Annons:
Etikettsmycken
Läst 5591 ggr
niinnnii
2009-09-16 20:38

Örhängen med egna bilder

Är så sugen att göra egna örhängen med egna bilder, ex: elvis, marilyn mm

Men vet inte riktigt hur jag på bästa sätt ska göra.

Någon med förslag?

/Mvh Ninni

Annons:
CarolineO
2009-09-17 16:40
#1

Om du har tillgång till silverlera och brännare är det ett bra sätt.

Du kan göra en platta av silverlera som du lägger bilden på och sedan gör någon form av infattning med… T.ex. lägga lite tunn lera över kanterna eller ngt i den enkla stilen kunde bli jättefint :)

parsley
2009-09-20 20:26
#2

Bilderna kan väl inte brännas? Man måste väl montera dem på silverleran efteråt?

I boken Vackra Smycken att göra själv av Tone Rörseth finns en del idéer som du kanske kan ha användning av.

Ett förslag är att ta någon form av plast(ficka). Klipp två lagom stora bitar, lägg den bild du vill använda och sy ihop med symaskin.

Om dina bilder finns på tillräckligt tunt pappar så kanske du kan göra decopagekulor att använda till dina örhängen.

Har du en bra svart-vit kontur eller slluettbild på MM eller EP så kanske du kan föra över den till krympplast med hjälp av en fin svart penna. Krympplast finns bl a på Panduro. Den krymper till ca 1/3 av sin ursprungliga storlek och blir hård när man har den i ugnen. Har gjort en del mobilsmycken bl a av krympplast.

http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS780&OPT=*SL&VG3=103515

Panduro har akrylhängen som man kan förse med egen bild, men jag vet inte om de passar i storlek till dina projekt. Länken går inte direkt till akrylhängena, så du får scrolla ner en bit för att hitta dem.

[Daisy-Moa-Elsa]
2009-09-20 23:12
#3

#2 stod precis och fingrade på krympplast idag på Panduro och tänkte på den här tråden Skrattande

CarolineO
2009-09-21 09:31
#4

Ohh, jag tänkte för snabbt och skrev för lite  Skäms
Om bilderna ska brännas förutsätter det förstås att de behandlats på ngt vis. T.ex. kanske man skulle kunna smälta samman 2 glasbitar och få in bilden mellan… då borde det klara att brännas med silverleran… väl?
Fast det är kanske lite väl avancerat….

parsley
2009-09-21 12:19
#5

Kan man inte laminera om man vill ha inplastade bilder till örhängen? Det borde väl fungera bättre än att sy små påsar som jag föreslog i #2.

CarolineO
2009-09-21 12:30
#6

Jo, laminera borde gå bra…
Sen kan man bara göra ett litet hål med en knappnål eller liknande som man sedan sätter en liten ring i & hänger på själva kroken…

Eller kan man kanske sy in den laminerade bilden i pärlor… Om ni förstår hur jag menar?
Här var någon för ett tag sen som hade "sytt in" en platt sten eller liknande som den la ut bild på för ett tag sen… Ska se om jag hittar den, så jag kan visa hur jag menar!

Annons:
SusannAlg
2009-09-26 15:23
#7

Det går inte att lägga en bild mellan 2 glasplattor och smälta, det krävs runt 800 grader för att glaset ska smälta… så då brinner pappret bort…

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

barbanymf
2009-09-27 14:12
#8

Om du inte vill smälta och hålla på med sånt, så finns ju alltid kapsyler och decoupagelim.

Vrider man ut kanterna av kapsylen med en liten tång, bankar ut den med hammare (gärna med mjukt underlag och något ovanpå, typ en tidning). Sen gör man hål i kanterna där man vill ha hängen och sånt.

En bild i samma storlek som en enkrona får plats i den lilla "ramen". Klistra dit, "decoupera" över och låt torka. Sen kan man smycka hur man vill.

Kolla in mitt första kapsylprojekt: Elvisörhänget

parsley
2009-09-27 14:59
#9

#8 Så snyggt och så smart. Borde man inte kunna spinna vidare på den idén och göra badges / knappar av kapsyler också?

barbanymf
2009-09-27 15:53
#10

Det finns massor att göra! "Kapsyler är det nya svart" ;) Bäst av allt är ju att man återanvänder material, vilket gör mig alldeles glad i brallan.

CarolineO
2009-09-28 14:45
#11

#6 Hittar inte tråden någonstans! Typiskt, det var jättesnyggt!

#7 Aha… där sprack det, hehe

#8  Wow!!!  Vilken bra idé!!!! Det blev ju jättesnyggt!

Emo
2013-03-28 16:01
#12

Kul idéer. Kan inte någon visa bilder?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

karro1999
2013-03-28 19:07
#13

på philofix finns det ett avsnitt där hon gör örhängen av plektrum med bilder. kommer inte ihåg vilket men det finns kvar

Annons:
Upp till toppen
Annons: