Annons:
Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 5707 ggr
[Tearix]
11/8/09, 11:27 AM

vad gör ni av stuvbitar?

Vad gör ni med era stuvbitar? tacksam för idéer.

ibland gör jag nåldynor och ibland börjar jag på någon nalle ( blir sällan färdiga hihi) men oftast blir det bara liggande i en stor sopsäck.

har även en massa gamla kläder som jag tänkt "använda till nånting nångång", och det är ju väldigt blandat material. Tyvärr är det material som trådar annars hade jag sytt till husdjuren.

detta "kuddfodral" hittade jag när jag googlade: http://inspirationsdesign.blogg.se/2008/august/stuvbitar-over.html

och så kan man ju sy lapptäcken men det käns förlegat.. ni kanske har några idéer på "lapp temat"?

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
11/8/09, 1:20 PM
#1

Lapptäcke är väl bra, även om du kanske inte vill ha det som överkast. Min mamma fick sy mig ett av stuvbitar som jag har som picknick filt. Men sy till katter att ha i sina transportburar och till hundar att kura på hemma.

hindul
11/8/09, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Förlegat med lapptäcke??!! Du är inte klok!! Jag sydde ett lapptäcke till min syster och svåger i bröllopspresent för ett par år sedan, av gamla byxor, skjortor, gardiner… Bara baksidetyget köpte jag nytt.

hindul
11/8/09, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ett sorts lappteknik som känns lite modern, fast egentligen är urgammal, är Crazy Quilt, eller toktäcke som det hette i Sverige i tidernas begynnelse! Då tar man helt enkelt de små tyglappar man haroch sicksackar fast dem, i den form de har, på ett tygstycke som i storlek motsvarar det slutliga resultatet, eller en ruta av det slutliga stora resultatet om det ska bli något stort. Man lägger pussel med alla de små lapparna tills man täckt hela ytan. Då är det inte raka fyrkanter och linjer som gäller, utan… rätt crazy helt enkelt. Jättekul!!

Bilden visar ett babytäcke i blått, lagom till barnvagnen.

vickan1976
11/8/09, 9:56 PM
#4

Jag har sytt vimplar till barnens rum.

Ceciliaolucifer
11/9/09, 6:10 PM
#5

Jadu, sparar till bättre tider Cool

Saga85
11/9/09, 8:13 PM
#6

Man kan ju göra leksaker till husdjur (ens egna eller andras) som tycker om att tugga/slita/dra. Sy lämplig boll/korv/djur, stoppa med bomull (eller använda sig av ännu mer stuvbitar till utfyllnad) och kanske passa på att stoppa i en pingla/pipsak/kattmynta så att leksaken blir mer attraktiv?

Annons:
[Tearix]
11/9/09, 8:38 PM
#7

hade det varit fleece hade jag gjort det, för det kan inte djuren skada sig på, det är värre med trådar , i allafall för smådjur

[Tearix]
11/12/09, 12:02 PM
#8

Jag kommer att sy en penselhållare, en bestickslinda men i tåligt tyg, som man kan hänga upp

hindul
11/12/09, 12:51 PM
#9

Oj, det var en intressant och kreativ lösning! Ser fram emot bilderna sedan!!

[Tearix]
11/12/09, 5:20 PM
#10

hm tydligen ska penslar förvaras hängande (vilket är självklart om man tänker efter ;), jag tar inte så bra hand om mina) så jag får fundera ut något annat.

Upp till toppen
Annons: