Annons:
Etikettlera
Läst 4709 ggr
LinneaChristina
3/22/10, 8:44 PM

Golv till rum i miniatyr

Jag planerar att göra en miniatyr av mitt rum innan jag flyttar hemifrån. Golvet är ett vitt plastgolv med gula ränder. Hade tänkt göra det i Cernitlera, då jag tror det kommer se lagom glansigt och mjukt ut.

Nu till min fråga, krymper Cernitlera, och i så fall hur mycket? Det vore inget kul att kavla ut ett bra golv som passar i lådan jag ska bygga rummet i och bränna det, för att sedan upptäcka att det krympt och inte längre passar i lådan.

Kan för all del göra en provbit, men om någon här vet är ju det mycket enklare ;)

Om någon har tips på annat material att göra plastgolvsimitation av, mottages även det tacksamt.

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Annons:
Ceciliaolucifer
3/22/10, 8:50 PM
#1

Ca 10% säger folk att den krymper med när man bränner den. Då är det svårt att uppskatta på vilken längd och brädd man ska göra golvet i Skrattande.

Varför inte köpa tex en liten bit vaxduk och ha som golv?

LinneaChristina
3/22/10, 10:25 PM
#2

Oj, såpass mycket? Har ju gjort cernitsaker förr och har aldrig tyckt att den krympt nämvärt…

Vaxduk var en bra idé. Visserligen är ränderna jag nämnde skårade, och jag har lite svårt att tänka mig hur det skulle bli på en vaxduk, men det går säkert.

Om jag ändå väljer lera, då kanske man kan göra den ordentligt tilltagen och sedan slipa den till rätt storlek och form?

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Emo
3/23/10, 7:54 AM
#3

Till mitt ena Dockskåp ville jag ha rutigt golv i badrummet. Då gjorde jag det av plaströrpärlor och strök så mycket att hålen försvann och det blev en jämn yta. Samma metod fungerar även med ränder. Det är dessutom billigt material.

Om du använder teflonduk i stället för smörpapper vid sista strykningarna så får du en glansig yta. Det använder jag när jag vill ha genomskinliga saker. Då stryker jag på båda sidorna, men det blir nog bättre med bara ena sidan om du ska ha det till golv.

Lycka till!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

LinneaChristina
3/23/10, 10:17 AM
#4

Vilken smart idé att använda rörpärlor! Det kanske vore något! Ränderna är väldigt smala, så dem fick jag nog ändå skåra med kniv och sedan måla.

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Emo
5/19/13, 3:02 PM
#5

Detta hittade jag när jag grävde i arkivet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: