaddering (eller vad det nu heter på svenska. Batting heter det på engelska iallafall) och ett lager vanligt bomullstyg. Och det borde bli alldeles för tjockt för att man bara ska kunna tuta och köra…

Igår sydde vi lakan till deras bur med handdukar + fleece och redan då var det alldeles för tight. Hur fasen gör man? Man måste väl inte sy det för hand?

Annons:
vickan1976
2009-04-26 18:07
#1

Det brukar inte gå att höja mer än med spaken. Det borde gå att trycka in och sy. Det är olika på olika maskiner hur mycket man kan höja pressarfoten,.

SusannAlg
2009-04-26 18:09
#2

På min går det inte att höja pressarfoten. Men det går ändå att sy ganska tjockt.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

ydnic
2009-04-26 19:52
#3

Jag har sytt ganska mycket, men att höja pressarfoten har jag aldrig lyckats med. Du får försöka att få under alla lager och går inte det så…… ja, då är det nog handarbete som gäller

ElinKee
2009-04-26 21:20
#4

Har du en sån som piper och varnar när den inte är nere är det omöjligt, min startar inte om den inte är nere

deluxe
2009-04-26 22:52
#5

Typiskt! Jag som hade hoppats på att det skulle finnas nåt bra trix. Då får jag försöka göra det lite tunnare då, så att det går igenom. Igår lyckades jag faktiskt sy ihop lakan till deras bur med ett lager fleece och ett lager handdukar men mer än så gick inte in under den dumma pressarfoten Skrattande

gold
2009-04-28 16:31
#6

om det är "bara lite" för tjockt, kan man ta loss pressarfoten, peta dit tyget, och sedan sätta tillbaka pressarfoten.

ja brukade "tvinga" mammas gamla symaskin att sy i tjockt på det viset.

Annons:
Pysselstina
2009-04-30 19:49
#7

Har du provat att lätta på pressarfotstrycket???

Till de flesta symaskiner finns en liten pryl som an kan ha under pressarfoten när man syr i tjocka tyger. VAd har du för maskin??

Pysselstina

deluxe
2009-04-30 20:22
#8

#7 Jag vet inte, jag tror det Skäms

AEG 795 tror jag maskinen heter.

mariatingsund
2009-05-01 09:12
#9

Det finns alltid  sätt att sy i omgångar, först yttertygen, vända ut och in, och sy fodertyget  i fållen på insidan,   eller fundera ut hur du får ner tjockleken vid just sömmarna. Och se om du kan lätta på pressarfotstrycket, det brukar finnas en ratt ovanför.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: