Annons:
Etikettlera
Läst 7956 ggr
Moses2
2010-12-02 22:34

Måla om keramiklampa?

Kan man måla om en keramiklampa?

Jag har en gammal lampa från Paradisverkstaden som jag haft som kökslampa förut. Tog bort den då färgen inte passade med nya köket.

Jag tycker mycket om formen och skulle vilja måla den ljusgrå. Förut var den ljust beige med svagt gröna ocj aprikosa blad på kanten. Nu vill jag ha den helt grå, går det?

Vilken färg har man då? lackas den, eller hur går man tillväga?

Annons:
[wylga]
2010-12-03 09:01
#1

Tja, jag vet att det finns porslinsfärg som är relativt täckande (heltäckande om man målar flera lager) men jag har aldrig målat något större med sådan färg, så jag vet inte alls om det skulle fungera i det här fallet.

Fråga personalen på Panduro, kanske? De brukar veta (om ingen här vet förstås). :)

Moses2
2010-12-03 14:59
#2

Jag hittade en keramik sajt här och där fick jag svar! Det var visst ingen bra ide!

Tack för ditt svar!

vickan1976
2010-12-03 15:10
#3

Kan du inte göra på något annat sätt då? Tex, sy en rundel och trä på och dra åt uppe och nere med resår eller decoupage med servetter?

Måste finnas något annat sätt du kan göra på.

hindul
2010-12-04 00:34
#4

Jo, det går att byta färg!!

Är lampan glaserad? Om den inte är det, skulle jag vilja tipsa om att du vänder dig till något studieförbund som har studiecirklar i keramik och höra om du, mot någon liten betalning, kan få glasera och bränna din lampa där. Det blir kanske inte gjort på en vecka, för du får nog vänta in att de sätter en glasyr-ugn, men det kan det ju vara värt.
Kruxet är att keramikglasyrer inte alltid blir precis den färg man önskar, det beror bl a på hur exakt ugnen är. Men de kan ju mycket väl ha en väl beprövad glasyr, som brukar bli bra.
Så här kan du naturligtvis göra även om lampan är glaserad, men det är lite osäkert att lägga flera lager glasyr, den kan krackelera då.

Ett annat sätt är att, som flera varit inne på, använda porslinsfärg som man bränner på låg värme hemma i sin vanliga ugn. Slöjd-detaljer, t ex, har sådana färger.
Jag har själv bara erfarenhet av att måla på porslin med sådan färg, men porslin är ju glaserat precis som keramik, så det borde fungera på samma sätt.
Om lampan inte är glaserad, vet jag inte hur bra de färgerna fungerar. Jag gissar att det helt enkelt bara går åt lite mer färg eftersom ytan är porös, men jag vet inte säkert. Kanske är det svårt att få färgen jämn och kanske blir det bubblor i den…? Det kanske butiken kan svara på.

Det finns annan hobbyfärg också, som fäster på keramik/porslin. Men frågan är hur slitstarkt resultatet blir.

Moses2
2010-12-04 14:44
#5

Lampan är glaserad. Egentligen behöver den inte vara så slitstark på samma sätt som en mugg eller annat bruksföremål. Så det är nog inte så omöjligt då….

Jag har en fönsterlampa som hör till och den kan jag kanske sy en liten kappa på! tack för bra ide!

Upp till toppen
Annons: