Annons:
Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 6049 ggr
Meddo
12/15/09, 12:22 AM

Korsstygnsprogram?

Sitter och har en toppenidé på en födelsedags present till min syster. Har tänkt mig att brodera ett foto av oss två som små med korsstygn i ganska så stort format så att det blir en stor tavla :) Vet att det finns program man kan ha i datorn som omvanlar bilderna till små rutor eller pixlar eller något. Ett sådant skulle jag vilja få tag på. Finns det att köpa någonstans? Har sökt på internet då det finns olika program att köpa via nätet, så kan man testa dem genom att ladda ned dem. Men i det ena kunde jag inte öppna mina bilder och inte det andra förstod jag inte "koderna" för hur jag ska veta vilken färg jag ska ha på garnet osv. Är det någon som har ett sånt här program eller som vet vart jag kan få tag i det? Desstuom undrar jag om inställningarna ska vara olika beroende på vilket tyg jag använder, om jag har stora eller små rutor osv. Broderar ni korsstygn i sådant där "rutigt" tyg, för det är väl det enklaste?

Tacksam för alla svar :)

Annons:
CarolineO
12/15/09, 9:36 AM
#1

Jag har ett gammalt som heter Stitch… Hittade det som ett gratisprogram att ladda ner för många år sen.

Funkar bra, och man kan välja vilket garn man vill ha, så får man numren på dem.

Testa söka på youtube, har för mig att jag hittade en instruktionsvideo där på hur man gör i antingen paint eller photoshop för ett tag sen…

Faxlin
12/16/09, 2:25 AM
#2

Jag har också ett sådant program. Ett ärligt. Men kommer inte ihåg nu vad det heter. Men det verkar fungera bra i alla fall :-)
Dock känns det som lite dåligt med tid för att du ska hinna sy något nu. Bara hinna få iväg ett program till dig känns som om det skulle ta för lång tid.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Meddo
12/16/09, 2:50 AM
#3

#2 men det är tänkt som en födelsedagspresent, och hon fyller inte år förrän i mars :)

Faxlin
12/16/09, 1:35 PM
#4

#3: Skäms Förlåt, jag läser som en kratta ibland. Tog bara förgivet att det var julklapp. Ledsen. Men jag kan kika mer på mitt programm så kan jag berätta mer om det du undrar över.
Men du kan hojta till per mail om du vill.
faxlin@hotmail.com

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[TrevorS]
12/17/09, 10:02 PM
#5

Är det inte detta ni pratar om?

http://www.pcstitch.com/

[TrevorS]
12/17/09, 10:08 PM
#6

Så finns det ett som heter Bordar också, det är gratis och fungerar på PC. Har en kompis som använder sig av denna. Den är rätt ny.

Information:
http://www.freedownloadscenter.com/Multimedia_and_Graphics/Misc__Graphics_Tools/Bordar.html

Ladda ner:

http://wareseeker.com/Graphic-Apps/bordar-1.0.zip/11573

[

](http://wareseeker.com/Graphic-Apps/bordar-1.0.zip/11573)

Annons:
smurfan-13
12/27/09, 7:53 PM
#7

Jag som inte hade någon aning om att sånt här fanns blev genast sugen på att fixa till min mor i födelsedagspresent. men jag som inte kan nåt om brodera undrar ju hur man vet vilka färger man ska ha och så? Finns det någon bra sida där man kan beställa garn & sånt där "brodertyg" med? De programen som finns länkade, kan man välja hur stor bilden man ska brodera blir?

Faxlin
12/28/09, 1:47 AM
#8

#7: Det program som jag har, där kan man skriva ut en lista på vilka garner man ska ha. Så tar man med sig listan till sin hantverksbutik så kan de hjälpa en med rätt väv och garn.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

promenixan
1/2/10, 1:27 PM
#9

De där programmen funkar till virkning också. Men flerfärgsvirkar upp sitt motiv helt enkelt. Kul! Jag ritar ibland egna mönster och virkar upp.

 Sajtvärd för mitt eget liv

Meddo
1/21/10, 2:17 PM
#10

Jag har laddat ned det första programmet nu som TrevorS länkade, PCStitch, då det andra inte gick att hitta. Men nu behöver jag lite hjälp, haha :) När jag öppnar programmet och väljer öppna ett nytt, sedan när jag ska öppna en bild där i så kan jag inte välja någon av mina bilder? :O antagligen för att de är i fel format, hur löser man detta ? :O

Meddo
1/21/10, 2:36 PM
#11

hm hm.. nu har jag iallafall fått in mina egna bilder :D och fattar hur man gör det :)  men, hur vet man vad man ska ha för färger på garnet man ska köpa? Kan man få fram olika koder eller liknande, och hur gör man det ? Oskyldig Glad

[TrevorS]
7/31/10, 3:27 PM
#12

Jag hittade ett program som egentligen är till photopearls, men den fugnerar toppen till korstygn också:

Perler

Upp till toppen
Annons: