Annons:
Etiketteråtervinningbudget
Läst 8116 ggr
[TrevorS]
6/18/10, 2:15 PM

Göra eget papper eller papyrus.

Sökte men hittade inte någon tidigare tråd om detta. Är det någon som försökt att göra eget papper eller eget papyrus, kanske av vanliga blad/vass från naturen? Vet någon i så fall hur man gör det?

Annons:
[TrevorS]
6/18/10, 3:33 PM
#1

Nu hittade jag flera videor på youtube på hur man kan göra. Jag tänkte testa på att göra papper med vanlig sil och pressa mellan tidningspapper. Det ska finnas pappersramar med fint nät emellan, borde inte vara så svåra att göra själv. Skrattande

[TrevorS]
6/25/10, 2:03 AM
#2

Jag blev så inspirerad att jag även köpte ett kit. http://www.roligaprylar.se/Gor-Ditt-Eget-Papper-Kit.html

[Daisy-Moa-Elsa]
6/25/10, 12:53 PM
#3

Spännande, du måste visa upp resultatet sen. Vart har du hittat om att läsa hur man gör?

[TrevorS]
6/25/10, 4:56 PM
#4

Jag väntar på kittet först så jag kan visa. =)

[TrevorS]
6/29/10, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu är detta första försöket, insåg att man inte ska ha dem på tidningspapper när de ska torka då blir de inte raka. Vanlig tiskbänk fungerar. Man kan tydligen även stryka dem med vanligt strykjärn för att få dem att torka fortare, då ska man lägga en tidningspapper över och en handuk över den. Skrattande

[Daisy-Moa-Elsa]
6/29/10, 6:10 PM
#6

Titta vad fint, fast gör det så mycket om dem inte är helt jämna?

När jag passera massa rosbuskar igår kom jag att tänka vad om att lägga rosenblad i pappersmassan? Romantiskt för ett bröllop Skrattande

Annons:
[TrevorS]
6/29/10, 6:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag strök den med strykjärn nu när den är torr och den blev rak, man behöver inte handuk över den när den är torr. Skrev även ut på den och det fungerade toppen. (Nu använder jag sojasås när jag skriver ut). Pappret blev toppkvalite, går att slita och dra i. Skrattande

[TrevorS]
6/29/10, 6:16 PM
#8

Jag testade även att lägga i blommor men man får göra dubbelsidigt så blir de halvt genomskinliga, annars måste de vara väldigt ljusa för att fungera. Kom på att man kan färga pappret gult med maskrosblad och grönd med deras blad. Skrattande

[Daisy-Moa-Elsa]
6/29/10, 10:25 PM
#9

Grymt impad av "tavlan" i #7.

Hm….kanske rödvinbär gör det rött och fint Skrattande eller kanske ett par rödbetor , borde bli lite rosa-rött

[TrevorS]
6/29/10, 10:46 PM
#10

#9. Tackar, vet inte vart bilden kommer ifrån testade bara skriva ut. Rödbettor går bra att färga med, man kan mixa dem först och mixa med dem sedan. Vinbär vet jag inte om det går så bra, det är mer stärkelse i rödbettor.

Jag testade vanligt tidningspapper, det blev riktigt mörkt, det ligger på torkning det med, ska lägga upp bild på det sedan. Skrattande

[Daisy-Moa-Elsa]
6/29/10, 10:58 PM
#11

Man blir ju riktigt sugen, hur lång tid tog leveransen av kitet du beställde? Vad behövde du mer köpa till?

[TrevorS]
6/29/10, 11:19 PM
#12

229 kr inkluseive frakt, men då är det bar atill A5, men man kan lägga ihop pappret till A4 om man vill. Jag ska lägga upp en artikel snart hur man gör. Även hur man gör ram och liknande själv, billigare alternativ.

[Daisy-Moa-Elsa]
6/29/10, 11:49 PM
#13

Härligt ser fram emot den artikeln Skrattande

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
6/30/10, 1:05 AM
#15

Suveränt….det här kan nog bli nåt att prova i sommar :-D

[TrevorS]
6/30/10, 2:13 AM
#16

Det tycker jag, billigt är det också. Skrattande

Ebba på Näs
3/9/12, 12:34 PM
#17

Jag blir så nyfiken. Sojabläck!!!

Finns det till en vanllig bläckstråleskrivare? Hur hittar man det?

[TrevorS]
3/9/12, 12:51 PM
#18

#17. Finns inte att köpa nej. Man får göra det själv. Dock inte vanlig sojasås utan det ska vara för färgsättning på såser som man använder "colorit" använder jag. När bläckpatronen är slut fyller jag på den. Då ska det vara en skrivare som kan skriva ut trots att den säger patronen är slut, annars fungerar det inte att skriva ut tyvärr. Skrattande

[TrevorS]
3/9/12, 12:53 PM
#19

Står lite mer om det här. "Skriva ut med sojasås"

Upp till toppen
Annons: