Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 4396 ggr
Mauo
2010-11-11 11:25

Hjälp med bloggnamn!

Hallå allihopa!

Jag tänkte göra mina egna klapparbi år och letar därför som en galning efter ideer och inspiration på nätet och i tidningar. Då fick jag ideen, "gud va skönt om allt fanns på en enda hemsida!".

Så det var precis vad jag tänkte göra.

Jag har redan gjort en blogg som heter giftsbyhand men är inte riktigt nöjd med namned. Jag har så dålig fantasi så ja vädjar till alla pysslare om hjälp!

Jag kallas för Mauo, så de kan vara med men inte nödvändigtvis.

Tacksam för alla tips och ideer!!!

Annons:
Emo
2010-11-11 12:33
#1

Är det något i denna stil, du tänkt att du skulle göra?

Mönsterarkivet

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mauo
2010-11-11 14:29
#2

Nja… Om du går in på GiftsByHand så ser du tanken med min blogg…

Men ja letar just nu efter ett bra namn på bloggen efterssom ja tyckte GiftsByHand va lite tråkigt och oorginellt…

:)

Har så hemskt dålig fantasi^^

Ceciliaolucifer
2010-11-12 13:54
#3

Jag tycker att ditt bloggnamn var väldigt bra!
Men det ger en mogenton måste jag säga, typ som att den som har bloggen är runt 40 och uppåt.

StuffImade?
Createdbyme?
Fingerfärdig?
Flitigafingrar?
Madebyme?
BeCreative?
Homemadegifts?
What to do a rainy day?
Madebyhand?

äsch, jag vet inte :)

Mauo
2010-11-12 14:07
#4

Tack! Älskar sådan brainstorming!

Jag e nog ganska inne på att namnet ska fokusera just på att det är Presenter gjorda för hand.

även om ja älskar de två första blir "i made" och "by me" lite för mycket fokus på mig. De funkar om de vore typ "mauospresentverkstad" eller nåt:P Men de namnet va ju inget att ha^^

Här e min egna brainstormlista.. men inget klickar till 100%

  • presentermedkänsla (åäö så bra att ha?)
  • presentermedfeeling (blanda svengelska?)
  • Personalgifts (tråk)
  • makegiftsyourself (konstig formulering)
  • giftswithaneffort (för många ord?)
  • presentermedhjärta (åäö+kommer ifrån ämnet?)
  • Giftsbyhand (det jag tillslut valde, men nu vill byta)
  • presenterförhand (åäö+tråk)
parsley
2010-11-12 14:33
#5

Vill du att bloggen ska vara lätt att hitta via en sökmotor så välj ett enkelt namn, som t ex" hemgjorda presenter" eller "egna presenter", dvs sådant som folk kan tänkas att googla på. Ev kan du regga bloggen under något "tjusigt" namn, som kan symbolisera vad du står för. Lite osäker på hur det fungerar, eftersom det var såpass länge sedan jag startade bloggarna. Jag har två bloggar, dock ingen handarbetsblogg och båda dyker faktiskt upp i google när jag söker på ord relaterade till bloggarna.

Mauo
2010-11-12 15:12
#6

Naturligtvis vore det kul om folk lätt hittade dit… svårt att fråga om hur man "reggar om" en blogg om du inte minns^^ Någon annan som vet?

Annons:
parsley
2010-11-14 12:45
#7

Jag hoppas och tror att det är så enkelt att du väljer ett användarnamn till bloggen och sedan sätter en rubrik på bloggen när du öppnar bloggkontot och fyller i registeringsuppgifterna.

Blogger är den bloggleverantör jag föredrar att använda. Jag har testat Wordpress också men tycker att den är krångligare. Passagen lär också vara bra, om man vill få läsare. På Blogger registerar man sig först med sin mailadress (eller skapar en speciell mailadress för bloggen om det känns tryggare).  Denna används för inloggning tillsammans med ett lösenord. Som användarnamn kan du använda ditt eget namn eller hitta på något du tycker låter tjusigt. Som namn på bloggen så är det bra att använda något sökbart begrepp för att bloggen ska visas på sökmotorer.

Om du vill få en känsla för hur bloggar kan vara upplagda så kan du kolla på t ex "Skrivpuff" (googla så hittar du den). Författarcoachen Ann Ljungberg lägger upp ett ord eller ett begrepp i sin blogg skrivpuff. De som vill skriva något med utgångspunkr från ordet gör det i sin blogg och lämnar sedan en kommentar hos Ann så andra "puffare" kan läsa och kommentera. Nu handlar visserligen inte skrivpuffbloggarna om handarbete och pyssel, men genom att studera dem lite grand så kan du ändå få en uppfattning om hur en blogg fungerar och hur en blogg kan vara uppbyggd.

En handarbets- eller pysselblogg kan användas både som ens egen "pysseldagbok" där man dokumenterar hur man gjort och vad man gjort och fungera som inspiration för andra.

Upp till toppen
Annons: