Annons:
Etikettpyssel-till-våra-djur
Läst 13703 ggr
Spannarboda
4/25/10, 11:57 PM

Häst?

Hejsan, jag äger då en fjording *stolt* undrar om det finns något man kan göra till denna underbara sötsak :) Några tips? tacksam för svar :)

Annons:
hindul
4/26/10, 1:09 AM
#1

Ett vackert hästtäcke. Eller en fin skylt med hästens namn. Någon fin låda eller pås-väska att ha ryktborstar eller liknande i. Fast det blir ju mer till skötaren än till själva hästen,

[Dandelion1000]
4/26/10, 6:27 AM
#2

Förr gjorde tog jag en snygg grimma, sedan så tog jag ett coolt nyckelband med text och limmade på den på grimman (alltså där vid nosryggen).

Var för länge sen medryttare på en shettis och då gjorde jag en grimma med texten "Liten med tuff"

Hoppas du fick lite ideer :)

Mari
4/26/10, 3:55 PM
#3

Jag fingervirkade en repgrimma en gång, inget de kan ha i hagen eller ledas runt i utan bara som snyggt. Hade också en fjording Cool

Du kan ju även kanske göra några sngyga rosetter att ha i luggen eller svansen?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

LinaN
7/29/10, 2:49 PM
#4

du kan sy schabrak, fläta/knyta hönät av gamla balaband, göra nosludd, brodera på befintliga schabrak och tygdetaljer. Benlindor med hästens namn på så ingen tar fel i stallet.

Ett tränsfodral när man ska ut och tävla, sadelöverdrag, svansskydd mot lera (sys i lycra och som en lång påse, man flätar svansen och fäster sedan påsen utom svansen och knyter fast knytbanden början på flätan. OBS ej inbakad fläta, utan en vanlig fläta som börjar under svanstippen) du kan fläta sammetsband kring pann och nosrem så som man ofta hade på 70-80 talet.

Du kan knyta en riktig repgrimma, finns många beskrivningar på nätet. göra egna grimskaft av breda fina band och en karbin/pistolhake, du behöver dubbelt så långt band som grimskaftet ska vara.

Du kan även sy ett eget ländtäcke, sy egna reflexer som fyller de funktioner du behöver. Sy ett träns i nylonband om du ska bada med hästen i sommar så riskerar du inte att förstöra lädret i det vanliga tränset. finns nylonband som är mjuka och snälla som inte bränner.

Det är väl det jag kan komma på sådär på rak arm…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

velepa1986
7/29/10, 7:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har knytit några repgrimmor åt min häst, även tyglar har jag också knytit på. http://www.sadelmakeriet.com/repgrimma.htm
Här är en beskrivning på hur du kan knyta på tyglar [http://www.horsefriendly.com/hackamore2.html

](http://www.horsefriendly.com/hackamore2.html)

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

[esile]
8/2/10, 12:23 AM
#6

Repgrimma var det första jag tänkte, men det har du redan fått tips på.

En enkel grej man kan göra är att måla ryggarna på borstar, där finns det ju enorma möjligheter att få unika och personliga borstar, eller att bara få en enhetlig färg om man vill ha det. :)

Annons:
LinaN
8/2/10, 1:01 AM
#7

#6 o sen får man lacka motivet annars så slits det ut för fort ^^ samt så ska det då tåla att bli smutsigt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[esile]
8/3/10, 1:25 PM
#8

#7 Givetvis. :)

Vet även de som flätar pannband med hästarnas namn, fast hur de bär sig åt vet jag inte men det går säkert att googla som allt annat. ;) När jag var liten och red på ridskola flätade vi pannband av plastsnören.

Något som kanske inte räknas som pyssel är ju att göra egna hinder, blir lite mer omfattande arbete. ;)

Conut
5/7/12, 3:54 PM
#9

Har fixat egna schabrak, benlindor, sidepull(den håller kan jag lova Skäms) grimma, pannband m kedja, flätad pannband fast m presentsnören så de inte är riktigt snyggt, de var bara tänkt att träna på att fläta :) fleecetäcke, ingenting mer som jag kommer på just nu :)

För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

Upp till toppen
Annons: