Annons:
Etikettfrågor-o-svar
Läst 11726 ggr
Marleneojol
2/27/10, 9:55 AM

Symaskin - trådtrassel

Hej

Jag har problem med min symaskin. Det blir trådtrassel på undersidan av tyget. Har hört att det kan vara att inställningen är felaktig. Någon som vet hur man rättar till denna?

Annons:
vickan1976
2/27/10, 4:03 PM
#1

Har du en instruktionsbok, så kan du kolla hur det tipsar dig att ställa inställningarna. Det brukar vara en lite markering på ratten som visar vad som är vanligast. Har du en spolhylsa till undertråden så kanske den lilla skruven på spolhylsan, som reglerar trådspänningen, behöver skruvas åt.

SusannAlg
2/27/10, 5:08 PM
#2

Troligen är det nåt med trådspänningen. "Skäggsöm"…..Obestämd inte så kul! Men jag instämmer med vickan, leta reda på instruktionsboken, där finns säkert råd om inställningar.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

[Daisy-Moa-Elsa]
2/27/10, 6:15 PM
#3

Jag har haft sånt strul med och efter att kollat och justerat inställningar blev det bättre men inte helt bra och faktiskt var trådens dåliga kvalite en bidragande orsak med, så jag bytte till en bättre tråd och blev bra.

Aviendha
2/28/10, 7:46 PM
#4

Bra tråd är en bra start, men för det mesta hänger det på trådspänningen och vilket tyg man kör i. Det som fungerade på ett glatt, tunnt tyg för mig blev heeelt galet när jag sedan skulle sy fleece. Min maskin är lite känslig på den fronten, mammas var detbara att tuta och köra med oavsett om det var spets eller tredubbelt jeanstyg :P

Ceciliaolucifer
2/28/10, 11:57 PM
#5

Om undertråden på spolen är för lös, så blir det skäggsöm väldigt lätt.

Marleneojol
3/1/10, 3:43 PM
#6

Jag var hemma hos mamma i helgen för att testa symaskinen men nu fungerade den felfritt utan att jag hade ändrat på något. Så det känns som att det nog är som ni säger, fel inställning på spolhylsan för tråden vi använde senast.

Någon instruktionsbok hittade vi inte men det kanske finns att hitta på nätet. Nu när jag vet att trådspänningen har med spolhylsan att göra (visste inte att det hette trådspänning eller spolhylsa heller) så var det lättare att söka information om det. Hittade en länk som förklarar rätt bra så jag tänkte dela med mig av den ifall det är fler som har samma problem.

Tack för all hjälp!

Annons:
[Dandelion1000]
3/1/10, 6:03 PM
#7

#6, Vilken toppen sida *högerklick, lägg till i favoriter*

Upp till toppen
Annons: