Annons:
Etikettfrågor-o-svar
Läst 5184 ggr
Mauo
11/8/10, 10:29 AM

bevara äpplen

Hallå!

Hjälpte en bekant i trädgården häromdagen och plockade fallfrukt från under hans äppelträd.

Det är underbara fina röda vinteräpplen och jag lyckades få med mig en hel hög små röda felfria äpplen^^ som jag tänkte pyssla med, eller snarare göra kransar och liknande..

Så min fråga är, hur borde man behandla(?) äpplena så att dom inte ruttnar(inne) eller blir uppätna (ute)?

Någon som har nå tips? :)

Annons:
[TrevorS]
11/9/10, 8:43 AM
#1

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, tänkte du på julkrans att hänga på dörren? Tror de klarar sig bra nu när det är så kallt och även fryser, vi har haft äpplen på kransen men kransen kastar man när juletiderna är över , eller vi gjorde då vi gjorde bytt nästa år igen.

Annars kan du torka dem och äta den som snacks istället. Skrattande

parsley
11/9/10, 7:21 PM
#2

Jag tror man får leva med att äpplena "är för stunden", man gör en vacker krans och njuter av den så länge äpplena är fina. Har man den ute så är ju lite av poängen att den kan bli uppäten av t ex fåglar.

[TrevorS]
11/9/10, 7:29 PM
#3

När de fryser ute om du tänkte ha kransen utomhus torkar den som den ska.

Appelsin kan du sätta torkade nejlikor i och binda fina röda band runt. Står de fritt och i rumsvarmt rum så "konserverar" de sig själva och man kan ha dem i all evighet, mormor hade sina i många många år.

Ceciliaolucifer
11/10/10, 12:06 PM
#4

Kan man inte frosta i socker? håller dom inte längre då? :)

Mauo
11/10/10, 1:17 PM
#5

jag tänkte att det kanske gick att lacka dom på nåt sätt? Men jag kanske bara ska nöja mig med kylan… ^^

Frosta i socker? hur?

Upp till toppen
Annons: