Annons:
Etikettfrågor-o-svar
Läst 8357 ggr
Mimmi
2010-04-29 18:26

Skydd till böcker?

Jag har alltid med mig en bok i väskan, men har ett litet problem. Böckerna blir nämligen fort slitna - färg skavs bort från omslagen, pocketomslagen blir vikta och sådana saker.

Jag undrar därför om någon har något tips på hur jag kan pyssla ihop något slags skydd till mina böcker? Någon slags plastficka, kanske? Ingen självhäftande plast och inget som gör boken allt för klumpig, tack!

Låt idéerna flöda!

(Hittade inte riktigt någon grupp som passade - föreslår en Övrigt-grupp!)

Annons:
majkatt
2010-04-29 22:12
#1

Kanske ett sytt litet fodral. Det kan ju inte va så svårt att sy till.

hindul
2010-04-30 22:00
#2

En "ask" i kartong? Använd ett cornflakespaket eller liknande och vik till en ask, pynta den lite och kanske plasta in den…

Erdiz
2010-05-02 13:54
#4

jag skulle nog ha gjort en slags mapp. med resår som man sätter på insidan av boken.

Liknande resårmappar som finns att köpa.

Men mindre. och resår på båda sidorna.

Kan skissa upp en om du inte förstår:D

Mimmi
2010-05-03 00:24
#5

Tack för alla tips!

Lutar nu mot att jag ska försöka få tag på plast och göra ett skydd i samma modell som många av de sydda fodralen. Har ingen symaskin och känner mig därför lite motvillig till att sy ett.

Annars var #4:s förslag något jag kanske ska överväga.

Erdiz
2010-05-03 00:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

vet inte om du blir någe vidare klok av det. snabbskiss.  men så tänkte jag iallafall.

det blåa är då resår.

Det som blir rygg ska man väll kunna vika lite olika så man kan ha olika tjocka böcker i den. Nu efter kom jag på att resåret ska man nog sätta så långt in som möjligt så att boken sitter kvar i den och då är nog allternativ 2 bäst. Med ett resår rakt över.

Annons:
beem
2010-05-04 16:20
#7

#6 Erdiz -

OT - vet du vad fonten heter som du skrivit din text med på beskrivningen. Fonten  är så snygg.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Erdiz
2010-05-04 16:38
#8

dragonwick FG heter den. finns på dafont.com

använder den ofta i min målning:)

[TrevorS]
2010-06-27 15:13
#9

Om jag vet att jag ska använda en bok ofta brukar jag köpa bokplast med klister på ena sidan.

Upp till toppen
Annons: