Annons:
Etikettlera
Läst 6817 ggr
[TrevorS]
9/7/10, 12:57 AM

Bra deg att göra krukor på?

Jag skulle vilja ha en bra deg som man kan göra Krukor av som inte sjunker ihop allt för mycket. Testat med trolldeg men får inte till det.

Annons:
LadyNight
9/9/10, 8:14 AM
#1

Kanske någon sorts lera skulle fungera bättre? Annars kan du ju alltid göra en stomme av ståltråd först, det brukar funka och ger fin stadga i det mesta man skulpterar.

[TrevorS]
9/9/10, 12:01 PM
#2

#1. Vilken lera är bäst? Hur är det med trolldeg?

hindul
9/9/10, 8:18 PM
#3

Det finns en lufttorkande lera, gjord av något plastaktigt material. Lite elastisk att jobba med, men när man väl får till den form man vill ha, håller den formen och krymper inte särskilt mycket när den torkar.
Får en lite keramikliknande yta när den torkat.

Jag köpte sådan lera i färgaffären här, som har en del konst- och hobbymaterial. Finns på panduro förstås. Där heter den hobbyclay. 70:- för 1 kg.

[TrevorS]
9/9/10, 8:34 PM
#4

Ja den värkar bra, ska nog köpa när jag får pengar. Skrattande

katho46
10/15/10, 12:59 PM
#5

Men … har du testat vanlig krukmakarlera, dvs lergodslera?

Det blir betydligt billigare än fusklera för 70 kr/kg och är lätt att jobba med på olika sätt! Du får 10 kg för ca 170 kr och kan göra många Krukor av det - om du inte gör väggarna jättetjocka. Titta hur tjockväggig en normal kruka till krukväxter är så vet du på ett ungefär hur tjockt du själv ska göra.

Du kan sedan bränna krukorna med ved på olika sätt eller hyra in dina krukor i en elektrisk keramikugn.

Upp till toppen
Annons: